نقد و بررسی عملکرد زندان‌های همدان در حوزه بهداشت و درمان با تاکید بر بیماران اچ آی وی

نشست مشترک نقد و بررسی عملکرد زندانهای همدان در کنترل و درمان بیماری اچ آی وی با حضور نمایندگان وزارت بهداشت و سازمان ملل، دکتر سلیمانی مدیرکل بهداشت و درمان سازمان و هیئت همراه و بروجنی مدیرکل زندانهای استان و جمعی از مسئولان ستادی و سازمانی و دانشگاهی در زندان مرکزی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان همدان، دکتر سلیمانی مدیرکل دفتر بهداشت و درمان سازمان زندانهای کشور با همراهی اعضای کمیته کشوری ایدز و نمایندگان پروژه HIV در دفتر توسعه و مدیریت سازمان ملل در ایران ضمن بازدید از زندان بخش های مختلف زندان مرکزی همدان از نزدیک اقدامات و فعالیت‌های این زندان را در حوزه بهداشت و درمان بخصوص کنترل اچ آی وی مورد ارزیابی قرار دادند.

نقد و بررسی عملکرد زندانهای همدان در حوزه بهداشت و درمان با تاکید بر بیماران اچ آی وی

این بازدید با حضور دکتر ناصر سلیمانی مدیر کل بهداشت و درمان سازمان زندانها، دکتر سعید اسحاقی مدیر اجرایی پروژه صندوق جهانی در سازمان زندان ها، دکتر هنگامه نامداری تبار رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت و هدیه خانقاه پناه مدیر پروژه اچ آی وی دفتر توسعه مدیریت سازمان ملل در ایران و حمزه بروجنی مدیرکل زندانهای استان همدان و دکتر موالات رئیس اداره بهداشت و درمان زندان های استان و جمع کثیری از مسئولان ستادی و سازمانی این حوزه در سالن جلسات زندان مرکزی همدان برگزار شد.

نقد و بررسی عملکرد زندانهای همدان در حوزه بهداشت و درمان با تاکید بر بیماران اچ آی وی

در نشست ابتدایی این مراسم دکتر مهدی موالات رئیس اداره بهداشت و درمان اداره کل زندان های همدان گزارشی مفصل از اقدامات اجرا شده در راستای کنترل بیماری اچ آی وی و کاهش آسیب های جسمی و روحی ناشی از این بیماری در زندانهای استان ارائه کرد.

بازدیدکنندگان سپس با حضور در بهداری زندان مرکزی از قسمت های مختلف این بخش شامل: اتاق پزشک مقیم، آزمایشگاه، داروخانه، بخش ایزوله، دندانپزشکی، کلنیک مثلثی و بخش مشاوره و روان درمانی سرکشی کردند تا فرآیندهای انجام کار در راستای شناسایی، مشاوره و اقدامات درمانی زندانیان جامعه هدف را به صورت میدانی مورد ارزیابی قرار دهند.

و در پایان ضمن تاکید بر سختی و صعوبت کار در زندان ها به ویژه فعالیت کادر درمان، نحوه عملکرد و موفقیت زندان ها در کاهش آسیب و کنترل اچ آی وی را رضایت‌بخش عنوان کردد.
دکتر هدیه نامداری تبار رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در پایان این بازدید ضمن ابراز خرسندی از اقدامات پیشگیرانه و درمانی در زندان همدان گفت: اگرچه کار در زندان بسیار سخت و طاقت فرساست است و کارکردن با افرادی که به بیماری های مانند اچ آی وی دچار هستند سختی کار را دوچندان می کند، ولی با همه این سختی اقدامات بسیار خوبی در این حوزه در زندان همدان انجام شده است که جای تقدیر و تشکر دارد.

نقد و بررسی عملکرد زندانهای همدان در حوزه بهداشت و درمان با تاکید بر بیماران اچ آی وی

پس از اتمام بررسی کارگروه کنترل اچ آی وی در زندان مرکزی، هیئت بازدید کننده دفتر بهداشت و درمان سازمان زندان های کشور به صورت میدانی شاخص‌های بهداشتی و درمانی و میزان رعایت دستورالعمل‌های مصوب و پروتکل‌های ابلاغی در زندان همدان را بررسی کردند و برای بازدید از اردوگاه کاردرمانی و حرفه آموزی و افتتاح بهداری تازه تاسیس راهی این مرکز شدند.

در بازدید از اردوگاه کاردرمانی و حرفه آموزی همدان، ابتدا مراسم افتتاحیه بهداری این مرکز در فضایی به مساحت 453 متر مربع برگزار شد و پس از آن بازدیدکنندگان ضمن بازدید از بخش های مختلف این مرکز با زندانیان در مورد مسائل بهداشتی و درمانی و خدمات مشاوره ای گفتگو کردند.

در نشست پایانی این بازدید حمزه بروجنی مدیرکل زندان های استان همدان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود زندان‌های استان در بخش بهداشت و درمان خواستار تقویت اعتبارات این حوزه با هدف ارتقاء سطح خدمات شد و گفت: در حال حاضر تمامی زندانیان جرائم مواد مخدر در این مرکز حضور دارند و با اصلاح ساختار ورود زندانیان جرائم مرتبط با مواد مخدر و تجمیع آنها در اردوگاه کاردرمانی، این مجموعه نیازمند احداث و توسعه فضای فیزیکی بخصوص در حوزه بهداشت و درمان بود که با همت و همدلی کارکنان و کار جهادی موفق شدیم بهداری این مرکز را در فضایی به متراژ 453 متر ظرف مدت 3ماه تکمیل و به مرحله بهره برداری برسانیم.

نقد و بررسی عملکرد زندانهای همدان در حوزه بهداشت و درمان با تاکید بر بیماران اچ آی وی

بروجنی افزود: با تجمیع زندانیان مواد مخدر در اردوگاه و رشد دو برابری حاضرین در این مرکز باید زیرساختها و بسترهای خدمت رسانی را نیز به همین میزان افزایش دهیم که در زمینه تجهیز و تکمیل امکانات بهداشتی و درمانی نیازمند حمایت مسئولان سازمانی و سایر نهادهای استانی هستیم.
دکتر ناصر سلیمانی مدیر کل دفتر بهداشت و درمان سازمان زندان‌های کشور نیز در این نشست ضمن قدردانی از خدمات و تلاش‌های زندانبانان به خصوص کادر درمانی مستقر در زندان‌ها، وضعیت خدمات بهداشتی، درمانی و روان درمانی جاری را در زندانهای همدان مثبت و مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تعامل، همکاری و همدلی در مجموعه بهداشت و درمان و انجام کار گروهی منجر به بهبود روند خدمت رسانی می شود و تحقق اهداف متعالی سازمان در حوزه بهداشت و درمان را تسریع می کند.

سلیمانی در ادامه افزود: امنیت و بهداشت و درمان ارتباط مستقمی با هم دارند و ارائه خدمات درمانی به زندانیان یکی از ارکان اصلی تامین امنیت و آرامش در زندانهاست. ایجاد سرای آرامش در زندانها تا حد زیادی موجب تنش زدایی و کاهش رفتارهای پرخطر در زندانها شده است.

تبیین سیاست های کلان در حوزه درمان اعتیاد و تشریح چگونگی مشاوره در زمینه کاهش مصرف متادون و بی 2 از دیگر موضوعات مطرح شده این نشست بود.

سلیمانی در بخش پایانی سخنان خود از مدیرکل زندان های همدان بدلیل توجه ویژه به حوزه بهداشت و درمان در اجرای دقیق دستورالعمل های سازمانی، توسعه زیرساخت های درمانی و بهسازی فضاهای بهداشتی و همچنین استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت های موجود در جهت اجرای سیاست های اصلاحی و تربیتی قدردانی کرد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha