75 هزار زندانی هم‌اکنون در زندان‌ها به اشتغال روی آورده‌اند/ تولید 5000 هزار محصول در 1000 کارگاه اشتغال/ 9700 زندانی ذیل پوشش برنامه‌های قرآنی زندان‌ها قرار گرفته‌اند

دکتر محمدی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «صف اول» به سوالات مرتبط با حوزه عملکردی سازمان زندان‌ها بویژه حرفه‌آموزی تا حبس‌زدایی پاسخ گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، دکتر غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها در هفتمین روز از هفته قوه قضائیه دربرنامه زنده تلویزیونی «صف اول» شبکه خبر با محوریت «عملکرد سازمان زندان‌ها از حرفه‌آموزی تا حبس‌زدایی» حضور یافت.

وی در آغاز زندانبانی را از مشاغل سخت، پرصعوبت و پرمسئولیت دانست و در ادامه گفت: زندان یکی از واقعیت‌های تلخ همه جوامع بشری است؛ در این ارتباط مهمترین رسالت و مأموریت ما در سازمان زندان‌ها، اصلاح و تربیت و بازگشت سعادتمندانه زندانیان به آغوش جامعه است. نشان سازمان زندان‌ها حکایت از مأموریت ما و مبیّن زندانبانی مبتنی بر آموزه‌های دینی است همچنان‌که به تعبیری اگر کسی موفق شود فردی را از گم‌گشتگی به ره‌یافتگی هدایت کند، گویی او را زنده کرده است.

9700 نفر از زندانیان در برنامه‌های قرآنی در زندان‌ها فعالیت دارند
رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به سه محور کاری این دستگاه توضیح داد: ما تابع آراء صادره از مراجع قضایی هستیم بنابراین بخشی از کارمان به اقدامات «تأمینی» برمی‌گردد که باید در نگهداری و امنیت زندانی اهتمام داشت و وضعیت رفاهی‌اش را برقرار کرد. در حوزه اقدامات تربیتی نیز هدفگذاری به سمت اصلاح و بازسازگاری اجتماعی زندانی است که هم‌اکنون با برنامه‌های متعدد فرهنگی و تربیتی درحال اجراست.

دکتر محمدی اضافه کرد: همین الان در زندان‌ها زمینه تحصیل زندانیان از نهضت سوادآموزی گرفته تا مقطع دکتری فراهم است. هم‌اکنون آمار قابل توجهی از زندانیانی را داریم که در همین زندان سواد آموخته‌اند. در حوزه قرآنی 9700 نفر از زندانیان ذیل برنامه‌های قرآنی قرار گرفته‌اند که بطور مثال در سال اخیر 72 زندانی موفق به حفظ کل قرآن شده‌اند.

وی همچنین ضمن اشاره به به برگزاری جشنواره‌های ورزشی و فرهنگی توضیح داد: در چرخه اصلاح، تأمین و تربیت زندانیان تلاش کرده‌ایم اوقات فراغت آنان را با مهارت‌یابی فنی و اشتغال پرکنیم تا زمینه اشتغال آنان پس از آزادی نیز فراهم شود. براین اساس هم به‌عنوان بخش سوم فعالیت‌ها بر اقدامات حمایتی متمرکز هستیم؛ توجه به خانواده زندانیان، مددکاری در زندان‌ها، مراقبت پس از خروج زندانی برای پایش و نظارت بر او و منع بازگشتش به زندان در این زمره قرار دارد.

75 هزار زندانی شاغل در زندان‌ها به اشتغال روی آورده‌اند
رئیس سازمان زندان‌ها دراین رابطه و درپاسخ به اینکه چنددرصد از محکومین زندان‌ها دارای سوءسابقه هستند، گفت: خوشبختانه قانونگذار به اشتغال و اعطاء تسهیلات لازم برای مهارت‌آموزی و توسعه اشتغال در زندان‌ها توجه داشته؛ بنابراین توانسته‌ایم بطور جدی به موضوع اشتغال بها داده‌ایم و برهمین اساس هم آمار بازگشت زندانیان به زندان کاهش یافته است؛ به‌نحوی که در سال 1401 از هزار نفر فقط 45 نفر بازگشت به زندان داشته‌اند. پس هرچه قدر به اشتغال به عنوان مهمترین امر اصلاح و تربیت زندانیان توجه کنیم، قطعا آمار بازگشت آنان نیز کاهش می‌یابد.

به گفته این مقام قضایی هم‌اکنون 75 هزار زندانی به شکل مولّد و نشسته در زندان‌ها درحوزه اشتغال فعالند و هزار واحد تولیدی موجود با تولید 5 هزار محصول دست زندانیان در حرفه‌های مختلف اعم از اشتغال نشسته، کارگاهی داخل زندان و کار در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی درخارج از زندان برای زندانیان واجد شرایط درحال فعالیت است.

دکتر محمدی اشتغال در زندان‌ها را یک تکلیف قانونی دانست و افزود: در سال اخیر با رشد 40 درصدی حقوق و دستمزد به زندانیان مواجه بوده‌ایم که این رقم برحسب مهارت، نوع کار و منطقه زندانیان متفاوت است و البته باتوجه به شاخصه‌های تورمی این دستمزد در سال جاری نیز افزایش می‌یابد. ناگفته نماند که هرچقدر به اشتغال در زندان‌ها اهمیت بدهیم خود به خود امنیت زندان‌ها بیشتر و آمار تخلفات کاهش می‌یابد در این‌ارتباط اکنون بندهای کارگری زندان‌ها حداقل تخلفات را دارند.

اشتغال اجباری در زندان‌ها وجود ندارد
وی همچنین با اعلام اینکه در زندان‌ها کار و اشتغال اجباری وجود ندارد، فعالیت زندانیان در این حوزه را تسهیل‌کننده دریافت امتیازات و ارفاقات قانونی دانست و در ادامه گفت: بخش‌های خصوصی و کارآفرینان سهیم در اشتغال‌زایی زندانیان هم‌اکنون به پشتوانه مشوق‌هایی همچون معافیت مالیاتی و بهره‌مندی از تسهیلات بدون بهره با رغبت و انگیزه بیشتری به اشتغال برای زندانیان وارد شده‌اند. در این راستا درسال گذشته 282 میلیارد تومان از تسهیلات قانونی برای اشتغال‌زایی جذب شده که این جذب اعتبارات نشان از اقبال بخش خصوصی دارد.

رئیس سازمان زندان‌ها در پاسخ به سوالی درباره چگونگی طبقه‌بندی در زندان‌ها گفت: طبقه‌بندی زندانیان از گذشته‌های دور درحال انجام است اما طبقه‌بندی مولفه‌های مختلفی مثل جنس و یا سن و غیره دارد؛ بی‌شک در همه زندان‌ها طبقه‌بندی زندانیان رعایت می‌شود یعنی نوجوانان در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند و در زندان‌ها نیز زندانیان برحسب نوع جرائم مثل محکومین مالی، جرائم خشن یا سارقین و غیره طبقه‌بندی‌شان متفاوت است و درکنار هم نیستند.

امکان اعتراض زندانیان را هوشمند خواهیم کرد
وی درباره امکان اعتراض زندانیان نسبت به اجرای آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مصوب تأکید داشت: زندانیان درحال حاضر می‌توانند با استفاده از صندوق‌های تعبیه‌شده در زندان‌ها اعتراضات‌شان را ثبت کنند و تنها هم واحدهای نظارتی زندان به آن دسترسی دارند و ناگفته نماند تا پایان مهلت سند تحول که سال 1402 باشد، این موارد به عنوان یک تکلیف قانونی به شکل کاملا هوشمند و با بهره‌گیری از تکنولوژی عملیاتی خواهد شد.

دکتر محمدی درباره تجهیز زندان‌ها به دوربین برای ضبط و ثبت تصاویر نیز گفت: زندان حلقه‌ای از حلقه‌های امنیت در کشور است. ما نیز از تجهیزات موجود استفاده حداکثری را می‌بریم با این وجود درحد کفایت نیست و نیازمندیم که از اعتبارات مناسبتری برای تأمین تجهیزات امنیتی برخوردار شویم اما هرجا اولویت جدی داشته باشد آن را تأمین و برقرار کرده‌ایم. در این رابطه با گسترش تکنولوژی 77 درصد از اعزام‌ها به شیوه دادرسی الکترونیک انجام می‌پذیرد یعنی دیگر نیازی به اعزام زندانی برای حضور به دادگاه نیست. حتی زندانیان از این بستر الکترونیک می‌توانند برای ملاقات الکترونیک با خانواده‌های‌شان که در مناطق دوردست هستند، بهره‌ ببرند.

وی زندان‌ها را محلی برای همکاری و جذب خیّرین معرفی کرد و افزود: یکی از محل‌های مشارکت جدی خیرین، زندان‌هاست که بویژه در آزادسازی زندانیان فعالیت جدی دارند و البته بسیاری نیز از تخصصشان در کمک به زندانیان استفاده می‌کنند که مصداق آن گروه‌های جهادی است و در این راستا در مدت اخیر 400 گروه جهادی به زندان‌ها آمده‌اند و خدمات مختلف از پزشکی تا روانشناسی و ... را ارائه داده‌اند.

ادعا نمی‌کنیم که هیچ تخلفی در زندان صورت نمی‌گیرد اما با متخلفان هم مماشات نداریم
رئیس سازمان زندان‌ها همچنین درواکنش به برخی فیلم‌ها و تصاویری که از درون زندان به بیرون پخش می‌شود نیز یادآوری کرد؛ ما ادعا نداریم که هیچ تخلفی در زندان صورت نمی‌گیرد ولی به زندانی شرایط ویژه‌ای نمی‌دهیم مثل اینکه موبایل در اختیارش باشد. ورود موبایل به زندان تخلف است با کسی هم که در زندان تخلف کند حتی کارمند مماشات نخواهیم کرد. تخلف را شاید نتوان در زندان ریشه‌کن کرد اما قطعا می‌توان کاهش داد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha