فراکسیون زنان مجلس از کانون اصلاح‌وتربیت تهران بازدید کردند/ مجلسی‌ها وعده حمایت دادند

نمایندگان عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس ضمن بازدید از کانون اصلاح و تربیت استان تهران، بر ادامه پیگیری‌ها درجهت کمک به تجهیز امکانات و حمایت از مددجویاناین مرکز در دوران پس از خروج تأکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی وتربیتی کشور، جمعی از نمایندگان فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی عصر امروز، 26 اردیبهشت‌ماه با حضور در جمع مددجویان کانون اصلاح و تربیت استان تهران، از نزدیک امکانات و دغدغه‌های آنان و همچنین مسئولین این مرکز را به تماشا نشستند.

در این بازدید که با حضور فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی و همچنین شیوا قاسمی‌‎پور و زهره سادات لاجوردی دو تن دیگر از نمایندگان به انجام رسید، بخش‌های مختلف نیز مورد بازدید و سرکشی قرار گرفت.

در ابتدای این بازدید علی رستمی، مدیرکل دفتر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان زندان‌ها در توضیحاتی گفت: ما با افرادی در کانون سروکار داریم که در کمتر از هجده سالگی مرتکب رفتارهای معارض با قانون شده‌اند بنابراین با توجه به ویژگیهای شخصیتی وروانی اجتماعی این دسته از افراد، برنامه های مختلف آموزشی وتربیتی ومهارت آموزی برای اصلاح و تربیت آنان در کانون های اصلاح وتربیت سراسر کشور برقرار است.

کودکان محروم از خانواده سالم عمده ساکنین کانون را تشکیل می‌دهند

وی افزود: این بچه‌ها را نباید مجرم بلکه باید افرادی نامید که رفتار معارض قانون داشته‌اند و نیاز به بازپروری و تربیت صحیح دارند. متأسفانه در حوزه جرم و بزه این بچه‌ها هستند که بیشتر در معرض آسیب‌اند بویژه این نکته درمورد کودکانی که از خانواده سالم محروم هستند، این مشخصه بیشتر دیده می‌شود.

مدیر سابق کانون اصلاح و تربیت استان تهران با بیان اینکه بچه‌ها عمدتا در معرض آسیب‌های جامعه هستند، یادآور شد:  امروز 49 درصد کودکان دچار بزه در کانون اصلاح و تربیت، افرادی هستند که در کنار خود خانواده سالم و کاملی ندیده‌اند. این بچه‌ها هم به خود و خانواده آسیب می‌زنند و هم حس ناامنی را به جامعه تزریق می‌کنند.

حمایت‌های ویژه‌ای باید درجهت بازپروی این افراد با کمک دستگاه‌های اجرایی مربوطه انجام شود

رستمی همچنین تأکید داشت: اکثر کودکانی که دچار بزه شده‌اند یا فرزند طلاق بوده‌اند و یا دچار بدسرپرستی هستند به نحوی که گاه والدین آنان نیز در زندان به سر می‌برندکه نیاز به مداخلات جدی دارند.

مدیرکل دفتر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان زندان‌ها افزود: با توجه به اینکه هنوز تثبیت شخصیت در این سن صورت نگرفته است  بنابراین با اجرای برنامه‌های اصلاحی و تربیتی و ارائه الگوهای رفتاری مناسب  می‌توان نسبت به باز پروری آنان اقدام کرد .

وی  در ادامه بر حمایت مجلس از اقدامات اصلاحی مددجویان تأکید کرد و گفت: این بچه‌ها در کانون  از نظر رفاهی، امور تربیتی و فرهنگی و غیره هیچ مشکلی ندارند و اتفاقا به زعم بسیاری از سفرای کشورهای خارجی بازدیدکننده شرایط ویژه‌ای هم دارند اما مشکل و درخواست ما در بحث مراقبت‌های پس از خروج آنان از کانون است.

 مشکلات اعتباری حل و منابع حمایتی از مددجویان کانون تأمین شود

رستمی خاطرنشان ساخت: درخواست ما این است که مجلس برای حمایت از مددجویان آزادشده دست بکار شود. ما درحد خود تلاشمان را انجام می‌دهیم ولی درخواست می‌کنیم لااقل صندوقی اعتباری را برای دوران پس از خروج بچه‌ها از کانون برقرار کنند که در امر آموزش و اشتغال و دیگر اقدامات از آنان و خانواده هایشان حمایت جدی شود.

وی بودجه و اعتبارات مصوب و در اختیار سازمان زندان‌ها را ناکافی دانست و گفت: با کمبود اعتبار و منابع مواجه هستیم پس باید حمایت‌های خروج بچه‌های کانون جدی گرفته شود. اگر این حمایت‌ها جدی گرفته نشود، قطعا شاهد بازگشت مجدد درصد بالایی از بچه‌ها به کانون و زندان خواهیم بود.

مدیرکل سابق زندان‌های استان تهران همچنین گفت: خیلی از پرونده‌های قضایی این بچه‌ها را می‌توان از مسیر قضایی و کیفری خارج کرد که این امر با تأمین حمایت‌های یکپارچه و مالی به منظور کسب رضایت شکات قابل انجام است.

 حمایت از خانواده‌های زندانی نیازمند را باید جدی گرفت

همچنین در این بازدید زهره سادات سادات لاجوردی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: قطعا این بچه‌ها بویژه در دوران حبس نیازمند حمایت و آموزش هستند تا از جرم و بزه رهایی یابند. دوران حضور در کانون باید برای آنان فرصتی باشد که به سمت اصلاح بروند و البته پس از آن هم حمایت شوند که دیگر گرفتار بزه نشوند.

وی افزود: کانون اصلاح و تربیت می‌تواند موجبات اصلاح این افراد را فراهم کند و البته ما هم معتقدیم که حمایت پس از خروج است که از ادامه زنجیروار جرائم جلوگیری و قطع آسیب‌های بعدی را قطع می‌کند. حتی خانواده‌های نیازمند آنان ازجمله بدسرپرستان را باید تحت پوشش قرار داد.

این عضو فراکسیون زنان و خانواده ضمن تأکید بر حمایت مجلس برای حل مشکلات تصریح کرد: اساتید و صاحبان نفوذ در مباحث مباحث دینی و اعتقادی را باید بیشتر در حوزه تربیت این بچه‌ها بکار گرفت بلکه زمینه‌ساز تشکیل شخصیت درست آنان شد.

 با وضع امکانات و وضع قوانین از پرسنل زندانبان حمایت کنیم

شیوا قاسمی‌پور دیگر نماینده مجلس و عضو فراکسیون زنان و خانواده نیز گفت: من معتقدم که علاج قبل از واقعه باید کرد و ابتدا باید سراغ زمینه ایجاد جرائم رفت. همچنان که حتی اگر حداکثر برنامه‌های اصلاحی و تربیتی را هم فراهم نشود، بدون برنامه‌ریزی مداوم کار به نتیجه نمی‌رسد.

وی به سختی کار زندانبانان اشاره کرد و افزود: پرسنل کانون و زندان‌ها که در معرض آسیب‌های ناخواسته‌ای هستند که الزام بر حمایت از آنان را یادآور می‌شود تا خانواده آنان موثر از آسیب‌های موجود در این فضاها نشوند. شاید این آسیب‌ها همگی جبران نشود اما باید با تأمین امکانات و وضوع و اصلاح قوانین کاری کرد که مرهمی بر زخم آنان باشیم.

جریان‌های اجتماعی و پویش‌های حمایتی از مددجویان را جدی بگیرید

در ادامه نیز فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: ما مایل به ادامه نشست و تعاملات بیشتر هستیم تا از مشکلات موجود در کانون‌ها بکاهیم. بدانید که هم‌اکنون خیلی‌ها به حل مشکلات زندانیان تمایل دارند اما شاید ندانند به کجا باید مراجعه کنند.

وی تأکید کرد: باید در حوزه حمایت از مددجویان و مشکلات حوزه زندانبانی کاری کرد که این دغدغه به شکل جریان اجتماعی و پویش‌ها درآید تا این موضوعات را دغدغه‌مند دنبال کنیم. امروز خوشبختانه در زندان‌ها حتی به روی رسانه‌ها باز است و همچنان هم برای بهره از این ظرفیت حقوق بشری باید بتوان فعالیت و حضور بیشتر گروه‌های اجتماعی را در این فضا نیز محقق ساخت.

نیازمند تسهیلات و پشتیبانی مجلس در امر اصلاح و تربیت مددجویان هستیم

گفتنی است در این نشست که همزمان با حضور نمایندگان مجلس در کانون اصلاح و تربیت صورت گرفت، مدیرکل زندان‌های استان تهران نیز گفت: در کانون اصلاح و تربیت شاهد استقرار امکاناتی از نظر رفاهی، ورزشی و آموزشی هستیم که حتی گاه در فضای شهری نیز وجود ندارد. بویژه در حوزه آموزش تحصیلی و کسب مهارت و حرفه‌آموزی سعی کرده‌ایم امکانات کافی را برقرار سازیم.

سید حشمت‌الله حیات‌الغیب افزود: در سال گذشته بالغ بر 70 مددجوی کانون با کمک خیرین به جمع خانواده بازگشتند و مطمئنا با بهبود مراقب‌های بعد از خروج آنان، به شکل جدی شاهد کاهش بازگشت مجدد آنان به زندان خواهیم بود که این نیز نیازمند تسهیلات و پشتیبانی مجلس و دیگر نهادهاست.

 گفتنی است اعضا فراکسیون زنان و خانواده مجلس از بخش‌های مختلف کانون اصلاح و تربیت استان تهران ازجمله خوابگاه دختران، خوابگاه پسران، مجتمع کارگاهی، آمفی‌تئاتر، سالن ورزشی و دیگر امکان موجود نیز بازدید کردند. همچنین  حضور در جمع مددجویان و گفتگوی صمیمی با آنان نیز در این بازدید انجام شد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha