برگزاری کارگاه آموزشی «مراقبت الکترونیکی زندانیان» ویژه قضات محاکم کیفری استان همدان

اداره کل زندان‌های استان همدان با همکاری دادگستری استان کارگاه آموزشی «مراقبت الکترونیکی زندانیان» ویژه قضات محاکم کیفری استان را برگزار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان‌های استان همدان، کارگاه آموزشی یک روزه با هدف کاهش جمعیت کیفری و کاهش آسیب‌های ناشی از دوران حبس با حضور عدالت‌خواه رئیس کل دادگستری استان همدان، خانجانی دادستان مرکز استان، اکبرپور مدیرکل دفتر ساماندهی مراکز نیمه‌آزادی و نظارت الکترونیکی سازمان زندانهای کشور، بروجنی سرپرست زندان‌های همدان و رضاپور معاون دادستان مرکز استان و مشارکت ۹۰ نفر از قضات محاکم کیفری و همچنین روسای زندان‌های تابعه همدان و جمعی از مراجع قضایی استان و کارکنان زندان‌های همدان در سالن اجتماعات این مرکز برگزار کرد.

در این کارگاه آموزشی یک روزه که با هدف تاکید بر استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و با محوریت بهره‌مندی از فرصت‌ها در زمینه گسترش پابند الکترونیکی برگزار شد بروجنی سرپرست زندان‌های استان همدان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مرکز مراقبت الکترونیکی استان بر استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها تاکید کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته شاهد کاهش ۲۹ درصدی محکومین پابند هستیم که امیدواریم با اجرای چنین برنامه‌هایی و فرهنگ سازی در زمینه استفاده از مجازات های جایگزین حبس بخصوص پابند الکترونیک روند افزایشی را تجربه کنیم.

برگزاری کارگاه آموزشی «مراقبت الکترونیکی زندانیان» ویژه قضات محاکم کیفری استان همدان

عدالتخواه رئیس کل دادگستری استان همدان نیز در در این مراسم گفت: در سند تحول قضایی که بر استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس تاکید دارد اصلاح فرد خاطی از نوع کیفر مهمتر است. گاهی حبس می تواند تاثیری معکوس در اصلاح و تربیت فرد داشته باشد. استفاده از مجازات های جایگزین می تواند دستگاه قضا را در کنترل جمعیت کیفری و متنبه کردن افراد بدون خدشه دار شدن جایگاه اجتماعی آنها یاری کند.

عدالت‌خواه افزود: رویکرد مقابله با جرم باید همه جانبه باشد و مجازات کیفری مجرم با در نظر گرفتن ابعاد شخصیتی، پایگاه اجتماعی و شرایط جسمی و روحی فرد اجرا شود.

لازم به ذکر است سخنان رئیس کل دادگستری استان به صورت مستقیم و زنده برای زندانیان پخش می شد.

در ادامه این کارگاه آموزشی دکتر اکبرپور مدیر کل دفتر نظام نیمه آزادی و نظارت الکترونیک سازمان زندانهای کشور نیز با اشاره به سند تحول قضایی گفت: صدور آرا در دو حوزه نظام نیمه آزادی و پابند راهکاری اساسی در جهت کاهش جمعیت کیفری است.

اکبرپور افزود: یکی از اهداف سند تحول این است که افراد زندان را تجربه نکنند. در واقع زندان فقط محل نگهداری افراد با جرائم خشن خواهد بود.

برگزاری کارگاه آموزشی «مراقبت الکترونیکی زندانیان» ویژه قضات محاکم کیفری استان همدان

مدیر کل دفتر نظام نیمه آزادی و نظارت الکترونیک سازمان زندانهای کشور تصریح کرد: صدور احکام قضایی بر اساس پابند الکترونیکی کمک می‌کند تا خانواده زندانیان از آسیب‌های ناشی از حبس در امان باشند. پابند الکترونیک امکان حضور زندانی در محیط کار و منزل را فراهم می کند و از طرفی با رصد مستمر احتمال ارتکاب تخلف و جرم نیز کاهش می یابد.

در ادامه اکبرپور به تشریح سامانه الکترونیک و مزایای پابندهای جدید برای شرکت کنندگان پرداخت.

رضاپور معاون دادستان مرکز استان نیز در بخش پایانی این کارگاه آموزشی قوانین، مقررات و بخشنامه‌های مربوط به پابند الکترونیک و نظام نیمه آزادی تشریح کرد.

پس از اتمام کارگاه آموزشی، تمامی شرکت کنندگان از مرکز مراقبت الکترونیک زندانیان استان همدان بازدید کردند.

شایان ذکر است برای تمامی شرکت کنندگان گواهی شرکت در دوره آموزشی صادر شد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha