معاون سلامت زندان‌های فارس: آموزش مهارت های اساسی زندگی با شیوه نوین اجرا می شود

با برنامه ریزی معاونت سلامت، اصلاح و تربیت اداره کل زندان های فارس ،طرح حبس احیاگرانه در زندانهای استان آغاز شد. بواسطه این طرح مهارت های اساسی زندگی دهگانه ۱۰ بصورت تخصصی و متناسب با نیازهای زندانیان و خانواده هایشان محتواسازی شده و تمامی آنان و خانواده‌هایشان تحت پوشش مستمر این آموزش‌ها که میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری آن نیز پایش میگردد، قرار خواهند گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زندان های استان فارس ، محسن انصاری در خاتمه جلسه برنامه‌ریزی اجرای فراگیر طرح «حبس احیاگرانه» که با حضور روسای ادارات فرهنگی ،بهداشت درمان و مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت پس از خروج این اداره کل ترتیب یافت گفت: با تاکیدات مدیر کل زندان‌های استان مبنی بر ضرورت پوشش حداکثری برنامه‌های اصلاحی تربیتی و بهداشت روان و اصلاح رفتار برای تمام زندانیان بصورت مستمر ، این معاونت به طرح‌ریزی برنامه جدید در شیوه‌های آموزش و اصلاح مجرمان مبادرت ورزیده که در این طرح با استفاده از خرد جمعی مسئولین ادارات ستادی و کارشناسان صاحب نظر ، به دنبال ایجاد تحول و پویائی در بازآموزی و توانمند سازی گروه های هدف و تاثیر گزاری لازم بر آنها هستیم.
این مقام مسئول اداره کل زندان‌های فارس افزود: به هر صورت باید پذیرفت که اعمال مجازات حبس ، واقعیتی اجتماعی و یک مکانیزم بازدارنده و محار کننده مجرمان و فراهم سازنده فرصت ندامت از جرم در آنان بمنظور بازگشت سعادتمندانه افراد واجد شرایط به جامعه است که مقام قضایی متناسب با نوع جرم مجرمین و برابر قانون آن را اعمال می‌نماید.
وی تصریح داشت: همانگونه که در زندگی نیازمند توجه به رویکرد زندگی هنرمندانه در کار و شغل ، خدمت ، معاش ،تعامل با دیگران و ... هستیم، در زندان هم باید فرد را با الگوها، شرایط و رفتارهای هنر زندگی در جامعه زندان در طول تحمل کیفر حبس آشنا کرد.

محسن انصاری ادامه داد: یک زندانی نیز باید هنر زندگی در جامعه زندان را فرا بگیرد تا در مدت سپری نمودن مجازات حبس کمترین آسیب و تبعات برخودش و خانواده‌اش وارد شود و از زمانی که وارد زندان شده ، بشکل هنجار پذیر ،اجتماعی‌تر ،قانون پذیر شده و بعنوان شهروندتابع قانون و هنجارهای پذیرفته شده اجتماعی به جامعه بازگردد و اگر قرار هم باشد در قالب حبس طویل مدت در زندان بماند ،بلد باشد درست زندگی کند تا در این بخش نیز بدون آسیب بخود یا سایرین رفتار نماید.
وی تصریح کرد : بنابر این مطلبی که می‌تواند ما را در تحقق اهداف اصلاحی تربیتی یاری نماید و به توفیق برساند بازنگری در فرایندهای جاری و به روز رسانی آنها متناسب با نیازهای روز جامعه هدف در اصلاح و تربیت توانمندسازی و در نهایت بازگشت سعادتمندانه زندانیان واجد شرایط به جامعه و نگهداری هدفمند و برنامه محور افرادی که محکوم به حبس‌های طویل المدت هستند می باشد ، از اینرو راهبرد میدانی و مؤثر آموزشش های مهارتهای اساسی زندگی در محورهای 10 گانه بصورت کیفی است ، به ترتیبی که همه فعالیتهای آموزشی و تربیتی و اصضلاحی در زندان متاثر از نگاه علمی به این مقوله باشد .معاون سلامت زندانهای فارس: آموزش مهارت های اساسی زندگی با شیوه نوین اجرا می شود
وی اذعان نمود: زندانیان و در کل جامعه زندان متفاوت از جامعه برون زندان است برای همین آموزه‌های اصلاحی و تربیتی و محتواهای آموزشی هم باید متناسب با جامعه هدف که زندانیان و خانواده‌های آنان هستند ، طرح ریزی، تدوین و اجرا شده و شیوه‌های آموزشی نیز متفاوت از جامعه ارائه گردد. بر این اساس در جلسه امروز مقرر شد که زندانیان با تفکیک گروه های هدف بر اساس زن و مرد ، مددجویان کانون اصلاح و تربیت و همچنین خانواده‌های زندانیان تحت پوشش آموزش مهارت اساسی زندگی در رشته‌های ده گانه قرار گیرند.
معاون سلامت، اصلاح و تربیت اداره کل زندان های فارس افزود: بر اساس این شیوه که از آغاز مهر ماه بصورت نوین اجرا می شود ؛ تمامی زندانیان هر ۱۵ روز یکبار تحت پوشش آموزش‌های مهارت‌های اساسی زندگی قرار می‌گیرند.
این مقام مسئول زندان های فارس با تاکید بر اینکه در این برنامه از اساتید مجرب دانشگاه و سازمان‌های اجتماعی محور و متولی امر که در این عرصه عملکرد موفقی دارند استفاده خواهد شد گفت: انجمن‌های حمایت زندانیان نیز موظف شده‌اند با همکاری مرکز مراقبت خدمات اجتماعی بعد از خروج استان و مددکاری زندان‌ها در تمامی شهرستان‌ها بلافاصله پس از ورود زندانی به موسسه کیفری ،خانواده وی را شناسایی بر اساس برنامه و شیوه آموزشی و فرایندهای ترسیم شده سرپرست خانواده را هر ۴۰ روز یک بار تحت پوشش برنامه‌های آموزشی قرار دهند.
محسن انصاری در خاتمه گفت: این طرح که تحت عنوان *حبس احیاگرایانه * اجرا می شود ، می‌تواند موجبات اثربخشی افزون بر قبل برنامه‌های زندانبانی اسلامی و اصلاح رفتار و بهداشت و روان را موجب شده و ما را به اثربخشی لازم برساند و انتظار از زندانبانی اسلامی و حبس هدفمند را محقق سازد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha