تعطیلی زندان «رجایی‌شهر» سرعت گرفت

موضوع تعطیلی زندان «رجایی‌شهر» از فروردین ماه از سوی مسؤولان دستگاه قضا مطرح شد و بالاخره این روزهاروند تعطیلی و انتقال این زندان عملیاتی شده است.

خبرگزاری فارس: انتقال «زندان‌ها از فضای شهری به خارج از محیط زندگی مردم از اقدامات اساسی است که در ماه‌های اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته و خوشبختانه اخیرا نیز به همت مدیریت سازمان زندان‌ها شدت بیشتری هم یافته است. این نیز اقدامی است که به موجب قانون «انتقال زندان‌ها و مراکز اقدامات تأمینی و تربیتی موجود به خارج از شهرها» مصوب سال ۱۳۸۰ کم‌کم قابلیت اجرایی پیدا کرد و در تازه‌ترین مورد نیز در روزهای آینده با تعطیلی و انتقال زندان «رجایی شهر» استمرار خواهد یافت.

زمزمه این اتفاق خوشایند در فروردین‌ماه و پس از دستور رئیس دستگاه قضا شکل اجرایی یافت تا خیال مردم این منطقه از استان البرز، از حواشی و تبعات احتمالی یکی از مهمترین زندان‌های کشور راحت شود. بر این اساس هم با تمهیدات چندماه اخیر سازمان زندان‌ها روند تعطیلی و انتقال این زندان بالاخره عملیاتی شده است.

تعطیلی زندان «رجایی‌شهر» سرعت گرفت

بنابر خبرها با ایجاد زیرساخت‌های لازم که هم‌اکنون نیز درحال جریان است، این زندان بزودی تعطیل خواهد شد تا ساکنین شهر کرج در بهترین نقطه این شهر شاهد تصمیمی ویژه باشند؛ از این جهت که هم زندان تعطیل می‌شود و هم فضای فیزیکی آن به مکانی فرهنگی و البته به خدمات اجتماعی مبدل خواهد شد.

هم‌اکنون مساحت این زندان متشکل از محل نگهداری زندانیان و نیز ابنیه فیزیکی و محیطی در زمینی محصور در ٦٠ هکتار بنا شده است که بواسطه اقدامات تحول و تعالی زندانبانی در دوره مدیریت کنونی سازمان زندان‌ها ۲۰ هزار متر آن در جهت حرفه‌آموزی زندانیان به فضای کارگاهی برای اشتغال زندانیان اختصاص یافته است. با این حال به دلیل وسعت محیطی این زندان در یکی از بهترین نقاط شهری کرج، تعطیلی و انتقال آن در کنار عمل به قانون، بی‌شک مکانی منحصر به فرد را در اختیار مسئولین شهری و نیز قوه قضائیه قرار خواهد داد تا آن را همانند مکان فعلی «باغ موزه قصر» تبدیل به مکانی تفریحی و البته خدماتی برای عموم مردم کرده و آن را به نفع بیت‌المال تغییر کاربری دهد. از این حیث نیز احتمالا در روزهای آتی شاهد این اتفاق خوشایند و قانونی خواهیم بود.

آنچه در مورد این اتفاق حائز اهمیت است، قطعا ایجاد حس آرامشی خواهد بود که می‌تواند در این نقطه از فضای شهری برای مردم ایجاد کند بویژه اینکه زندان‌ها در کشورمان از دیرباز محل سوء استفاده و خبرپراکنی معاندین و تمرکز گروه‌های به اصطلاح حقوق بشری است که چنین اتفاقاتی بالتبع می‌تواند در راستای حقوق شهروندی مردم شهرنشین و حتی خود زندانیان رقم زده شود. از یک طرف حس آرامشی دوچندان را تلقین و نیز خود بسترساز خدمات شهری مضاعف به شهرنشینان خواهد شد و از طرفی نیز امکان توسعه اهداف متعالی زندانبانی را محقق خواهد ساخت.

امروز با توجه به تحولی که در اداره زندان‌ها حس می‌شود، به عینه می‌توان اصطلاح «مراکز اصلاحی و تربیتی» را بر آنان بارگذاری کرد که مصداق شاخص آن اقدامات ویژه‌ای است که در عرصه حرفه آموزی و اشتغال برای زندانیان دیده و شنیده می‌شود. بنابراین خروج زندان و زندانیان از این منطقه شهری و اسکان آنان در محیطی نوساز و حائز زیست اجتماعی بهتر چه بسا می‌تواند اعمال اقدامات تحول و تعالی زندانبانی را برای بازسازگاری مددجویان و زندانیان محکوم به حبس به ثمر بنشاند.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha