حفظ شأن و جایگاه وکیل گامی برای توسعه خدمات قضایی است 

رئیس کانون وکلای استان همدان در دیدار با مدیرکل زندانهای استان بر اهمیت ارتباطات الکترونیکی با سازمان زندان ها تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان‌های استان همدان، مدیرکل زندان‌های استان با رئیس کانون وکلای همدان دیدار و گفتگو کرد.

جلسه مشترک رییس کانون وکلای دادگستری استان همدان، دادستان و اعضاء هیات مدیره این کانون با مدیرکل سازمان زندان‌های استان همدان صبح امروز برگزار شد.

در این ملاقات دغدغه‌های طرفین در خصوص جمعیت کیفری، زندانی‌ها و تبعات آن برای جامعه ، الکترونیکی کردن ارتباطات کانون وکلا با سازمان زندان ها، ملاقات مجازی وکیل با موکل، تجهیز اتاق مختص وکیل و موکل و عدالت قضایی مطرح شد.

مدیرکل سازمان زندان‌های استان همدان هم گفت: با وجود اینکه در مجموعه ستادی و اداری فعالیت داریم اما مسئولیت اجتماعی که بر عهده داریم اولویت ما است. به عنوان مثال اگرچه برخی از افراد توان مالی برای گرفتن وکیل را ندارند که با دستور مقام قضایی در قالب وکیل تسخیری و معاضدتی می توان این مشکل را رفع کرد اما گاهی با چالش هایی مواجه می شود که وظیفه ما رسیدگی بیشتر به این اموراست.


بروجنی ضمن تأکید بر اینکه هرچقدر شأن وکیل حفظ شود و دراین راستا خدمت کنیم گامی برای توسعه خدمات قضایی برداشته ایم،ادامه داد: به عنوان مثال محل ملاقات وکلا در زندان با زندانیان باید تجهیز شود.
بایستی تلاش شود که سازمان زندانها و کانون وکلای دادگستری به عنوان بدنه دسته قضا تعاملات راحفظ و افزایش دهند.
استفاده از ظرفیت وکلا هدف اصلی سازمان زندان ها است.امیدواریم با کمک کانون وکلای دادگستری همدان گام های محکمی را در عرصه کمک به زندانیان انجام دهیم .

حمزه بروجنی مدیرکل زندان‌های استان همدان در این دیدار گفت: درباره نظام زندانبانی وقتی به مقایسه سال های گذشته با وضع کنونی می پردازیم، تغییرات شگرفی در زمینه مباحث حقوق بشر، حقوق افراد، اشخاص و خانواده را می بینیم که نسبت به گذشته شرایط بسیار بهتر شده است.

بروجنی با اشاره به وضعیت زندان ها درگذشته گفت: پیشتر ظرفیت فضای نگهداری زندان ها گذری بود؛ زندان ها در اختیار شهربانی ها و اماکن نگهداری زندان ها بسیار قدیمی بود. به طوریکه کاروان سراهای شاه عباسی برای نگهداری زندانیان استفاده می کردند. اما هم اکنون فضای مناسبی برای زندانیان فراهم شده است. همچنین سازمان زندان ها تکلیف 22 سازمان و وزارت خانه را انجام می دهد.

مدیرکل زندان‌های استان همدان افزود: در گذشته محلی به نام بازداشتگاه وجود نداشت و همه متهمان در زندان یا خوابگاه اندرزگاه یا بند نگهداری می شدند. اما هم اکنون در مجاور اداره کل زندان ها ، بازداشتگاه راه اندازی شده است.

بروجنی اضافه کرد: زندانیان در زندان مرکزی همدان طبقه بندی شده اند ؛ افراد زیر 18 پیشتر درکنار دیگر زندانیان بزرگسال نگهداری میشدند که حقوق این افراد از بین می رفت.هم اکنون کانون اصلاح تربیت در همه نقاط کشور از جمله همدان راه اندازی شده و افراد زیر 18 سال تا 23 سال در این کانون نگهداری می شوند.

مدیرکل زندان های استان همدان، تصریح کرد: بندی برای نگهداری زندانیان زن، نیروهای نظامی و انتظامی، روحانیون که مرتکب جرمی شده پیش بینی شده است و در فضای درونی زندان نیز زندانیان تقسیم بندی شده و خوابگاه جوانان، جرایم غیرعمد و قسمت مالی مجزا شده است.

حمزه بروجنی ادامه داد: در بخش های مختلف زندان به حقوق متهمان توجه شده است که نشان از تغییر نگاه در حکومت اسلامی به زندانی است. همچنین در بدو ورود زندانیان، روان شناس در زندان ها حالات روحی و روانی زندانی را بررسی و مشکلات او را می شنود.

بروجنی اظهار کرد: برای کانون وکلا فضایی اختصاص می‌دهیم تا شان ارزشمند وکلا حفظ شود و در این بخش اقدام شود گامی در توسعه خدمات قضایی پیش رفتیم. چرا که کانون وکلا بخشی قوه قضائیه است.

وی افزود: برخی از زندانیان شرایط مالی بسیار نامطلوب دارند که باید شناسایی و به آنها کمک شود که سازمان ها از این بستر و فضای کار شما استفاده می کند.

غلامی جلال رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان در این نشست گفت: استفاده از تکنولوژی روز، کانون وکلای دادگستری استان همدان آمادگی کامل خود را برای ارتباطات الکترونیکی با سازمان زندان ها اعلام می کند. استفاده از این تکنولوژی در جهت تسریع کار، حفظ شان و صرفه جوئی در وقت طرفین بسیار حائز اهمیت است.

دکتر مهدی غلامی جلال، همچنین عنوان کرد: مجموعه کانون وکلای دادگستری همدان به دنبال برنامه ای مدون و منسجم در خصوص ارتباطات در بحث معاضدت و مشاوره است که این مشاوره ها می تواند به صورت فردی و جمعی برای زندانیان به صورت ویدیوکنفرانسی برنامه ریزی شود.
وی گفت: فلسفه وجودی کانون وکلای دادگستری وهدف اصلی این کانون دفاع از حقوق مردم است و همینطور سازمان زندانها نیز می تواند به نحوی حافظ حقوق شهروندان باشند.
غلامی جلال با بیان این موضوع که اقدامات شایسته ای در زندان ها طی سالیان اخیر اتفاق افتاده است و از حیث تجهیزات و تاسیسات پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.
دکتر غلامی جلال بیان کرد: کانون وکلا علاوه بر دفاع از حقوق مردم، مدافع خدمات و کارهای شایسته است ،حال این خدمات از جانب دولت و حاکمیت باشد نیز قابل دفاع است و ترس و واهمه ای از نقد نداریم همیشه نقد سازنده بدون حب و بغض و سازنده کرده ایم.
وی گفت: تفاهم نامه های مختلفی بین کانون وکلا و اداره کل زندان ها در همدان منعقد شده است و با مجموعه زندان همدان تاکنون تضاد، تنش و اصطحکاکی نداشته ایم.
غلامی جلال پیشنهاد داد: با توجه به منقضی شدن تاریخ برخی تفاهم نامه ها مجدد نسبت به انعقاد تفاهم نامه بین این دو مجموعه اقدام شود.
بگفته وی ، کانون وکلا می تواند خدماتی نظیر مشاوره حقوقی به زندانیان ارایه دهد چرا که به واسطه کثرت زندانی و نبود اطلاعات حقوقی صحیح، برخی افراد، ماه ها در زندان گرفتار می شوند.
رییس کانون وکلای دادگستری استان همدان ضمن تاکید بر اینکه باید زندان جنبه بازپروری و اصلاح داشته باشد، ادامه داد: مددکاران زندان شاید نتوانند راهکار حقوقی مناسبی برای مشاوره به زندانیان ارائه دهند.که ما این آمادگی را داریم که به مددکاران آموزش های حقوقی ارائه دهیم.
وی اعلام آمادگی کرد که برخی وکلا در کانون داوطلب فعالیت در حوزه حقوق بشر و حقوق اجتماعی هستند که می توان روزهای خاصی را برای حضور این افراد در زندان به منظور ارائه مشاوره حقوقی در نظر گرفت.
وی گفت: مددکار بیشترین ارتباط را با زندانی دارد بنابراین باید مورد وثوق کانون وکلا باشد حتی آنها می توانند زندانیان نیازمند را به این مجموعه معرفی کنند.
وی افزود: با معرفی مدیرکل زندان ها یا مددکار ، می توان یک وکیل معاضدتی برای شخص زندانی درنظر گرفت تا از تضییع حقوق او جلوگیری شود.چه بسا شخصی با یک لایحه نویسی، بسیاری از مشکلات اش حل شود بنابراین تکلیف خود می دانیم که از هر گونه همکاری با مجموعه زندان ها با هدف جلب رضایت عمومی استقبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه کانون وکلای دادگستری همدان هزینه پیش بینی شده برای جشن روز استقلال وکلا در هفتم اسفند ماه سال گذشته را به آزادی زندانیان اختصاص داد، ادامه داد: در این کار مبارک زندانیان جرائم عمد و رسوب شده آزاد شدند و موانع قانونی در کمک به این افراد شناسایی شد که در این راستا 19 زندانی عمد آزاد شدند.
رئیس کانون وکلای همدان از مدیر کل زندانهای همدان در خواست تسهیل و تسریع در مراجعات وکلای دادگستری به زندانهای سطح استان همدان و تهیه مکان مناسب‌ با شأن وکلا برای ملاقات با موکلین را نیز مطرح کردند.

درپایان این جلسه مقرر شد تفاهم نامه ای در خصوص موارد ذکر شده بین کانون وکلای دادگستری استان همدان و سازمان زندان ها منعقد شود.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha