نهادهای آموزشی در کانون اصلاح و تربیت به مددجویان مدارک رایگان اعطاء می کنند

مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران در بازدید دانشجویان قضایی اظهار داشت: پرونده شخصیتی که در بدو ورود به این مرکز تشکیل می شود مرجع مناسبی برای تصمیم گیری در نگهداری و صدور حکم است، زیرا پزشک، مددکار و روانشناس نظرات کارشناسی ارائه داده و قاضی با در نظر گرفتن سن، شخصیت، مشکلات جسمی یا روحی، شرایط خانواده و حتی محل زندگی در مورد آن مددجو تصمیم می گیرد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان تهران، دانشجویان علوم قضایی با حضور در کانون اصلاح و تربیت از قسمت های مختلف این مرکز مانند خوابگاه ها، کلاس های حرفه آموزی، کارگاه ها، بهداری، سینما، استخر و ورزشگاه بازدید کردند.
در ابتدای این بازدید، مدیر کانون اصلاح و تربیت با معرفی خدمات این مرکز گفت: مددجو یا زندانی به عنوان انسان وارد موسسات کیفری می شود و با توجه به رسالت اصلاحی و تربیتی سازمان زندان ها، وظیفه کارکنان را بسیار سنگین می کند تا فردی که مدتی بعد به جامعه باز می گردد، شخصیتی توانمند و مفید باشد.
علی هاشمی تصریح کرد: مددجویان کانون اصلاح و تربیت زیر هجده سال بوده، چکیده آسیب های اجتماعی هستند، فرق آنان با بزرگسالان در این است که بدون فکر دست به رفتارهای معارض قانون می زنند، فرد بزرگسال برای ارتکاب یک جرم ابتدا فکر می کند ولی افراد زیر هجده سال که به آنان طفل یا کودک می گوییم، ابتدا ممکن است دست به قتل بزند بعد با پشیمانی به راه های دیگری که می توانست برای کنترل خشمش انجام دهد، فکر می کند.
وی ادامه داد: مددجویان دختر یا پسر که از سوی مراجع قضایی به کانون اصلاح و تربیت معرفی می شوند، کلمه بازداشت در نامه دیده نمی شود، قاضی دادگاه اطفال، آنان را با عنوان نگهداری موقت معرفی می کند که به سه گروه تقسیم می شوند که محل نگهداری آنان متمایز است، افراد پایین تر از 15 سال که طفل محسوب می شوند، افراد 15 تا 17 سال و افراد 17 تا 18 سال، البته بر اساس قانون، مددجویی که زیر هجده سال مرتکب رفتار معرض قانون شده، در مواردی می توان تا 23 سالگی نگهداری کرد، زیرا اصل بر این است تا حد توان با برنامه های اصلاحی و تربیتی رشد فکری داشته و به جای اعزام به زندان، راهی خانه شوند.
علی هاشمی بیان داشت: به دلیل سن پایین مددجویان و شرایط روحی و روانی آنان، خدمت در این مرکز پیچیده تر و با صبر و حوصله بیشتر همراه است با در نظر گرفتن منافع کودک و اصل مشارکت اجتماعی تلاش می شود تا مددجویان راه رشد را در پیش گیرند.
با دعوت از دانشگاهیان، اندیشه ورزان، نیکوکاران و صاحبان قلم در کمک به توانمندسازی مددجویان و بازگشت سالم آنان به جامعه گفت: با همکاری آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای مدرسه مستقر در کانون اصلاح و تربیت و کلاس های آموزشی، زمینه تحصیل رایگان مددجویان از نهضت سوادآموزی تا دیپلم و اخذ مدارک هنری و حرفه ای در رشته های مختلف بدون درج نام این مرکز را فراهم کرده است.
بنا به این خبر، در ادامه دانشجویان علوم قضایی ضمن بازدید از قسمت های مختلف کانون اصلاح و تربیت، روند فعالیت های بهداشتی، درمانی، فرهنگی و تربیتی، آموزشی، ورزشی و نیز قضایی را بررسی کرده، با برخی از مددجویان گفتگو کردند.
انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha