توسعه قضائی با محوریت کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در دستور کار است

در راستای استمرار برنامه‌های بازدید مقامات قضائی استان فارس از زندان‌های تابعه، معاون قضائی رییس کل دادگستری به همراه تنی چند از معاونین محاکم قضایی این استان ضمن حضور در زندان مرودشت، با زندانیان دیدار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندانهای استان فارس،در این بازدید که رؤسای دادگستری،دادستانها و قضات حوزه های قضائی مرتبط با زندان مرودشت هم حضور داشتند، تمامی زندانیان با مقامات ارشد قضائی و قضات حوزه های قضائی مربوطه دیدار و ضمن بیان مشکلاتشان بصورت چهره به چهره با مقامات قضائی، از دستورات قانونی برای برخورداری از ارفاقات و تاسیسات حقوقی مورد تقاضا برخوردار شدند.

حجت الاسلام رجائی نسب در پایان این بازدید و رسیدگی قضائی که 5 ساعت بطول انجامید، بازدید های هدفمند از زندانها و رسیدگی قضائی به امور زندانیان را از جمله برنامه های مهم ابلاغی رییس کل دادگستری استان فارس ذیل برنامه های توسعه و سند تحول قضائی در امور زندان و زندانیان برشمرد و گفت: هر ماهه طبق برنامه ریزی لازم از زندانها بازدید و بهمراه مسئولین قضائی و قضات، ضمن بررسی عملکرد حوزه های قضائی پیرامون پرونده های زندانی دار، با زندانیان دیدار و پاسخگوی درخواستها و سوالات آنان خواهیم بود.

معاون قضائی و امور زندانهای دادگستری کل استان فارس افزود: انتخاب زندان بعنوان آخرین گزینه در روند رسیدگی به جرایم انتظار دستگاه قضائی فارس از محاکم استان است، مقوله زندان زدائی گزینه ها و مخاطبینی دارد که خود قضات نیز لازم است برای جرایم غیر مهم و خصوصا غیر عمد، زندان را در صورت ضرورت بعنوان گزینه آخر قرار دهند، موضوع دیگر تداوم نظارت بر وضعیت زندانی در زندان است، صدور حکم زندان پایان کار نیست، پرونده های زندانی دار باید روی میز قضات باشد و امور زندانی را رصد کنند و در زمان لازم که آثار ندامت از جرم و انگیزه بازگشت به جامعه ، جبران آن و عدم تکرار در فرد مشاهده شد، با استفاده از ظرفیتهای قانونی نسبت به بازگشت این افراد به جامعه اقدام نمایند.

وی افزود: زندانیان جرائم خاص و خشن، سارقین سابقه دار و حرفه ای، نافیان امنیت و آسایش مردم و جرائمی از این دست ، از امتیازات،ارفاقات و تاسیسات حقوقی برخوردار نمی شوند و این برای صیانت از آرامش و آسایش مردم دنبال می شود و بالعکس برای زندانیان فاقد سابقه، جرایم غیر مهم و غیر عمد اصراری بر نگهداشتن فرد در زندان نداریم.

این مقام ارشد قضائی استان فارس همچنین از حوزه های قضائی شهرستانها خصوصا دادستانها در جایگاه رؤسای هیات مدیره انجمنهای حمایت زندانیان خواست تا نسبت به تقویت انجمن ها، فعالسازی آنها و توسعه کمکهای مثر به خانواده های مستحق حمایت زندانیان اهتمام ویژه داشته باشند.

گفتنی است در پی بازدید معاون قضائی رییس کل دادگستری فارس در امور زندانها و مقامات قضائی و قات همراه، 85 زندانی زندان مرودشت از ارفاقات و تاسیسات قضائی شامل مرخصی منجر به آزادی ، تخفیف مجازات، مرخصی، اشتغال بکار، آزادی مشروط و ... برخوردار شدند.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha