پرداخت ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی توسط اداره‌کل زندان‌های استان اردبیل به ۸۹ مددجو

در مصاحبه خبرگزاری میزان با مدیرکل زندان‌های استان اردبیل، آخرین وضعیت حوزه اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان مورد بررسی قرار گرفت.

خبرگزاری میزان؛ یکی از موارد مورد تاکید رییس قوه قضاییه در آیین معارفه رییس سازمان زندان‌ها اقدامات تامینی و تربیتی کشور بهبود وضعیت زندان‌ها و زندانیان، بود

حجت‌‎الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی مدت اخیر شخصا چندین بازدید از زندان‌های سراسر کشور انجام داده است؛ زندان مرکزی ایلام، زندان رجایی‌شهر، زندان دماوند، زندان اوین، زندان مرکزی مشهد، زندان مرکزی اصفهان، زندان ساری، زندان زنان قرچک و زندان مرکزی بجنورد از جمله ندامتگاه‌هایی هستند که رییس قوه قضاییه از آن‌ها سرکشی کرده و در جریان این سرکشی‌ها بر لزوم تحول رفتاری و ساختاری در امر زندانبانی و ارتقای وضعیت زندانیان در حوزه‌های مختلف تاکید کرده است.

«ایجاد شرایط و بستر اصلاح، تربیت و بازاجتماعی شدن زندانیان»، «اشتغال زندانیان»، «حبس‌زدایی»، «اعمال تأسیسات ارفاقی» و «ایجاد ترتیبات فنی و قضایی برای استفاده از پابند الکترونیک در قبال محکومان واجد شرایط قانونی» از جمله رویکردهای تحولی در مقوله زندان و زندانیان است که مورد تاکید جدی رییس قوه قضاییه است.

همانطور که ابتدای این گزارش عنوان شد، موضوع اشتغال زندانیان از اهم موارد مورد تاکید رییس قوه قضاییه در امور زندان است.

حمایت دستگاه قضایی از مددجویان پس از آزادی آن‌ها از زندان/ پرداخت ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی توسط اداره کل زندان‌های استان اردبیل به ۸۹ مددجو

اداره کل زندان‎های استان اردبیل در راستای اجرای سیاست‎های ابلاغی رییس قوه قضاییه در بحث اشتغال زندانیان و حرفه آموزی مددجویان اقدامات شاخصی را انجام داده و در این رابطه گام‎های مثبتی را در جهت عدم بازگشت مجرمان به چرخه ارتکاب جرم پس از تحمل حبس و بازگشت به جامعه انجام داده است.

به همین منظور و برای بررسی اقدامات صورت گرفته در اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اردبیل، خبرگزاری میزان مصاحبه‌ای با یاسر امجدی مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اردبیل با موضوع حرفه آموزی و اشتغال زندانیان را ترتیب داد و در این راستا آخرین وضعیت زندان‌های این استان در حوزه اشتغال مددجویان مورد بررسی قرار گرفت.

حمایت دستگاه قضایی از مددجویان پس از آزادی آن‌ها از زندان/ پرداخت ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی توسط اداره کل زندان‌های استان اردبیل به ۸۹ مددجو

مشروح این گفت‌‎وگو به شرح زیر است:

میزان: یکی از عوامل مهم در ارتکاب بزه، نداشتن درآمد مکفی و وضعیت شغلی نامناسب فرد و خانواده اوست، زندان در قبال این افراد چه اقدامات بازپرورانه‌ای انجام می‌دهد؟

امجدی مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اردبیل: با توجه به سیاست‌های تحولی و مدیریت مبتنی بر دانش در سازمان زندان‌ها، فعالیت‌های اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان در جهت تحقق سیاست حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری و بسترسازی برای بازگشت سعادتمندانه زندانی به آغوش جامعه است.

توسعه اشتغال در زندان‌ها را جزو برنامه‌های حمایتی و اصلاحی می‌دانیم و معتقدیم داشتن درآمد مناسب و امنیت شغلی، رکن اساسی کاهش آسیب‌های اجتماعی و چتر حمایتی برای خانواده‌هاست. هدف اصلی ما ورود مستقیم زندانیان آموزش‌دیده به چرخه کسب و کار درآمدزاست.

میزان: فرآیند ایجاد اشتغال برای زندانیان در زندان‌های استان اردبیل چگونه است؟

امجدی: برای تمامی مددجویان هنگام ورود به زندان پرونده شخصیتی تشکیل می‌شود که بر اساس آن ضمن اطلاع از وضعیت معیشتی افراد، توانمندی‌ها و استعداد آنان بر اساس تجربه، علاقه و مدارک تحصیلی ارزیابی می‌شود.

گام اول، ورود مددجویان به چرخه برنامه‌های اصلاحی و تربیتی اعم از دوره‌های آموزش رسمی برای ادامه تحصیل، دوره‌های آموزش غیر رسمی مانند کلاس‌های قرآن، دوره‌های فرهنگی، آموزش‌های مهارت‌های زندگی، دوره‌های هنری مانند سرود و نمایش، فعالیت‌های ورزشی و همچنین کلاس‌های حرفه آموزی است.

برگزاری ۱۵۶ دوره اشتغالزایی در زندان‌های استان اردبیل در سال ۱۴۰۱

با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای استان اردبیل دوره‌های متنوعی بصورت کاملا رایگان با محوریت آموزش شغل‌های درآمدزا و بازارمحور در تمامی مراکز حرفه آموزی زندان‌های استان برگزار می‌شود؛ دوره‌هایی مانند: تعمیرخودرو، صنایع چوب، لوله کشی و تاسیسات، جوشکاری، چرم دوزی، قالی بافی، تراش سنگ‌های قیمتی، پرواربندی گوساله، برق ساختمان، پرورش ماهی قزل آلا، باغبانی و ...

در سال گذشته ۱۵۶ دوره اشتغالزایی در زندان‌های استان برگزار شد که قریب ۸۵ درصد شرکت کنندگان موفق به اخذ گواهی نامه قبولی شدند.

حمایت دستگاه قضایی از مددجویان پس از آزادی آن‌ها از زندان/ پرداخت ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی توسط اداره کل زندان‌های استان اردبیل به ۸۹ مددجو

استفاده شرکت کنندگان دوره‌های اشتغالزایی زندان‌های اردبیل از تسهیلات ویژه برای ایجاد شغل در جامعه

شرکت کنندگان در این دوره‌ها پس از قبولی و اخذ گواهی نامه معتبر از سازمان فنی و حرفه‌ای می‌توانند در دوران حبس وارد چرخه اشتغال درآمد شوند و پس از آزادی نیز از تسهیلات اشتغالزایی این مدارک استفاده کنند.

گام بعدی، جذب مددجویان دارای گواهی نامه تخصصی در کارگاه‌های اشتغال داخل و خارج زندان‌ها است.

بخش قابل توجهی از این مددجویان در کارگاهای تولیدی داخل زندان مانند: تولید درب‌های ضد سرقت، گرانول سازی، تولید مواد شوینده، قالی بافی، خیاطی، اسکاج بافی، مونتاژ قطعات موتور، بسته بندی حبوبات، تولید جوجه یک روزه، چرم دوزی، تراش سنگ‌های قیمتی، معرق و منبت چوب و ... مشغول فعالیت شده و بر اساس دستورالعمل سازمان زندان‌ها حقوق دریافت می‌کنند.

بخش دیگر مددجویان هم که با نظر قضات محترم امکان خروج از زندان را دارند به کارگاه‌های بیرون از زندان اعزام می‌شوند.

ایجاد ۱۶۲ کارگاه اشتغال برای زندانیان استان اردبیل

در این ارتباط با جلب مشارکت کارآفرینان و صاحبان صنایع با ایجاد ۲۹ کارگاه در داخل زندان و همچنین اعزام زندانیان رأی باز به ۱۳۳ کارگاه در بیرون از زندان و توسعه اشتغال نشسته صنایع دستی در داخل بندها، توانستیم به همت همکاران تلاشگر مجموعه و حمایت‌های مقامات قضایی، رتبه برتر کشوری را در این حوزه داشته باشیم.

در حال حاضر ۷۴ درصد محکومان حاضر در زندان‌های استان اردبیل وارد چرخه اشتغال درآمدزا شده‌‎اند.

حمایت دستگاه قضایی از مددجویان پس از آزادی آن‌ها از زندان/ پرداخت ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی توسط اداره کل زندان‌های استان اردبیل به ۸۹ مددجو

میزان: با این وصف، آیا هنگام آزادی زندانیان، برنامه‌های حمایتی زندان در زمینه اشتغال این افراد قطع می‌شود؟

معتقدیم قطع این چرخه حمایتی و اشتغالزایی پس از آزادی زندانی، بازگشت به نقطه شروع و اتلاف وقت و هدر دادن هزینه است، لذا مرکزی به نام «خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج» عهده دار تداوم و استمرار این برنامه‌ها بعد از آزادی زندانیان است.

حمایت ۱۶۰ میلیارد ریالی اداره کل زندان‌های استان اردبیل از ۸۹ مددجو برای ایجاد شغل پس از بازگشت به جامعه طی امسال

یکی از اقدامات این مرکز در قبال افراد دارای مهارت شغلی، معرفی آنان جهت استفاده از تسهیلات کم بهره بانکی تا سقف ۳ میلیارد ریال است که در همین راستا از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۸۹ نفر زندانی آزاد شده قریب ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی از محل وجوه اداره شده مرکز مراقبت و تسهیلات بانکی دریافت و کسب و کار موفقی را راه اندازی کرده‌اند.

همچنین اگر زندانی آزاد شده توان اخذ تسهیلات بانکی را نداشته باشد این تسهیلات در قالب آیین نامه اجرایی تبصره ۱۶ در اختیار صاحبان صنایع و کارخانجات تولیدی قرار می‌گیرد و آنان متعهد به ایجاد اشتغال برای افراد معرفی شده از سوی این مرکز هستند.

در سال گذشته در اجرای این تبصره مبلغ ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به ۱۴ کارگاه تولیدی پرداخت شد و در این راستا زمینه اشتغال ۶۸ زندانی آزاد شده فراهم شد.

میزان: برنامه شما برای سال‌های آتی در زمینه توسعه اشتغال زندانیان چیست؟

با توجه به اینکه ایجاد بستر مناسب برای اشتغال زندانیان جزو اولویت‌های سازمان زندان‌های کشور است، لذا طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده درصدد هستیم تا با جلب مشارکت خیرین کارآفرین و صاحبان صنایع تولیدی، تعداد کارگاه‌های اشتغال را در زندان ارتقا داده و تعداد بیشتری از زندانیان را جذب بازار کار کنیم.

همچنین بر اساس رایزنی‌های انجام شده با مسئولان فنی و حرفه‌ای استان اردبیل در آینده نزدیک تعداد دوره‌های آموزشی افزایش یافته و سعی بر این است تا ضمن مرتبط کردن آموزش با دنیار کار از دوره‌های بازار محور استفاده کنیم تا مددجویان پس از آزادی بتوانند به سهولت این رشته را ادامه داده و درآمدی برای خود و خانواده شان داشته باشند.

حمایت دستگاه قضایی از مددجویان پس از آزادی آن‌ها از زندان/ پرداخت ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی توسط اداره کل زندان‌های استان اردبیل به ۸۹ مددجو

کارگاه ساخت درب‌های ضدسرقت با مساحت بیش از ۴۰۰ متر مربع در بازداشتگاه مرکزی اردبیل احداث شده و در حال حاضر ۲۵ زندانی مشغول فعالیت و کسب درآمد در این کارگاه تولیدی هستند.

یکی از مراکز اشتغالی که با استقبال بی‌نظیر مددجویان مواجه شده کارگاه تولید محصولات چرمی در زندان زنان اردبیل است.

مددجویان زن پس از گذراندن دوره آموزشی و اخذ گواهی نامه معتبر از سوی مرکز فنی و حرفه‌ای استان جذب این کارگاه تولیدی شده و از محل فروش محصولات خود کسب درآمد می‌کنند.

در حال حاضر ۲۵ زندانی در این کارگاه مشغول فعالیت هستند و از محل فروش محصولات مانند انواع کیف زنانه و مردانه، کمربند، جاکلیدی و... کسب درآمد می‌کنند.

اشتغال رکن اساسی فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی در زندان در زندان‌های استان اردبیل

قریب ۷۴ درصد مددجویان حاضر در استان اردبیل وارد چرخه اشتغال پایدار و درآمدزا شده‌اند.

این مددجویان در ۲۹ کارگاه داخل زندان اعم از قالی‌بافی، صنایع چوب، چرم دوزی، مونتاژ چراغ موتور، خیاطی، تولید گرانول، صنایع فلزی و ... و ۱۳۳ کارگاه خارج از زندان مشغول فعالیت و کسب درآمد برای خود و خانواده‌شان هستند.

لینک خبر در خبرگزاری میزان: https://www.mizanonline.ir/00Jqd5

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha