موافقت با ایجاد مرکز ثابت دو منظوره فنی‌وحرفه‌ای در زندان مرکزی بیرجند

رئیس گروه حرفه آموزی و رئیس گروه برنامه‌ریزی اشتغال و حرفه‌آموزی سازمان زندان‌ها، مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان آموزش و فنی حرفه‌ای کشور و مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی،مدیر کل فنی و حرفه ای استان با حضور در زندان مرکزی،بازداشتگاه و کارگاه های حرفه آموزی محیط واقعی بنیاد تعاون زندانیان ، از ظرفیت‌های اشتغال و حرفه آموزی این موسسه کیفری بازدید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان‌های استان خراسان جنوبی، در این بازدید که با حضور کارشناسانی از دو دستگاه در سطح کشوری و استانی همراه بود، مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان فنی حرفه‌ای کشور در حاشیه این بازدید، اجرای برنامه‌های آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در زندان‌ها و ندامتگاه‌ها را از جمله اولویت‌های مهم این سازمان برشمرد و گفت: این اقدام در راستای اجرای تفاهم نامه منعقده فی ما بین سازمان‌های فنی حرفه‌ای و زندان‌های کشور انجام می پذیرد.

« تقی پور» ضمن تشکر از مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی و همچنین مدیر کل فنی حرفه‌ای استان به واسطه اقدامات خوب انجام شده در زندان مرکزی و اندرزگاه زنان بیرجندافزود: هدف ما از این بازدید،پایش و بررسی ظرفیت های فنی حرفه‌ای و آموزش مهارت‌های فنی به زندانیان است تا شاهد ورود به یک اقدام خوب در حوزه تعاملات و همکاریها باشیم.

موافقت با ایجاد مرکزثابت دو منظوره فنی و حرفه ای در زندان مرکزی بیرجند

وی ادامه داد: آموزش نقش مستقیمی بر اشتغال پایدار دارد و یک مولد در بحث مهارت‌هاست که در خراسان جنوبی به طور ویژه به بحث آموزش‌های مهارتی می‌پردازند .

وی ادامه داد: ما قبل از آنکه مسئولیت اداری داشته باشیم، دارای مسئولیت اجتماعی هستیم و لذا این حرکت خوب که از آن اسم برده شد، آغاز فرایند تاسیس و راه اندازی مرکز دو منظوره ثابت فنی و حرفه‌ای در زندان مرکزی است و این طرح در یک نگاه راهبردی میتواند ما را در توانمندسازی زندانیان پیرامون مهارت‌های فنی حرفه‌ای و نیل به بازگشت سعادتمندانه آنان به جامعه به ترتیبی که بتوانند پس از آزادی به کسب و کار آبرومندانه مبادرت ورزند و مهارت فنی و حرفه‌ای متناسب با بازار را کسب کند.

اشتغال 94 درصد زندانیان زن در زندان های خراسان جنوبی

مدیر کل زندان های استان خراسان جنوبی با بیان اقدامات انجام شده در حوزه اشتغال زندانیان زن زندان های استان گفت: از ابتدای امسال تا کنون 18 دوره حرفه آموزی برای بیش از 200 زندانی زن برگزار شده است .

«عبدی» با اشاره به این که در اندرزگاه زنان زندان های خراسان جنوبی 94 درصد زندانیان زن به صورت کارگاهی و نشسته مشغول بکار می باشند افزود: در همین راستا تمامی فعالیت های سازمانی با رویکرد آموزش های فنی و حرفه ای در مدت زمان تحمل حبس و حمایت پس از آزادی زندانیان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: زندانیان زن بعد از آزادی باید نگاه منفی جامعه کاری مواجه هستند، کارآفرینان،کسبه و... نگاه اجتماعی محور به اشتغال زندانیان زن در سطح جامعه داشته باشند چراکه فرد زندانی از بطن همین جامعه به دلیلی مرتکب اشتباه یا همان خلاف شده است حالا باید آحاد مردم در قالب های مختلف دست فرد زندانی را بگیرند نه با نگاه های سنگین اورا از جامعه تردد کنند.

وی عنوان کرد: این نگاه در خانواده زندانیان هم سایه سنگینی دارد که در بازدید های هفته ای از خانواده زندانیان نیازمند انجام می شود بیشتر گلایه را از مجازات نگاه منفی به خانواده زندانیان دارند بازگو می کنند.

حرفه آموزی و توانمند سازی در باز پروری زندانیان نقش مهمی دارد

در ادامه معاون سلامت،اصلاح و تربیت زندان های استان خراسان جنوبی گفت: آموزش برنامه‌هایی که بتواند برای زندانیان در زمان تحمل کیفر مفید باشد بسیار حایز اهمیت است و می بایست با ساخت بستر هدفمندتر از قبل با حضور مربیان و استادکاران در زندان ها مددجویان و حتی خانواده های آنان با آموزش‌های مناسب و استفاده از تسهیلات برای زندانیان آنان را به سوی بازار کار و بازگشتی سعادتمندانه به جامعه سوق دهیم.

موافقت با ایجاد مرکزثابت دو منظوره فنی و حرفه ای در زندان مرکزی بیرجند

«آذرمهری» با بیان اینکه می‌توان با ایجاد شغل و حرفه آموزی درتوانمند سازی و بازپروری شخصیت زندانی نقش مهمی ایفا کرد افزود : اشتغال می‌تواند در شکل دهی مثبت گروه هدف مؤثر باشد و یک بازوی توانمند در کاهش آسیب و بازگشت سعادتمندانه به جامعه است.

وی با بیان این که در 10 ماهه امسال 225 دوره حرفه آموزی در زندان های استان برگزار شده است و افزود: که بیش از دو هزار نفر در قالب زندانیان،سربازان وظیفه و... قبول شدند.

به روز رسانی آموزش‌های مهارتی بر اساس رشته‌های نوین و جدید در فنی حرفه‌ای استان
مدیر کل آموزش فنی حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: در فنی حرفه‌ای استان توجه ویژه‌ای به حوزه‌های مهارتی داریم و انعطاف پذیری ویژگی این آموزش‌هاست که بر اساس نیاز سنجی تجهیزات جدیدی در حوزه‌های آموزشی را طبق رشته‌های نوین و جدید در فنی حرفه‌ای استان ایجاد کردیم.
«کامرانی فرد» افزود: بیش از ۵۰ حرفه جدید آموزشی در فنی حرفه‌ای استان راه اندازی کردیم و یک جهش مهارتی داشتیم؛ هم پارسال و هم امسال دو نفر از مرکز فنی حرفه ای استان به مسابقات جهانی اعزام شدند که این خود نشان دهنده تاثیرگذار بودن آموزش‌های مهارتی است.

وی گفت: از ویژگی‌های منحصر به فرد فنی حرفه‌ای استان نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد که تجهیزات کارگاهی بر اساس استانداردهای بین‌المللی است و همچنین از مربیان مجرب برای آموزش استفاده می‌شود.
شایان ذکر است: بازید از کارگاه های محیط واقعی مجتمع خدمات خودرویی،تولید نایلون،مرزعه پرورش شتر مرغ و گلخانه از بنیاد تعاون زندانیان استان و همچنین کارگاه های حوله بافی،قالی بافی و ریسندگی اندرزگاه زنان و از تمامی کارگاه های داخل زندان مرکزی بیرجند بازید به عمل آمد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha