صلح و سازش ۲۵ پرونده قصاص در استان البرز

مدیرکل زندان های استان البرز  با اشاره به اینکه رویکرد سازمان زندان‌ها در زندانبانی ایرانی – اسلامی مبتنی بر رافت اسلامی است، گفت: یکی از وظایف انسانی ما ایجاد صلح و سازش است. در سال گذشته با پیگیری‌های روسای زندان‌ها و مددکاران 20 پرونده قصاص  و در 5 ماهه نخست سالجاری نیز  5 پرونده به صورت قطعی و 5 پرونده نیز به صورت مشروط تا کنون به رضایت اولیای دم ختم شده است. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان‌های استان البرز به نقل از خبرگزاری برنا، در ادامه گفت وگوی علی چهار محالی مدیرکل زندان های استان البرز را پیرامون زندان های این استان می خوانید.

جناب آقای چهارمحالی یکی از وظایف سازمان زندان‌ها و به تبع ادارات کل زندان‌های استان‌ها اقدامات حمایتی است، شاخصه مهم این اقدامات در اداره کل زندان‌های استان البرز به چه صورت است؟

رویکرد سازمان زندان‌ها در زندانبانی ایرانی – اسلامی مبتنی بر رافت اسلامی است، در این رویکرد اعتقاد بر این است که جرم جنبه شخصی دارد و تنها فرد بزهکار باید تنبیه و در موارد مشخص زندانی شود، پس نباید به دلیل عدم حضور فرد زندانی به عنوان سرپرست خانواده آسیب و گزندی متوجه خانواده او شود لذا توجه و التفات به خانواده زندانیان به عنوان یک قشر آسیب پذیر بسیار حایز اهمیت است، به نحوی که بر اساس مصوبه جلسه شماره 644 مورخ 5/3/1388 شورای عالی فرهنگی؛ پنجم خردادماه هر سال در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی نسیم مهر و روز حمایت از خانواده زندانیان نامگذاری شده است.

- در این روز چه اتفاقاتی می‌افتد؟

خب در این روز اتفاقات حمایتی مانند توزیع سبد کالا، کارت هدیه، تقدیر از مادران نمونه و دانش آموزان برتر، بررسی مشکلات معیشتی و قضایی و خیلی از اقدامات حمایتی دیگر انجام می‌شود، اما این اتفاقات فقط مختص به این روز نیست و به جرات می‌توان گفت در 365 روز سال این اقدامات با حساسیت بسیار در حال پیگیری و انجام است.

در هر ساعت از شبانه روز و در هر روز از سال چه تعطیل چه روز عادی مددکاران انجمن حمایت از زندانیان پاسخگوی تماس خانواده زندانیان بوده و پیگیر مشکلات آنان تا رفع آن مشکلات هستند و این امر در استان البرز در برخی از امور بسیار شاخص و منحصر به فرد است.

-این منحصر به فرد بودن را بیشر توضیح دهید.

در استان البرز به جز مراکز حمایتی مانند انجمن حمایت‌ها و مراکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج که وظیفه خطیر حمایت از زندانیان و خانواده های آنان را بر عهده دارد مرکزی تحت عنوان «مرکز نیکوکاری شهدای زندان‌های استان البرز» وجود دارد که با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) در جذب خیرین و انجام اقدامات حمایتی بسیار گسترده عمل می‌کنند.

این گستردگی دقیقا به چه معناست؟

برای نمونه این مرکز در 4 ماه اول سالجاری با مشارکت نهادهای مرتبط و همچنین جذب خیرین در آزادی 28 زندانی بی بضاعت و بدهکار، توزیع 2000 دفتر و خودکار، اعطا 151 کارت هدیه به ارزش 501 میلیون ریال، کمک به پرداخت ودیعه مسکن، برپایی موکب در ایام ا... و اعیاد ملی و مذهبی، تهیه 23 عینک برای مددجویان خانم اندرزگاه نسوان به ارزش 230 میلیون ریال، توزیع 1410 بسته معیشتی به ارزش بیش از 5 میلیارد ریال، کمک به برگزاری مراسمات فرهنگی، اعطا 3 دستگاه جهیزیه به ارزش 1 میلیارد و 800 میلیون ریال، تامین 19 مورد شهریه دانشجویان بی بضاعت با مشارکت کمیته امداد امام (ره)، پرداخت 78 مورد تسهیلات به خانواده مددجویان به مبلغ بیش از 14 میلیارد ریال، پرداخت 21 مورد تسهیلات خود اشتغالی به مبلغ 28 میلیارد و 500 میلیون ریال، مشارکت در بهداشت و سلامت مددجویان از قبیل دندانپزشکی، مامایی و... با صرف هزینه 112 میلیون ریال با کمک گروه‌های جهادی و تهیه ملزومات زندگی مددجویان مانند آبگرمگن، پتو و غیره اقدامات در خور تاملی انجام داده که قاعدتا این آمار با احتساب خدمات سال‌های گذشته آمار و ارقام منحصر به فردی است.

- آیا این اداره کل در خصوص اخذ رضایت در پرونده‌های قصاص نیز فعالیتی دارد؟

بله، یکی از وظایف انسانی ما ایجاد صلح و سازش است. در سال گذشته با پیگیری‌های روسای زندان‌ها و مددکاران 20 پرونده قصاص با تشکیل جلسات اصلاح ذات البین به صلح و سازش ختم شد و در 5 ماهه نخست سالجاری نیز 5 پرونده به صورت قطعی و 5 پرونده نیز به صورت مشروط تا کنون به رضایت اولیای دم ختم شده است.

- چطور می‌توان این موضوع را توضیح داد که؛ کسی مرتکب قتل نفس شده و شما با پا درمیانی از قصاص او جلوگیری می‌کنید؟

خب در این خصوص چند مورد باید مورد توجه قرار گیرد؛ اول آنکه اجباری در بخشش محکوم به قصاص نفس وجود ندارد و اولیای دم این حق را دارند که گذشت نکنند و اجرای حکم قصاص حق آن‌هاست، ما تنها گزینه‌هایی پیش روی آن‌ها قرار می‌دهیم تا با دید بازتری انتخاب کنند. دوم اینکه در قرآن آیات 178 و 179 سوره مبارکه بقره قصاص را مایه حیات و امنیت جامعه برشمرده اما از بخشش در قصاص به عنوان تخفیف و رحمتی از سوی خداوند متعال یاد کرده و برخی از مفسرین در تفسیر این آیات عنوان کرده‌اند که عفو محبوب‌تر از قصاص است.
توجه جدی است.

- به عنوان سخن آخر

- همه تلاش ما در مجموعه زندان‌های استان ارتقا سطح کیفی خدمات رفاهی، حمایتی، فرهنگی، قضائی و آموزشی است که این امر تنها با مساعدت مسئولان و دیگر نهادها محقق می‌شود و آرزوی ما این است که زندان‌ها به معنای واقعی کلمه تبدیل به دانشگاه شوند. ‌

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha