14 محکوم به قصاص در سمنان از دار مجازات نجات یافتند

رئیس کل دادگستری استان سمنان گفت: ۱۴ فقره سازش در پرونده‌های قصاص نفس حاصل شد و محکومان این پرونده‌ها از مجازات سلب حیات رهایی یافتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندانهای استان سمنان، محمدجعفر عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان سمنان و اعضای شورای قضایی استان سمنان ظهر امروز در آغازین روز از ایام هفته قوه قضاییه سال جاری در نشست خبری با اصحاب رسانه، به تشریح عملکرد دستگاه قضایی استان سمنان پرداخت و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله دکتر بهشتی و تبریک ایام هفته قوه قضاییه، رویکرد دستگاه قضایی استان سمنان را در جلب رضایت مردم دانست.

14 محکوم به قصاص در سمنان از دار مجازات نجات یافتند

وی اظهار کرد: انتظار مردم در مراجعه به دستگاه قضایی، کاهش روند رسیدگی است و در این راستا، علی‌رغم افزایش ۱۰ درصدی دعاوی در سال جاری میزان پرونده‌های خروجی ۱۲/۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان بیان کرد: نرخ رسیدگی در سال جاری ۳/۵ درصد افزایش داشته و میانگین زمان رسیدگی از ۸۹ روز به ۸۶ روز کاهش یافته است.

عبداللهی، سمنان را در تراز کشوری از استان‌های دارای کمترین میزان موجودی در پرونده‌های مُسن عنوان کرد و افزود: پرونده‌های مسن میزان ۱۹ درصد از پرونده‌های دستگاه قضایی استان سمنان را به خود اختصاص داده که در مقایسه با سایر استان‌ها کمترین میزان موجودی در پرونده‌های بالای یک سال را شامل شده است.

14 محکوم به قصاص در سمنان از دار مجازات نجات یافتند

وی گفت: دستگاه قضایی به دنبال جایگزین‌های مناسب در رسیدگی‌های قضایی است و در همین راستا، میزان سازش در پرونده‌های قابل مصالحه در سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ از رشد ۱۱ درصدی برخوردار بوده و به رقم ۴۴ درصد رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با قدردانی از تلاش‌های مثمر اعضای شوراهای حل اختلاف، صلح یاران و اعضای ستاد صبر این استان در حصول سازش در پرونده‌های قصاص نفس خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری تعداد ۱۴ فقره سازش در پرونده‌های قصاص نفس حاصل و محکومان این پرونده‌ها از مجازات سلب حیات رهایی یافتند.

14 محکوم به قصاص در سمنان از دار مجازات نجات یافتند

عبداللهی، دادرسی الکترونیکی و اجرای ظرفیت‌های مختلف آن را از رویکردهای تحولی دستگاه قضایی استان سمنان دانست و خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۵۳/۷ درصد از پرونده‌های یکتا به صورت تمام الکترونیک رسیدگی شدند و همچنین تعداد ۱۴ هزار و ۲۸۴ مورد دادرسی الکترونیک انجام شده است که اصحاب پرونده‌ها نیازی به حضور فیزیکی در شعب نداشتند و در بستر فضای مجازی اَمن، امکان شرکت در جلسات رسیدگی را به دست آورده‌اند.

14 محکوم به قصاص در سمنان از دار مجازات نجات یافتند

وی تأکید کرد: دستگاه قضایی استان سمنان قصد دارد با تلاش‌های همه‌جانبه، قانونی و ضابطه‌مند، وسعت خدمت‌رسانی بدون منت و عزتمندانه به مردم را افزایش داده تا ضمن کسب رضایت خداوند باری‌تعالی، اعتماد روزافزون به قوه قضاییه فراهم شود.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha