برترین‌های مسابقات آزاد استانی مهارت زندانیان تجلیل شدند

اختتامیه دومین دوره مسابقات آزاد استانی مهارت زندانیان در سالن جلسات دادگستری استان خراسان جنوبی برگزار و از نفرات برتر تقدیر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان، مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی در مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات مهارت زندانیان که با حضور رئیس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان، اعضای شورای قضائی و جمعی از مدیران استانداری و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خراسان جنوبی برگزار شد، با اشاره به حدیثی از حضرت رسول اکرم (ص) گفت: کار کردن برای کسب مال حلال بر هر مرد و زن مسلمان واجب است و انشاالله خداوند توفیق عمل به این حدیث را به همگان عنایت کند.

«علی عبدی» افزود: اشتغال زندانیان یکی از سیاست‌های سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه است که در سند تحول هم به آن اشاره شده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته در قالب سه تفاهم نامه با ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و جهاد کشاورزی استان توانستیم تعداد قابل توجهی از زندانیان را در حرفه‌های مختلف آموزش دهیم.

وی با اشاره به این که در بحث آموزش مهارتی مددجویان زندان موفق به کسب ۶۶ درصد پیشرفت از تعهد سازمان زندان‌ها شدیم، اضافه کرد: آموزش‌های مهارتی بر اساس نیازسنجی هر شهرستان ارائه می‌شود.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی اشاره به بحث اشتغال زندانیانی که مهارتی آموخته‌اند، گفت: ۵۰ درصد از محکومین در مجموعه زندان‌های استان را با کمک بنیاد تعاون استان و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مشغول به کار کردیم و در بحث توسعه فضای کارگاهی داخل زندان موفق شدیم با توجه به افزایش آمار زندانیان فضای دیگری را هم اختصاص دهیم.

«عبدی» اظهار کرد: نیمی از این افراد در حال حاضر می‌توانند از محل درآمدشان مقدمات و ضروریات زندگی خود را تأمین کنند و از محل عقد قرارداد با شرکت‌های خصوصی و کارفرمایان مستقر در زندان‌ها موفق به افزایش حق‌الزحمه زندانیان شدیم.

وی با اشاره به برپایی مسابقات مهارت ویژه زندانیان گفت: این مسابقات به پیشنهاد استان خراسان جنوبی در سال ۹۸ برای اولین بار برای اجرای آزمایشی در این استان تصویب شد ولی در سال ۹۹ با توجه به وضعیت کرونا اجرایی نشد.

به گفته وی اجرای مسابقات مهارت زندانیان به صورت کشوری در سال ۱۴۰۰ یافت و با توجه به استقبال زندانیان و بازخورد این موضوع و انعکاس آن به سازمان زندان‌های کشور برگزاری آن به صورت کشوری ابلاغ شد و در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار در سطح کشور برگزار شد. وی تصریح کرد: در حال حاضر این مسابقات برای دومین بار همزمان با سطح کشور در استان خراسان جنوبی برگزار شد.

مدیر کل زندان‌های استان ادامه داد: در مرحله شهرستانی امسال ۲۵۴ نفر در سطح استان خراسان جنوبی رقابت کردند که در نهایت ۷۷ نفر به مسابقات استانی راه یافتند و از این تعداد ۶۰ نفر آقا در ۷ رشته و ۱۷ نفر خانم در دو رشته با یکدیگر به رقابت پرداختند.

وی خاطر نشان کرد: در اختتامیه دومین دوره مسابقات آزاد استانی مهارت زندانیان از ۲۷ برگزیده با همت بنیادتعاون زندانیان استان و انجمن حمایت زندانیان مرکز با اهدای لوح تقدیر، گواهینامه مهارت و کمک هزینه سفر زیارتی به مشهد مقدس تقدیر شد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خراسان جنوبی نیز در این مراسم با اشاره به مأموریت‌های این اداره کل در حوزه آموزش‌های مهارتی گفت: در استان ۱۹ مرکز آموزش ثابت در کنار ۱۰۲ کارگاه آموزشی در زمینه آموزش ۱۵۰ رشته فعالیت می‌کنند.

«کامرانی فرد» افزود: ۹۵ مربی رسمی و ۲۰۰ مربی افتخاری در این مراکز مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه مسابقات مهارتی در سال‌های گذشته توفیقات خوبی را کسب کردیم، گفت: به بسیاری از رشته‌های آموزشی در این مراکز کد استاندارد تعلق می‌گیرد که در تمامی کشورهای دنیا شناخته شده است و مسابقات ملی مهارت در سطح شهرستانی، استانی، ملی و جهانی ارائه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به توفیقات استان در سال ۱۴۰۱ در مسابقات ملی مهارت گفت: ۹ نفر از استان خراسان جنوبی به مسابقات ملی راه یافتند و از مجموعه تیم مهارتی استان دو نفر به مسابقات جهانی اعزام شدند.

وی با یادآوری این که ۱۹ مرکز آموزش ثابت در استان فعال است، افزود: مرکز آموزش خواهران، مرکز تخصصی برق، مرکز تخصصی چوب، مرکز تخصصی شماره یک و مرکز تخصصی کسب و کار به صورت متمرکز و تخصصی بحث آموزش‌های مهارتی را دنبال می‌کنند.

در این مراسم همچنین رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی تسلیت ایام عزای امام حسین علیه السلام گفت: در روایات آمده است حرمت مال مؤمن از کعبه بیشتر است، حرمت خون مسلمان و مؤمن از مالش بیشتر است و حرمت آبروی مسلمان از خونش بیشتر است.

حجت الاسلام «موحدی راد» افزود: اگر کسی بتواند به شخصی آبرو ببخشد و آبروی او را حفظ کند گویی او را حیات بخشیده است.

وی با اشاره به آفت‌ها و آسیب‌های ناشی از بیکاری گفت: داشتن عزت و آبرو برای هر شخصی عزیز است و هر انسانی می‌خواهد با عزت زندگی کند بنابراین وقتی فردی به خاطر فضای نامناسب و ضعف نفسانی مرتکب خلافی می‌شود باید بتوان فضایی را به وجود آورد که این فرد اگر به عنوان مددجو مدتی را مهمان سازمان زندان‌ها می‌شود زمینه‌ای برای او فراهم شود که بتواند حداقل درآمدی برای خود و خانواده‌اش کسب کند.

وی ادامه داد: باید به این نکته هم توجه داشت که وقتی حرفه‌ای به فرد زندانی آموزش داده می‌شود زمینه اشتغال او را بعد از آزادی هم باید فراهم شود.

به گفته وی سازمان زندان‌ها به همراه بنیاد تعاون این افراد را نباید رها کند و دست آنها را بگیرد و به آنها کمک کند.

در پایان از دست‌اندرکاران این مسابقات و زندانیان حائز رتبه تجلیل به عمل آمد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha