معاون سازمان زندان‌ها: نگاه ما به جشنواره‌های هنری با رویکرد اصلاحی و تربیتی مددجویان است

اولین جشنواره آوایی زندانیان چهارمحال و بختیاری با حضور معاون سازمان زندان‌ها و با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان چهارمحال و بختیاری، اولین جشنواره آوایی محلی و آیینی با همکاری حوزه هنری از ۱۳ تا ۱۵ آبان ماه در زندان های استان برگزار و نفرات برتر امروز در حضور معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها و مدیرکل دفتر امور فرهنگی و تربیتی این سازمان تشویق شدند.

سنگ بنای یک جشنواره

مدیر کل زندان های استان با تبریک هفته بسیج و میلاد حضرت زینب (س) گفت: برای اولین بار است که این جشنواره برگزار می شود و چهارمحال و بختیاری بدلیل داشتن پتانسیل خوب و بالای فرهنگ غنی بختیاری، قشقایی و دهکردی در اجرا و برگزاری این جشنواره پیش قدم شد.

حمیدرضا حیدری افزود: برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند نشاط ، شادی، باز سازی فرهنگی و باز اجتماعی شدن زندانیان را به دنبال داشته باشد زیرامو سیقی ، آوا ها، نواهای بومی و محلی رکن اصلی فرهنگ یک استان است و می تواند در راستای ایجاد وحدت و همدلی و نشاط اجتماعی اجرا شود .

وی گفت: در اولین جشنواره آوایی مددجویان چهارمحال و بختیاری بیش از ۵۹ مددجو در بخش های مختلف به اجرای برنامه پرداختند که ۷ اثر برگزیده و ۴ اثر قابل تقدیر هدایای نقدی و لوح جشنواره را دریافت خواهند کرد.

بیانیه هیئت داوران

مهدی حسن زاده به عنوان نماینده هیئت داوران ضمن قدردانی از برگزاری جشنواره به قرائت بیانیه پرداخت. در بخشی از این بیانیه آمده است: هیئت داوران اولین جشنواره آوایی مددجویان استان چهارمحال و بختیاری، ضمن سپاس از همیاری مسئولان و هنرمندان شرکت کننده و همچنین دوستداران موسیقی که در برگزاری این جشنواره تلاش کرده اند. خرسندی خود را از سطح برگزاری جشنواره اعلام و توجه بزرگواران حاضر در اختتامیه را به نکات زیر جلب می نماید.

- رقابت دوستانه و تفکر خلاق و هنرمندانه جوانان با یکدیگر و استفاده از مدرسان مجرب و دلسوز و آگاه، مورد توجه قرار گیرد.

- به منظور حفظ و گسترش موسیقی اقوام ایرانی به ویژه پتانسیل های قابل توجه در استان چهارمحال بختیاری، پیشنهاد می شود دبیرخانه دائمی جشنواره آوایی مددجویان به صورت کشوری در این استان تشکیل گردد تا با یک برنامه ریزی مدون، زمینه ی مناسبی جهت شناسایی، سازمان دهی و امکان اجرای مختلف موسیقی فراهم شود.

- هیئت داوران با مراعات انصاف، نسبت به رتبه بندی اجراها با در نظر گرفتن موارد تخصصی همچون: ( آداب صحنه، تکنیک های آوازی، خلاقیت، کوک، ریتم، موازین و ارزش های ادبیِ کلام، رعایت وزن و تمپو، بیان حالات حسی و ...) اقدام به معرفی برگزیدگان نموده است.

- به باور هیئت داوران، سطح اولین جشنواره آوایی مددجویان استان چهارمحال و بختیاری در موارد مختلفی چون تعداد شرکت کنندگان، آیتم های متنوع و استقبال حضار محترم، نمایانگر رشد پیوسته هنر والای موسیقی در نسل جوان و ایجاد انگیزه و دلگرمی مددجویان جهت انجام فعالیت های هنری شده است.

- با امید به اینکه با حمایت همه جانبه ی ارگان های مربوطه به ویژه مسئولین فرهنگی و هنری کشور و استان از چنین رویدادهایی، بتوانیم شاهد کشف استعدادهای جوان هنری و بویژه ارتقای سطح فرهنگی در اقشار مختلف در جامعه باشیم.

- در پایان از حامیان و مسولین اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی استان، حوزه هنری استان و مدیریت و مسئولین محترم فرهنگی ندامتگاههای مختلف استان، هنرمندان، نوازندگان و همه ی دست اندرکاران برگزاری این رویداد کمال تشکر و سپاس را داریم و امیدوار هستیم شاهد تداوم این رویداد و برگزاری آن در سطح کیفی و کمی بالاتر در سال های آینده باشیم.

موسیقی موثر در تربیت انسان

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها نیز در این مراسم با قدردانی از پایه گذاری و اجرای جشنواره آوایی گفت: سازمان زندان ها مکلف است ترتیبی اتخاذ کند که همه زندانیان و مددجویان بر اساس اصول طبقه بندی و با توجه به برنامه های اصلاحی و تربیتی مدون، از دوره های آموزشی تخصصی و تفکیکی و برنامه های متنوع فرهنگی و تربیتی از قبیل آموزشهای رسمی و غیر رسمی علمی، فرهنگی، مذهبی، ورزشی و هنری و مانند آن به صورت برخوردار شوند.

ضیایی فرد با اشاره به نگاه مثبت رهبر معظم انقلاب درباره موسیقی افزود: حضرت آیت آلله خامنه ای (مدظله العالی) می فرمایند:«این هنر ساخته و پرداخته نعمت های الهی را، که بر اساس یک ذوق و قریحه ذاتی و یک نظم و انتظام خردمندانه شکل می گیرد و در واقع جان دادن به بی جان هاست، در راه خدا و رضای او مصرف کنید.» بر همین اساس نگاه زندانبانی به جشنواره‌های هنری و حتی موسیقی آیینی و محلی نیز با رویکرد تربیتی و اصلاحی است.

اجراهای شور انگیز مددجویان

در ادامه این برنامه گروه های برگزیده از زندان شهرکرد و زندان لردگان به اجرای قطعات مختلفی از موسیقی بختیاری برزگری (برزگرونه) هله هی (خرمن کوبی) سر کوهی (سرصیادی )، گاه گریو و سنتی برنامه پرداختند. علی جمالی خواننده مطرح بختیاری نیز با اجرای دو قطعه موسیقی و شاهنامه خوانی شرکت کنندگان در آیین اختتامیه جشنواره را به وجد آورد.

در پایان داوران، برگزیدگان با اهدای لوح، تندیس و هدیه نقدی تقدیر شدند.( گزارش تصویری را ببینید)

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha