تلاش برای کاهش جمعیت کیفری در زندان های چهارمحال و بختیاری

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته صدها زندانی با بهره‌مندی از عفو و تخفیف مجازات کمیسیون عفو و حمایت ستاد دیه آزاد شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل زندان‌های استان چهارمحال و بختیاری : حمید رضا حیدری ضمن تشریح اقدامات قضایی زندان های استان افزود: فعالیت‌های قضایی و اجرای احکام اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی چهارمحال و بختیاری برای کاهش جمعیت کیفری استان در سال گذشته شامل ۱۹۸ مورد عفو با بهره‌مندی از عفو و تخفیف مجازات در راستای کمیسیون عفو ، ۱۱۶ مورد بهره‌مندی از آزادی مشروط و بهره‌مندی پنج هزار و ۹۳۹ مورد از مرخصی بوده است که افزایش ۴۵درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

وی افزود: ۴۶۷ مورد بهره‌مندی از خدمات شورای حل اختلاف زندان‌ها در سال گذشته انجام شد که ۲۴۷ مورد آن‌ منجر به آزادی زندانیان شد و یک هزار و ۳۰۵ مورد بازدید مراجع محترم قضایی از زندان‌های استان در راستای رسیدگی به مشکلات مددجویان انجام شد که در این زمینه اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی چهارمحال و بختیاری حائز رتبه دوم کشوری شد.

حیدری ادامه داد: در سال گذشته ۱۷۵ مورد تعلیق اجرای مجازات داشتیم که نسبت به سال قبل از آن ۱۷درصد افزایش داشت و  ۶۸۷ نفر نیز از مرخصی منجر به آزادی برخوردار شدند و ۹۳ نفر محکوم نیز به موطن خودشان بازگشتند که در هر ۲ مورد اخیر افزایش ۹۰درصدی نسبت به سال قبل ثبت شد.

حیدری با تاکید بر اهمیت دادرسی الکترونیکی گفت: سال گذشته پنج هزار و ۹۸۸ مورد دادرسی الکترونیکی انجام شد و همچنین ۱۶۳ مورد پابند الکترونیک برای زندانیان واجد شرایط  اجرا شد.

وی یادآور شد: پابند الکترونیک در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ برای ۶۵ مورد اجرا شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که تعداد ۲۷ نفر بود، ۱۴۰درصد افزایش را نشان می‌دهد.

حیدری در خصوص فعالیت‌های خدمات اجتماعی اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته ۱۳۴ نفر زندانی توسط ستاد دیه استان با پرداخت حدود به ۶ میلیارد تومان به صورت بلاعوض آزاد شدند و ۷۸ نفر نیز با پرداخت بیش از ۶۳۰ میلیون تومان توسط انجمن‌های حمایت زندانیان آزاد شدند.

وی به تحت پوشش قرار گرفتن ۹۶۱ خانواده زندانیان توسط انجمن‌ها در سال گذشته اشاره کرد و گفت: کمک‌های نقدی و غیر نقدی به خانواده زندانیان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۴۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال رسید.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی استان تاکید کرد: این اداره کل در کنار فعالیت‌های قضایی و اجرای احکام، فعالیت‌های مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، بهداشت و درمان، حرفه‌آموزی و اشتغال برای زندانیان انجام می‌دهد تا زمینه مناسب برای بازگشت زندانیان به جامعه فراهم شود.

حیدری افزود: علاوه بر این، فعالیت‌های خدمات اجتماعی نیز از جمله کارهای مهم سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی چهارمحال‌وبختیاری است و آزادسازی زندانیان با مشارکت ستاد دیه استان و انجمن‌های حمایت زندانیان و تحت پوشش قراردادن خانواده زندانیان و اعطای کمک‌های نقدی و غیر نقدی به آن‌ها از جمله اقدامات این اداره‌کل است.

حیدری با اشاره به نقش مهم آموزش و ارایه خدمات حرفه‌آموزی به زندانیان گفت: سال گذشته این نهاد اقدام به برگزاری ۶۹ دوره آموزشی قرآن کرد و یک هزار و ۴۵۷ نفر از مددجویان استان در این دوره شرکت کردند و ۴۷ نفر حافظ قرآن نیز از میان زندانیان چهارمحال و بختیاری تربیت شدند.

وی ادامه داد: در کنار کلاس‌های قرآن، ۲۱۶ دوره آموزشی احکام و اخلاق نیز برای مددجویان برگزار شد و ۱۳۹ دوره مهارت‌های اساسی زندگی با حضور ۲ هزار و ۳۹۰ نفر از مددجویان برای زمینه‌سازی بازگشت آنان به جامعه برگزار شد.

حیدری بر نقش سواد و آموزش عالی در کاهش نرخ بزهکاری تاکید کرد و گفت:سال گذشته دوره‌های آموزشی نهضت سوادآموزی برای ۱۰۱ نفر از مددجویان و دوره‌های آموزش عالی برای هشت نفر به صورت آموزش از راه دور برگزار شد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی چهارمحال و بختیاری گفت: تعداد زیادی از زندانیان وقتی وارد زندان می‌شوند از هیچ حرفه‌ای برخوردار نیستند و با توجه به آن‌که حرفه‌آموزی مقدم بر اشتغال است، سازمان زندان‌های استان سال گذشته ۱۱۱ دوره آموزش فنی‌وحرفه‌ای در ۳۹ رشته با مشارکت ۲هزار و ۲۱۴ نفر از مددجویان برگزار کرد.

وی افزود: از این تعداد یک هزار و ۵۷۵ نفر نیز گواهینامه مهارت از سازمان‌های فنی و حرفه‌ای، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و تعاون و رفاه اجتماعی دریافت کردند و زمینه اشتغال یک هزار و ۱۹۴ مددجو فراهم شد.

وی در مورد فعالیت‌های بهداشت و درمان اداره کل زندان‌ها گفت: ۴ هزار و ۹۱۱ نفر از زندانیان در بدو ورود به زندان در سال گذشته مورد غربالگری و تست سلامت روان قرار گرفتند و برای ۹۴۱ نفر از زندانیان نیز طرح "درمان نگهدارنده" اجرا شد.

حیدری به انجام ۲۴ هزار و ۸۳۶ مورد ویزیت پزشک در داخل زندان و انجام ۲ هزار و ۱۸۶ مورد خدمات آزمایشگاهی و رادیولوژی خارج از زندان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۶۲ مورد بستری و درمان در خارج از زندان داشتیم و ۶۴۸ مورد اعزام به مراکز درمانی و پزشکی خارج از زندان‌های استان ثبت شد. انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha