اصل استغفار و توبه تصمیم است

امام جمعه شهرستان قائمشهر در مسابقات قرآن کریم منطقه دو کشور اصل استغفار و توبه را تصمیم و قرآن را نقشه راه پیشرفت فردی و اجتماعی دانست .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان مازندران، مسابقات منطقه ای قرآن کریم ویژه زندانیان به میزبانی اداره زندان شهرستان قائمشهر و با حضور آیت الله معلمی نماینده مردم شریف مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهرستان قائمشهر برگزار شد.
آیت الله معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم با اشاره به اینکه اصل استغفار و توبه تصمیم است گفت: توبه در اصل به معنی بازگشت از گناه است. این در صورتی است که به شخص گنهکاری نسبت داده شود؛ ولی در قرآن و روایات اسلامی بارها به خدا نسبت داده شده است. در این صورت به معنی بازگشت به رحمت است؛ همان رحمتی که به خاطر ارتکاب گناه از گنهکار سلب شده بود، پس از بازگشت او به خط عبادت و بندگی خدا، رحمت الهی به او باز می گردد و به همین دلیل یکی از نام های خدا، «توّاب» یعنی بسیار بازگشت کننده به رحمت یا بسیار توبه پذیر است.
وی در ادامه قرآن را نقشه راه زندگی فردی و اجتماعی خواند و گفت: این مصحف شریف در مراحل مختلف زندگی راهنمای انسان‌ها به‌سوی پیشرفت و تعالی است و درصورتی‌که انسان‌ها به دستورات آن عمل کنند، می‌تواند آنها را به سمت خوشبختی سوق دهد و اگر گرفتار هوای نفسانی شود از خداپرستی دور و به هواپرستی می رسد.
امام جمعه شهرستان قائمشهر ادامه داد: تحولاتی که امروز در بسیاری از زندانیان و حتی جوامع به وجود آمده به وضوح نشان می‌دهد که انسان عصر حاضر تشنه معنویت بوده و بی شک بهره‌گیری از این گنجینه عظیم و انطباق زندگی پرتلاطم امروز با زندگی تصویر شده در قرآن، انسان حقیقت‌یاب را به تعالی و سعادت رهنمون می‌کند.
وی اظهار کرد: در گام نخست باید قرآن را خواند و با آن مانوس شد البته باید به هنگام خواندن در آن تدبر کرد تا سرانجام به دستورات آن جامه عمل پوشاند و هنگامی که درک صحیحی از آیات قرآن به دست آید می توان زندگی به سبک اسلامی که بر اساس معیارهای قرآنی است را تشکیل داد.
آیت الله معلمی در پایان بیان کرد: برای ترویج انس با قرآن در باید ارتباط با قرآن ثمره‌ای در پی داشته باشد که این ثمره تغییر در وجود انسان است، یعنی دوری جستن از اشتباهات و لغزش‌ها که از مهمترین اثرات مطلوب انس با قرآن است.

اصل استغفار و توبه تصمیم است

ابوطالب عابدی معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان های مازندران در آیین برگزاری این مسابقات گفت:۲۲ قاری قرآن از زندان های استان‌ در ۷ رشته قرآنی از جمله حفظ، قرائت، ترتیل، تفسیر، اذان، دعاخوانی، ترجمه و مفاهیم نهج البلاغه با هم به رقابت پرداختند که در پایان برگزیدگان به مسابقات کشوری راه پیدا خواهند کرد.
عابدی ادامه داد: زندانیان در این رویداد و فعالیت در مباحث قرآنی از امتیازاتی مانند مرخصی تشویقی، طرح پرونده در کمیسیون عفو استان و اعطای ارفاقات قانونی بهرمند می‌شوند.
معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان های مازندران همچنین با اشاره به فعالیت های قرآنی و دینی در زندان‌های مازندران گفت: قرآن کتاب زندگی است و علاوه بر قرائت و کتابت این کلام وحیانی در زندان‌های استان، برنامه‌های تربیتی و اصلاحی حول قرآن کریم اجرا می‌شود.


انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha