رشد ۴۴۷ درصدی استفاده از پابند الکترونیک در کرمان

به گفته سید مجتبی حسینی مدیرکل زندان‌های استان کرمان، مجازات‌های جایگزین حبس نظیر پابند الکترونیک در سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 447 درصدی داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل زندان‌های استان کرمان، جلسه کاهش جمعیت کیفری استان با حضور رئیس کل دادگستری استان، معاونین، رؤسای دادگستری و دادستان‌های شهرستان‌های استان کرمان به صورت ویدیو کنفرانس در سالن شهید بهشتی دادگستری برگزار گردید.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان کرمان در این جلسه ضمن بیان گزارشی از جمعیت کیفری استان گفت: بازدید مقامات قضایی از زندان‌های استان در چهار ماهه اول امسال، 928 مورد بوده است.

سیدمجتبی حسینی ضمن اشاره به دادرسی الکترونیک و اعزام زندانیان به مراجع قضایی بیان کرد: در سال گذشته 82.5 درصد دادرسی‌ها به صورت الکترونیک انجام شده که این میزان در سال جاری 84.2 درصد بوده است.

وی اظهارد اشت: در راستای اجرای سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها به استفاده از تأسیسات حقوقی پیش‌بینی شده توجه ویژه‌ای صورت گرفته است.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان، ضمن تقدیر و تشکر از مجموعه قضایی استان اظهار داشت: مجازات‌های جایگزین حبس در زندان‌های استان کرمان رشد قابل توجهی داشته است، به عنوان نمونه پابند الکترونیک در سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 447 درصدی رشد داشته است.

رییس کل دادگستری استان کرمان در ابتدای این جلسه با اشاره به این مطلب که کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها همواره مورد توجه بوده است و امروز به عنوان یک سیاست مهم در قوه قضاییه دنبال می‌شود، گفت: هدف از کاهش جمعیت کیفری، مدیریت زندان و زندانیان است و در این رابطه در دو بخش نظارت بر ورود افراد به زندان و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس اقدام خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در کارگروه کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان کرمان افزود: در راستای نظارت بر ورود افراد به زندان باید حتی‌المقدور سعی شود در مرحله تحقیقات و قبل از صدور حکم جز در موارد ضروری از ورود افراد به زندان جلوگیری شود و تحقق این امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی با اشاره به این مطلب که نباید اصل را به بازداشت افراد قرار داد و باید با صدور قرار تأمین متناسب دسترسی به متهم در مراحل مختلف رسیدگی را تأمین کرده و از ورود افراد به زندان‌ها جلوگیری کرد، افزود: قاضی در دادگاه نیز نباید جز در موارد دارای ضرورت، حکم به حبس افراد دهد و در این رابطه می‌توان از مجازات‌های جایگزین حبس و استفاده از سامانه‌های نظارت الکترونیکی استفاده کرد.

وی سرعت در رسیدگی به پرونده‌های زندانی را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید به نحوی اقدام شود که افراد تحت قرار در سریع‌ترین زمان ممکن تعیین تکلیف شده و حکم قانونی برای آنها صادر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی با اشاره به کاهش ورودی مددجویان به زندان‌ها در برخی حوزه‌های قضایی، بیان کرد: رشد ورودی مددجویان به زندان‌ها در برخی حوزه‌های قضایی باید کارشناسی و علت‌یابی شود.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha