عزم خود را برای کاهش جمعیت کیفری و ساماندهی زندان‌ها بکار گرفته‌ایم

شب گذشته نشست ویژه کاهش جمعیت کیفری زندانهای استان با حضور رئیس کل دادگستری، مدیرکل زندانها ، دادستان عمومی وانقلاب مرکز استان، مدیران و رؤسای موسسات کیفری، در زندان مرکزی قزوین برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندانهای استان قزوین، علی شعبانی با اشاره به سیاست‌های کلان قضایی کشور در حوزه زندان‌زدایی و کاهش هدفمند جمعیت کیفری، بیان کرد: درعرصه تحول آفرینی نظام قضایی کشور، بحث زندان و کنترل و کاهش هدفمند جمعیت کیفری آن در اولویت قرار دارد.

رییس کل دادگستری با بیان اینکه یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر، لزوم کاهش جمعیت کیفری زندانهاست؛ افزود: در نظام زندانبانی اسلامی، نگاه بر حکم زندان، یک امر تربیتی است تا فردی که در جامعه مرتکب جرم شده و از مبانی و کرامت انسانی فاصله گرفته است؛ به فطرت خویش باز گردد اما باید در نظر داشته باشیم که کاهش جمعیت کیفری به عنوان یک شعار نباشد؛ بلکه قضات بطور جد در صدور احکام به آن عمل کنند.

شعبانی گفت: از جمله اهداف تشکیل جلسات کاهش جمعیت کیفری، فرهنگ‌سازی استفاده حداقلی از مجازات زندان و استفاده از مجازات‌ جایگزین است. زیرا هرچه زندان از جمعیت زندانی غیرضروری خالی شود، فضا و فرصت برای اصلاح و تربیت مجرمان حرفه‌ای بیشتر فراهم می‌آید.

مقام ارشد قضایی استان با اشاره به اینکه هدف از کاهش و کنترل جمعیت کیفری، نگهداری افرادی مانند جنایتکاران، اراذل و اوباش، زورگیران، قاچاقچیان مواد مخدر و سارقان مسلح و اشرار در زندان‌ها است که وجودشان در جامعه مخل امنیت مردم است بیان کرد: به طور قطع این قشر از جمعیت کیفری، مجازاتی جز زندان برایشان متصور نیست.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی استان با استفاده از نهادهای ارفاقی، بویژه پا بند الکترونیک تمام عزم خود را برای کاهش جمعیت کیفری زندانهای استان وساماندهی وضعیت زندانیان بکار خواهد گرفت.

در این نشست مدیرکل زندانهای استان نیز گزارش کاملی از وضعیت متهمین جرائم خاص وخشن، عملکرد زندانهای استان در حوزه اشتغال زندانیان و سایر موضوعات مرتبط به کاهش جمعیت کیفری زندانها ارائه نمود.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha