درمان معضل و آسیب اعتیاد، هم‌افزایی فراگیر ارگان‌های ذیربط را می‌طلبد

معاون سلامت اصلاح و تربیت اداره کل زندان های فارس در نشست مسئولین و اعضای کمیته های قضائی-حقوقی و فرهنگی و پیشگیری اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس که به میزبانی این اداره کل در شیراز تشکیل شد، گفت: تحقق اهداف ستاد مبارزه با مواد مخدر نیازمند مشارکت افزونتر همه دستگاه های متولی و مرتبط است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان فارس ، محسن انصاری منش با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اعتیاد، ام الباب جرایم است ؛ تصریح داشت: ما در پژوهش های علمی و میدانی انجام پذیرفته در زندانها، شاهدیم که ریشه بسیاری از جرایم اعتیاد است.

این مقام مسئول در زندان هایی فارس ، با بیان اینکه در قوانین و قانون مجازات، اعتیاد جرم شناخته نمی شود که کسی با عنوان مجرمانه اعتیاد به زندان معرفی نمی شود، گفت: درمان اعتیاد نیازمند کارهای فرهنگی و معنوی عمیق و کارشناسی برای فرد بیمار به اعتیاد و پوشش دادن خانواده و افراد در ارتباط با وی است تا بتوان در پروسه درمان گامهای تاثری گزاری برداشته شود.

محسن انصاری نقش زندان را در درمان بیماری اعتیاد زندانیانی که با هر جرمی، بعنوان معتاد هم وارد زندان شده اند و تاثیرات ناشی از آن کلیدی توصیف کرد وضمن ارائه گزارشی از عملکرد حوزه های فرهنگی، روانشناسی و مشاوره رفتار، حرفه آموزی و ... در زندان ها گفت: هرجا زا دین و اعتقادات فاصله گرفته شده، سیاهی-جرم و گمراهی جایگزین شده است گفت: زندانی برای ما پیش از آنچه زندانی باشد، یک انسان نیازمند کمک و حمایت است، خصوصا با توجه به درصد قابل توجه زندانیانی که با اعتیاد وارد زندان شده اند، تلاشدرمان معضل و آسیب اعتییاد، هم افزائی فراگیر ارگانهای ذیربط را می طلبد ما این است که با کمک نهادهای همسو، هم رسالت، آموزشی و تربیتی و ... اقدامات گسترده ای برای بازپروری زندانیان به انجام رسانده ایم که دستاوردهای خوبی هم بدنبال داشته است، این زندانیان از سوی مرکز مراقبت پس از خروج در حوزه استمرار درمان های نگهدارنده، mmt ، خود اشتغالی و کاریابی، آموزش های اجتماعی و مهارتهای اساسی زندگی و ... خود و خانواده هایشان تحت حمایت قرار می گیرند و قطعا آنچه مجموعه زندان را در تحقق اهداف اصلایح، بازپروری و بازتوانمند سازی افراد توفیق افزونتر می بخشد، مشارکت مؤثر همه ارگانها، سازمان ها و تشکلهای دولتی و مردم نهاد در چرخه نگهداری و اصلاح مددجویان و حمایتهای پس از خروج بشکلی پررنگ است.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان های فارس با تاکید بر اینکه همه خدمات در همه زمینه ها به زندانییان چه در دوران حبس و چه پس از آزادی رایگان است، تصریح کرد: زندانیان تحت پوشش خدمات ضمن حبس خصوصا افراد برخوردار از خدمات مرکز مراقبت پس از خروج نرخ بازگشت مجدد به جرم پس از آزادیشان بسیار پایین است اذعان داشت: هر چه هم افزائی و خدمات حمایتی و نگهدارنده پس از آزادی از زندانف کاملتر و فراگیر تر و متناسب با شرایط خاص این افراد نیازباشد، بیشک نتیجه فرایند نگهداری، درمان و بازگشت سعادتمندانه و سالم به جامعه و پایداری آن بهتر خواهد بود و ما را بیش از پیش به سلامت اجتماعی می رساند.

محسن انصاری همچنین تبعات اعتیاد را متوجه خانواده فرد هم دانست و ورود به زندان این افراد را مزید بر آسیب های منظور دانست و گفت: با آنکه 16 مرکز انجمن حمایت زندانیان، ارائه دهنده خدمات حمایتی و پوششی به بیش از 4200 خانواده زندانی هستند اما توان و ظرفیت این مراکز خیر محور و اجتماعی نهاد برای رسیدگی به نیازهای حقیقی و میدانی کافی نیست، لذا تدبیر نظام قضائی کشور در حوزه عمل همه ارگان ها به مسئولیتهای اجتماعی خود و مطالبه آن در حوزه سازکارهای پیشگیری از وقوع جرم، در قالب قرارگاه اجتماعی که با مسئولیت دستگاه قضائی، محوریت اداره کل زندان ها و عضویت اکثر دستگاه های متولی امور اجتماعی نمود یافته است، فرصتی برای عمل به این انتظار و مطالبه مورد نظر برنامه توسعه کشور است که لازم است همه ما فارغ از نگاه صنفی و جزیره ای، با هم افزائی و مشارکت، این اهداف مهم را به انجام رسانیم .

وی در ادامه گفت: شعار آرمانی ما این است که نجات یک معتاد نجات یک جامعه است ، پس توجه باید به این نکته معطوف شود که اگر این افراد مجرم مبتلی به اعتیاد ، تحت پوشش مهارت های اجتماعی، ارتباطی، درمانی ، بازپروری و درمانگرایانه قرار نگیرند، قطعا تبعات آن دامنگیر اقشار مختلف و حتی زندگی خود ما می شود پس همه باید با هم افزائی بیشتر به سمت هم افزائی های فراگیر به اندازه سهم سازمانها و ارگانهای خود و مسئولیت اجتماعی مترتب گام برداریم.

محسن انصاری در خاتمه پیشنهاد داد که مراجع قضائی می توانند در زمان مواجهه با افراد مجرم ، ضمن تشخیص اعتیاد آنان از طریق مبادی ذیربط، افراد ر را در راستای بازسازی شخصیت –کسب مهارتهای اجتماعی و ... به سازمانها و ارگان های حمایتی و بهزیستی و ... نمایند.

گفتنی است در ادامه این جلسه، سایر اعضای کمیته های حاضر به بیان نظرات، پیشنهادات خود پرداختند و در نهایت جلسه با مصوباتی بکار خود پایان داد.

انتهای خبر/

درمان معضل و آسیب اعتییاد، هم افزائی فراگیر ارگانهای ذیربط را می طلبد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha