تعامل با وکلای دادگستری در فرآیند ترمیمی‌سازی زندان‌های خراسان رضوی

نشست تعامل در فرآیند ترمیمی سازی زندان ها با حضور حقوقدانان، وکلای برجسته، اساتید دانشگاه و نخبگان زندانهای خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندانهای استان خراسان رضوی، اولین نشست تخصصی وکلا و حقوقدانان و زندانبانان با محوریت تبیین فرآیند ترمیمی سازی زندان‌ها به میزبانی کار گروه وکلای ترمیمی خراسان رضوی با حضور مدیرکل و جمعی از مددکاران زندانهای استان برگزار شد. جانفدا مدیر کل زندانهای خراسان رضوی در این نشست ضمن تأکید بر لزوم دسترسی عادلانه زندانیان به کلیه خدمات مورد نیاز گفت: مشاوره قضایی و معاضدتی یکی از نیازمندی های مستمر زندانیان است که وکلای ترمیمی می توانند با مداخله هدفمند و علمی و ارائه مشاوره های قضایی کاربردی علاوه بر کاهش جمعیت کیفری و کاهش آسیب های ناشی از حبس، گامی موثر در برقراری عدالت ترمیمی در حوزه قضایی برای زندانیان بردارند.

تعامل با وکلای دادگستری در فرآیند ترمیمی سازی زندانهای خراسان رضوی

وی خاطرنشان کرد: در فرآیند ترمیمی سازی زندانها تنها بخش قضایی نباید مدنظر باشد و لازم است تا همه ارکان در یک چرخه علمی کارشناسی شده بر مبنای عدالت دارای نقش و تکلیف باشند و این فرآیند باید از متن جامعه آغاز شود و با تحقیق و پژوهش علمی کلیه عوامل موثر در شکل گیری جرم، ملزومات درمان و اصلاح مجرمین و زندانیان و نهایتاً آماده سازی آنان برای بازگشت به جامعه شناسایی و در فرآیند تحقق شهر ترمیمی و زندان ترمیمی مد نظر عقلا قرار گیرد.

در این نشست تخصصی که تعداد ۱۰۰ نفر از وکلا و حقوقدانان و اساتید دانشگاه نیز حضور داشتند، دکتر فرجیها استاد دانشگاه حقوق شهید مدرس تهران به عنوان مجری طرح زندان ترمیمی گفت: در صورتی که فرآیندی که طی ۲ سال کار علمی برای ترمیمی سازی زندانها ترسیم شده و نتیجه نگاه مشترک جرم شناسی و جامعه شناسی است به درستی اجرا شود قطعاً کاهش جمعیت کیفری، کاهش جرم و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از زندان را در پی خواهد داشت.

وی با عنایت به اینکه این طرح به صورت پایلوت در استان خراسان رضوی وارد مرحله اجرایی شده است افزود: با توجه به اینکه در خراسان رضوی هم وکلا و حقوقدانان و هم مجموعه مدیریتی زندان ها نگاه ترمیمی و علمی مشترک دارند گفت: امیدواریم در کوتاه مدت نتایج حاصل قابل ارائه باشد.

دکتر ادبی رئیس کارگروه وکلای ترمیمی خراسان رضوی نیز در پایان ضمن اعلام آمادگی این کارگروه برای اجرای ماموریت های ابلاغی در فرآیند زندان ترمیمی گفت: وکلا و حقوقدانان ترمیمی بر اساس مسئولیت اجتماعی همراه و همگام با سیاست های نظام زندانبانی در برقراری عدالت اجتماعی تمام ظرفیت های موجود را به کار خواهند برد.

در پایان این نشست علمی، وکلا و مددکاران زندانهای با هدف هم افزایی و همگرایی در فرآیند اجرای طرح به بحث و تبادل نظر پرداختند.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha