اشتغال هزار و ۳۷ زندانی در ۴۷ کارگاه اشتغال زندان‌های استان کرمان

مدیر نمایندگی بنیاد تعاون استان کرمان گفت: این بنیاد با دارا بودن ۴۷ کارگاه فعال در حوزه‌های کشاورزی، دامداری، محصولات گلخانه‌ای، صنایع دستی و کارخانجات به صورت خودگردان، مشارکت یا واگذاری به کارآفرین و همچنین اعزام زندانیان به مراکز صنعتی موفق به اشتغال هزار و ۳۷ نفر از زندانیان شده است.

خبرگزاری میزان؛ بنیاد تعاون زندانیان ۲ ماموریت مهم شامل حرفه آموزی به زندانیان در زمان تحمل حبس و دیگری ایجاد اشتغال برای زندانیان را دنبال می‌کند تا مددجویان ضمن بهتر طی کردن دوران محکومیت خود بتوانند کسب درآمد داشته باشند و هزینه زندگی خود و خانواده‌هایشان را تأمین کنند.

بنیاد تعاون زندانیان را در ۴ گروه اشتغال نشسته (کنار تخت و محل اقامت)، اشتغال در محیط بسته (کارگاه‌های صنعتی و خدماتی داخل زندان‌ها)، اشتغال در محیط نیمه باز (۱۵ هزار هکتار اراضی پیرامون زندان‌ها و در فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری و آبزی پروری)، اشتغال در محیط باز یا اعزام بکار (شهرک‌های صنعتی، کارخانجات، منابع طبیعی و شهرداری‌ها)، مشغول به کار کرده است.

امان الله برخوری مدیر نمایندگی بنیاد تعاون استان کرمان، اظهار کرد: از تعداد هزار و ۳۷ نفر از زندانیان استان، ۸۳۱ نفر به صورت اعزام به کار خارج از زندان در کارگاه‌های اشتغال بنیاد تعاون زندانیان استان کرمان مشغول به کار بوده و مابقی در کارگاه‌های داخل زندان هستند. متوسط دریافتی زندانیان اعزام به‌کار و کارگاهی با توجه به ساعت کارکرد و کیفیت کار آنان (سطح مهارت) به آن‌ها حقوق پرداخت می‌شود.

اشتغال هزار و ۳۷ زندانی در ۴۷ کارگاه اشتغال زندان‌های استان کرمان

وی افزود: بنیاد تعاون زندانیان استان کرمان با دارا بودن ۴۷ کارگاه فعال در حوزه‌های کشاورزی، دامداری، محصولات گلخانه‌ای، صنایع دستی و کارخانجات به صورت خودگردان، مشارکت یا واگذاری به کارآفرین و همچنین اعزام زندانیان به مراکز صنعتی موفق به اشتغال هزار و ۳۷ نفر از زندانیان شده است.

محصولات تولیدی زندانیان بنابر نوع فعالیت شامل خودگردان، مشارکت، واگذاری به کارآفرین یا مراکز خصوصی و دولتی به فروش می‌رسد که در نوع فعالیت خودگردان، توسط واحد بازرگانی بنیاد تعاون به بازار عرضه می‌شود مانند محصولات گندم، کنجد، میوه‌جات، گلخانه‌ای، تولیدات خیاطی، پته، قالی گبه، فیروزه، حصیربافی، و. ...

مدیر نمایندگی بنیاد تعاون استان کرمان گفت: محصولات توسط کارآفرین، با کمک و بازاریابی بنیاد تعاون به بازار عرضه می‌شود مانند پته، تسبیح و حصیربافی در نوع فعالیت اشتغال نشسته که شامل تولیدات صنایع دستی زندانیان تحت نظر بنیاد تعاون در داخل کارگاه یا بند است و مواد اولیه آن توسط بنیاد تعاون تهیه و در دسترس زندانیان قرار می‌گیرد محصولات تولیدی در سایت حامی بازار تهران و شرکت در نمایشگاه‌های سطح استان برگزار شده به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: عمده فعالیت‌های کشاورزی در مجتمع کشت و صنعت حامی کرمان حدود ۴۷۰ هکتار اراضی کشاورزی شامل کاشت گندم، علوفه ذرت، محصولات گلخانه‌ای و محصولات باغی شامل انگور، هلو، شلیل، آلو، به و پسته است.

برخوری بیان کرد: مطابق تسهیلات اشتغال تبصره ۱۶ و ۱۸، کارفرمایان می‌توانند با ارائه طرح به بنیاد تعاون پس از تأیید، تسهیلات بانکی با کارمزد بانکی ۲ تا ۴ درصد برای ایجاد شغل و راه اندازی کارگاه‌های مربوطه بهره‌مند شوند. کارگاه‌های راه‌اندازی شده جهت اشتغال زندانیان، از معافیت مالیاتی و بیمه‌ای برخوردار می‌شوند.

مدیر نمایندگی بنیاد تعاون استان کرمان عنوان کرد: از جمله تسهیلات پرداخت شده توسط بنیاد تعاون زندانیان استان کرمان می‌توان به کارگاه تجهیزات پزشکی به مبلغ یک میلیارد تومان، کارگاه کارتن سازی به مبلغ دو میلیارد تومان، کارگاه جوشکاری و صنایع فلزی به مبلغ ششصد میلیون تومان اشاره کرد.

برخوری اظهار کرد: از جمله محصولات تولیدی زندانیان زیر نظر و با سازماندهی این بنیاد شامل صنایع دستی (قالی، قاب چرم موبایل، تسبیح، فیروزه‌تراشی و فیروزه‌کوبی روی مس، تولید زیرکار مس، پادری، تولید محصولات چرم شامل کیف، کفش و صندل)؛ تولید انواع پوشاک، صنایع فلزی (در و پنجره، المان‌های شهری و ...)، ذغال کربن و سرکه چوب، نخ پشم طبیعی، انواع کارتن، تجهیزات ارتوپدی، لوستر؛ محصولات کشاورزی (میوه‌جات، باغداری، پسته، گندم، علوفه ذرت)، صنایع بسته‌بندی و تولید سبزی خشک و منجمد است.

وی ادامه داد: برای کمک به خانواده زندانیان در مناسبت‌های مختلف کمک هزینه مالی در قالب تهیه مواد اولیه مصرفی خانوار و کمک هزینه تحصیلی فرزندان زندانیان اهدا می‌شود. به منظور کاهش تعداد زندانیان ایجاد اشتغال مولد پایدار و مولد در دوران محکومیت و خانواده آنان و اشتغال بعد از خروج را در نظر داریم.

مدیر نمایندگی بنیاد تعاون استان کرمان گفت: اشتغال زندانیان در زمان حبس علاوه بر ایجاد حس مسئولیت‌پذیری، امید و انگیزه کافی در آن ها، سبب بهبود وضعیت معیشتی و رونق اقتصادی خانواده‌های زندانیان شاغل می‌شود؛ چرا که بسیاری از خانواده‌ها به دلیل آنکه سرپرست‌شان در زندان به سرمی‌برد با مشکلات معیشتی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و این خود به نوعی زنگ خطری است که سایر افراد این خانواده‌ها نیز در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.

برخوری اظهار کرد: تأمین مواد غذایی فروشگاهی داخل زندان‌ها، تأمین مواد اولیه صنایع دستی و تولیدی زندان‌ها، ارائه تسهیلات جهت ایجاد اشتغال زندانیان از دیگر خدماتی است که بنیاد تعاون زندانیان استان کرمان به مددجویان ارائه می‌کند.

وی افزود: در راستای آموزش زندانیان جهت ورود به بازار کار، بنیاد تعاون زندانیان استان کرمان با همکاری سازمان فنی و حرفه ای، جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، بخش خصوصی و سازمان زندان‌ها، پس از آموزش توسط مبادی ذیربط گواهینامه‌های معتبر برای زندانیان صادر می‌شود.

مدیر نمایندگی بنیاد تعاون استان کرمان گفت: نحوه محاسبه حقوق زندانیان برحسب مهارت آن‌ها در داخل و خارج از زندان متفاوت است. از کل اشتغال و یا اعزام به کار زندانی حدود ۳۰ الی ۵۰ درصد از آن‌ها پس از دوران محکومیت مشغول به کار می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha