اشتغال زندانیان خراسان جنوبی بر مدار توسعه

توجه ویژه به اشتغال و ارتقاء سطح مهارت‌های شغلی منجر به کسب درآمد زندانیان و باز اجتماعی کردن و تحکیم نظام خانواده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان خراسان جنوبی، مدیر کل زندان های استان در جلسه هیات اجرایی بنیاد تعاون استان خراسان جنوبی با تاکید بر تلاش های بی وقفه در حوزه اشتغال و حرفه آموزی زندانیان، به افزایش 22 درصدی اشتغال و افزایش 10 درصدی حرفه آموزی در زندان های استان اشاره کرد.

‌ «عبدی» بابیان این که انعقاد تفاهم نامه های آموزشی با ادارت ذی ربط، از برگزاری 204 دوره مهارت آموزی با بهره مندی 3هزار و 159 زندانی خبرداد.

وی با اذعان به صدور کارت صنعتگری برای 72 زندانی، راه اندازی کارگاه حوله بافی در اندرزگاه زنان، کارگاه ریسندگی در بازداشتگاه عمومی، کارگاه قالی باقی و کارگاه رشته بری را از دیگر اقدامات در حوزه اشتغال برشمرد.

وی از کسب رتبه برتردر حوزه اشتغال زندان های استان در کشور عنوان کرد و افزود: در این رتبه بندی رشد 53 درصدی اشتغال ،جذب 50درصدی تسیهلات کارافرینی برای زتدانیان،رشد 35 درصدی دستمزد پرداختی و پوشش 36 درصدی اشتغال نسبت به جامعه هدف را شاهد بوده ایم.

وی بیان این که در حوزه بنیاد تعاون زندانیان استان در سه ماهه امسال کارهای خوبی در بحث توسعه اشتغال زندانیان اعم از کارگاهی،نشسته و اعزام بکار انجام شده افزود: تمامی کارگاه‌ها اشتغال زندان‌ها و اشتغال زندانیان توسط بیناد تعاون زندانیان انجام می شود.

وی بزرگترین پروژه حوزه اشتغال ،ساخت واحداث جایگاه دومنظوره سوخت مجتمع خدمات بین راهی حامی اعلام کرد و ادامه داد: که هم اکنون در مجاروت زندان مرکزی شروع بکار کرده که نگاه ویژه مسئولان استانی را می طلبد.

وی با اشاره به این که با راه اندازی این مجتمع بین راهی در فاز اولیه 150 زندانی صاحب شغل می شوند،عنوان کرد: راه اندازی فروشگاه دو منظوره درمحل کارگاه های زندان بیرجند،افتتاح غرفه صنایع دستی زندانیان در محل سرای امینی شهرستان بیرجند بخشی از کارهای توسعه انجام شده می باشد.

مدیر کل زندان های استان گفت: مجموع پرورش شتر مرغ بنیاد تعاون زندانیان در مجاورت زندان بیرجند که امسال با ساخت مهد 3 طرح توسعه را با متراژ 900مترمربع گردشگاه و 400مترمربع مسقف شروع که هم اکنون در حال تجهیز می باشد که ظرفیت این مهد پروژش شتر مرغ 500 قطعه جوجه شترمرغ خواهدبود.

«عبدی» افزود: هم اکنون 430 زندانی در کارگاه های بیرون از زندان مشغول به کار می باشد که نگاه ویژه دستگاه قضایی،دادستانی مرکز استان این تعداد هم اکنون هم دوران محکومیت خود را سپری می کنند و هم برای خانواده های خودشان ماهیانه درآمدی پایدار دارند.

این مقام مسئول تصریح کرد:امروز باید نگاه به زندانی به ویژه خانواده زندانیان تغییر کند،فردی مرتکب خطا شده و برابر قانون محکومیت خود را سپری می کند اما نباید خانواده وی به جای او مجازات اجتماعی شوند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی در حاشیه این جلسه گفت: اشتغال زندانیان به معنای کمک به جامعه و خانواده زندانی می باشد.

حجت الاسلام «نسائی زهان» افزود: بازدیدهای سرزده از زندان های سطح استان داشتیم کارهای خوبی در مباحث حرفه آموزی و اشتغال انجام شده یعنی زندان علاوه برنگهداری فرد مجرم ،کارهای اصلاحی و تربیتی و هم چنین اشتغال زندانیان را پی گیری می کند.

وی ادامه داد: حالا زندانی که حرفه ای یاد بگیرد و بعد از آزادی مشغول بکار شود برگشت او دیگر به زندان برگشت نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در گذشته زندانی سربار خانواده خودش بوده اما حالا اشتغال زندانی علاوه به کمک برای خودش بخشی از حقوق خود را در اختیار خانواده اش قرار می دهد.

وی تصریح کرد:کارآفرینان و شرکت های صنعتی برای اشتغال زندانیان کمک این جامعه هدف باشند که بازخود مثبت در جامعه شاهد باشیم.

در ادامه مدیر نمایندگی بنیاد تعاون زندانیان استان ضمن بازخوانی مصوبات جلسه قبلی خواستار شد که دستگاه های متولی برای مجتمع بین راهی حامی بنیاد را کمک کنند.

«زنگنه» افزود:بزودی دو کترینگ در شهر ستان های بیرجند و فردوس توسط بنیادبه بهره برداری می رسد.

شایان ذکر است: در این جلسه «کامرانی فرد» مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی و « اکبری» معاون طرح و برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان حضور داشتند.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha