بهره‌مندی خانواده زندانیان نیازمند خراسان شمالی از خانه‌مهر استان

به کارگیری مهارت‌های آموخته شده به زندانیان در زندان و کاربست آن در جامعه می‌تواند به طور مستقیم شاخص‌های امنیت اجتماعی در کشور را افزایش دهد.

میزان: مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال برای زندانیان در دوران حبس نقش عمده‌ای نه تنها در ارتقای امنیت و آرامش محیط زندان و آرامش روانی زندانیان دارد بلکه کمک می‌کند تا این افراد پس از خروج از زندان و گذراندن دوران کیفر بتوانند با سرعت بالاتری روند باز اجتماعی‌شدن را طی کرده و با مهارت‌هایی که آموخته‌اند زمینه اشتغال خود را در جامعه سرعت بخشد.

حجت‌الاسلام رضا براتی‌زاده رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به نقش مهم اشتغال زندانیان به ویژه در دوران تحمل مجازات حبس در راستای تسهیل موجبات ارتقاء امنیت اجتماعی در جامعه و تمهید شرایط برقراری آرامش در محیط زندان تصریح کرد: طبعأ اگر سازوکار اشتغالزایی و کارآفرینی و در کنار آن توسعه دامنه فرآیند اصلاح و تربیت زندانیان از حوزه زندانها فراتر رود و سپس در دیگر مراحل، خانواده‌ها، اقوام، نزدیکان و کارفرمایان نیز در پذیرش زندانی نقش سازنده و راهگشا ایفا کنند، نرخ بازگشت به زندان به نحو بسیار محسوس و قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت و به تبع آن با ایجاد بازدارندگی لازم و اثربخشی در روند اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی، شاخص‌های امنیت اجتماعی در جامعه نیز از دوام، ثبات، پیوستگی و در نتیجه توفیق بیشتری بهره‌مند خواهد شد.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به رتبه کشوری زندانهای استان خراسان‌شمالی در حوزه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان اظهار داشت: رشته‌های مرتبط با صنعت، کشاورزی، دامپروری و خدماتی از جمله حوزه‌های آموزش زندانیان به شمار می‌رود.

در این رابطه عبدالرحیم گرجی مدیرکل زندانهای خراسان شمالی در گفت‌وگو با میزان در مورد زندانیان شاغل در استان خراسان شمالی اظهار داشت: در حال حاضر 80 درصد محکومین استان مشغول به کار، و تنها بخشی از زندانیان این استان که ناتوان بوده یا مسن هستند، مشغول به کار نیستند.

مدیرکل زندانهای خراسان شمالی در مورد نوع اشتغال زندانیان این استان بیان داشت: نوع اشتغال زندانیان بیشتر به صورت کارگاهی نشسته و اعزام به کار است.

وی افزود: حرفه‌هایی چون چرم‌دوزی، خیاطی، معرق و پاورق‌کاری با کمک بنیاد تعاون در کارگاه‌های زندان انجام می‌شود.

گرجی در مورد اشتغال زندانیان زن بیان داشت: با توجه به اینکه بانوان آسیب‌پذیری بیشتری در صورت عدم اشتغال دارند تمامی زندانیان زن زندانهای استان مشغول به کار هستند.

وی افزود: تسبیح‌سازی و عروسک بافی یکی از عمده فعالیت‌هایی است که بانوان زندانی با کمک بنیاد تعاون در راستای مواد اولیه به آن اشتغال دارند.

مدیر کل زندانهای خراسان شمالی عنوان داشت: بخش دیگر زندانیان شاغل زندانیان رای باز هستند که به صورت اعزام به کار برای کشتارگاه و کارگاه قالی‌بافی به کار گرفته می‌شوند. 22 نفر نیز از بانوان زندان‌های استان روزانه در یک کارگاه قالی‌بافی بیرون از زندان مشغول به کار هستند.

در آمد 2 میلیون تومانی زندانیان شاغل استان

وی در مورد دستمزد و حقوق زندانیان شاغل به کار در استان اظهار داشت: به طور کلی درآمد ماهیانه زندانیان اعزام به کار در استان 2 میلیون و 410 هزار تومان، و زندانیان شاغل کارگاهی یک میلیون و 340 هزار تومان، که اگر به طور میانگین محاسبه شود این درآمد تقریبأ 2 میلیون تومان است که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش خوبی یافته است.

انتهای خبر /

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha