گردهمایی آموزشی روسای ادارات قضایی و مددکاری زندان‌های 10 استان کشور در شیراز

گردهمایی روسای ادارات قضایی و مددکاری ده استان کشور در شیراز، تا آنچه در خصوص اجرای اولویت های دوم و هفتم سازمان زندان های کشور در حوزه کاهش هدفمند جمعیت کیفری و حمایت از خانواده زندانیان را به انجام رسانده اند را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و با تبادل تجربیات روند توسعه و تقویت بیش از پیش این اولویت ها را در زندان ها محقق سازند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان فارس، مدیرکل زندان های فارس در این نشست، برگزاری این اردوهای آموزشی را در تحقق سیاست‌های تحولی و تعالی محور نظام قضایی در حوزه زندانبانی اسلامی و اجرای بهتر اولویت‌های ترسیمی ریاست سازمان زندان های کشور بسیار حائز اهمیت و موثر دانست.
اسحاق ابراهیمی خاطرنشان ساخت: کنترل و کاهش هدفمند جمعیت کیفری ظرفیت بسیار خوبی برای آن عده از زندانیان است که واجد شرایط بازگشت به جامعه و زندگی سعادتمندانه در آن هستند تا از تأسیسات و ارفاقات حقوقی قضایی برخوردار شده و به جامعه بازگردند که این فرصت های بسیاری را در حوزه زندانبانی اسلامی در توسعه آموزش ها و طبقه بندی و همچنین کاهش آسیب ها و هزینه‌های ناشی ازحبس بر جامعه و خانواده ها به دنبال دارد.
این مقام ارشد زندان های فارس همچنین با اشاره به شرایط اقتصادی جامعه و مشکلات ناشی از آن گفت: در بحث حمایت از خانواده های زندانیان نیز باید توجه داشت که این خانواده‌ها در نبود سرپرست خود، با مشکلات و مسائل بسیاری مواجه هستند که خدمات حمایتی و معاضدتی به خانواده ها، علاوه بر اینکه مشکلات آنان را کاهش می دهد از توسعه جرم به خانواده‌ها و جامعه نیز پیشگیری می کند.
وی اضافه کرد: ضمن تشکر از ریاست محترم سازمان زندان های کشور، با رویکرد دانایی محوری، موجبات برگزاری این نشست‌ها و تبادل تجربیات بین استان‌ها رافراهم ساخته‌اند، اظهار داشت: قطعاً شما عزیزان در استان های خود در حوزه کنترل و کاهش جمعیت کیفری و حمایت از خانواده ها و کاهش آسیب ها، اقدامات بسیار شاخص و خوبی انجام داده اید که برگزاری این اردوهای تعاملی و آموزشی می‌تواند تاثیر بسیاری را در تبادل تجربیات و ارتقاء کارایی ها به دنبال داشته باشد.
معاون دادستانی مرکز فارس و سرپرست اجرای احکام شیراز نیز بعنوان استاد این اردوی آموزشی گفت: در کاهش جمعیت کیفری نیاز به فرهنگسازی علل، چگونگی و نتایج آن برای جامعه هستیم لذا روابط عمومی های دستگاه قضایی و زندانها باید در فرهنگسازی این مقوله برای افکار عمومی و تغییر انتظار و دید جامعه از اینکه مؤثرترین روش اعمال مجازات صدور حبس است، اهتمام داشته باشند.
قاضی سلطانی فرد افزود: بازدارندگی از جرایم به شدت مجارات نیست بلکه مبتنی بر حتمیت و قطعیت اجرای حکم است و در مقابل عفو و تاسیسات حقوقی و قضایی فرصتی است برای افراد واجد شرایط تا با توجه به صلاحیت داشتن، از رافت قضایی به صورت هدفمند برخوردار شوند.
سرپرست اجرای احکام دادسرای شیراز تصریح داشت: کاهش هدفمند جمعیت کیفری، راهکارهای مختلفی داراست که می تواند به عنوان راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت مورد استفاده باشد و راهکار بلند مدت و نهایی وابسته به حبس زدایی از قوانین و تغییر مقررات مربوطه است که قانون گذار باید به آن بپردازد.
وی موضوع پیشگیری از وقوع جرم را هم یک اولویت کلان کشوری دانست و افزود: دولت ها بر پیشگیری تاکید دارند اما همه باید کمک کنند تا در دراز مدت به شکل پایدار شاهد آن باشیم.
انتهای خبر/
اخبار «سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی» را در کانال پیام‌رسان «بله» به آدرس https://ble.ir/prisons دنبال کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha