چتر رایگان پزشکی برای زندانیان/ انجام یک میلیون معاینه در کمتر از دو سال

زندان‌های سراسر کشور به درمانگاه‌های شبانه‌روزی با پرسنل مجرب مجهز هستند و این خدمات‌رسانی درمانی به شکل رایگان به جامعه محبوس و محکوم ارائه می‌شود.

خبرگزاری تسنیم: احتمالاً برای بسیاری جای تعجب باشد اگر بدانند زندانیان با هر نوع بزه و جرمی در زندان از خدماتی خاص و رایگان بهره می‌برند که شاید کمتر در جایی دیده و شنیده شده باشد. مصداق این خدمت را باید در خدمات گسترده بهداشتی و درمانی جستجو کرد که همواره در سطح زندان‌ها جاری است. مطابق با شواهد و اطلاعات مستخرج هم‌اکنون زندان‌های سراسر کشور نه‌تنها به درمانگاه‌های شبانه‌روزی با پرسنل مجرب مجهز هستند بلکه این خدمات‌رسانی بهداشتی و درمانی نیز همگی به شکل رایگان به جامعه محبوس و محکوم ارائه می‌شود.

زندان محل نگهداری مجرمینی است که مطابق با قوانین مصوب، محکوم به حبس‌اند و می‌توان گفت تشکیل‌دهنده شهری با افرادی مجرم‌اند که در یک‌جا گرد هم جمع شده‌اند؛ بنابراین اداره آن نیز سخت‌تر و نیازمند شرایط خاص اصلاحی و تربیتی است. در زندان‌های کشور که عنوان مراکز اصلاحی‌ و تربیتی به خود گرفته‌اند، خدمت‌رسانی به این قشر نیز مطابق با اهداف و مفاد حقوق بشری و البته آموزه‌های اخلاقی و دینی ارائه می‌شود.

از نکات قابل توجه در زندان‌ها، پوشش گسترده خدمات بهداشتی و پزشکی به زندانیان است که با حضور کادر درمان و به شکل رایگان و شبانه‌روزی انجام می‌پذیرد. در این راستا مطابق با آمار سازمان زندان‌ها به خبرنگار ما این برنامه در قالب سایر خدمات درمانی، بیمارستانی، آزمایشگاهی و غیره بوده و البته در مواقع لزوم به‌ویژه نیازهای بیمارستانی، همواره به مراکز درمانی بیرون ارجاع می‌یابند.

در این ارتباط نیاز به ذکر است که در مدت اخیر بالغ بر 63 هزار مورد انتقال به مراکز بیرون از زندان جهت طی درمان صورت گرفته است. البته انجام غربالگری سلامت و تشکیل پرونده سلامت جسم و روان برای زندانیان از همان مرحله ورود به زندان صورت می‌گیرد. در دوران اخیر و مدیریت کنونی سازمان زندان‌ها نیز این امر با توجه به علم‌محوری اداره زندان‌ها ارتقا و انسجام بیشتری یافته است.

در کمتر از دو سال اخیر و بنا بر اطلاعات اعلام‌ شده سازمان زندان‌ها، بیش از یک میلیون ویزیت که مطابق معمول رایگان بوده، توسط پزشکان عمومی و متخصصین انجام و مراحل درمانی نیز طی شده است. این نکته حائز اهمیت است که هم‌اکنون برای ساماندهی و جداسازی بیماران اعصاب و روان تحت درمان در 17 استان و 22 موسسه کیفری شرایط ممتازی فراهم آمده است.

مطابق با اعلام وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی به زندانیان، آمارها حکایت از عملکرد موفقیت‌آمیز زندان‌های کشور در مقیاس جهانی در رابطه با کنترل ایدز و سایر بیماری‌های واگیر دارد به‌نحوی‌که در جدی‌ترین مورد نیز مدیریت زندان‌های کشور در دوران کرونا توانست حتی پیشگام‌تر از دیگران و در راستای ارتقای حقوق بشری زندانیان، پوشش حداکثری واکسیناسیون را عملیاتی سازد. در این ارتباط بیش از 620 هزار دز واکسن در مراحل مختلف به جامعه هدف تزریق و بالغ بر 200 اتاق ایزوله نیز با امکانات لازم برای بیماران تدارک دیده شد. منطبق با ادعای صورت‌گرفته از طرف جامعه پزشکی این نوع پوشش‌دهی در مقیاس جهانی و کشوری نیز حائز عملکردی موفقیت‌آمیز بوده است.

نکته جالب اینکه هم ‌اکنون نگهداری از زندانیان درگیر اعتیاد نیز با طی مراحل درمانی آنان، با استفاده از پزشکان متخصص در حال انجام است. احداث و راه‌اندازی کمپ‌های ماده 16 نیز کمک شایانی در طی مراحل درمانی این گروه از زندانیان داشته است.

اینها از اهم اطلاعات و ارقامی است که درحوزه توسعه خدمات بهداشت و درمان در زندان‌های سراسر کشور قابل دستیابی است و به نظر می‌رسد ارتقاء سلامت جسم و روان زندانیان به‌عنوان یکی از اهداف محوری سازمان زندان‌ها در نگهداری، بازسازگاری و اصلاح‌وتربیت زندانیان نمود عینی یافته است.

این‌ها دقیقاً سنگ محکی بر عملکرد دستگاه قضا و البته واکنشی به هجمه‌های مستمر معاندین است که دروغ‌پراکنی آنان را برملا می‌سازد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha