پابند الکترونیک راهی برای کاهش جمعیت کیفری

دوره آموزش مراقبت الکترونیکی ویژه قضات و کارکنان اجرای احکام زندان‌های شهرستان کرمان، با حضور رییس‌کل دادگستری استان کرمان، معاونین و مدیرکل زندان‌های استان، در محل اداره‌کل زندان‌ها برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل زندان‌های استان کرمان، دکتر رضا ذوالفعلی‌نژاد مدیرکل زندان‌های استان در خصوص این دوره آموزشی، گفت: هدف از دوره آموزشی مراقبت الکترونیکی، آشنایی بیشتر قضات با تجهیزات فنی پابند الکترونیک، در راستای کاهش جمعیت کیفری است. وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات ویژه قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها، استفاده از سامانه‌های نظارت الکترونیکی است، افزود: از راهکارهای بسیار اساسی و اصولی جهت کاهش جمعیت کیفری، استفاده از پابند الکترونیک است.

پابند الکترونیک راهی برای کاهش جمعیت کیفری

مدیرکل زندان‌های استان با بیان اینکه از سال ۹۲ و پس از تصویب قانون مجازات اسلامی، موضوع سامانه‌های الکترونیک، مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: توسعه استفاده از سامانه‌های الکترونیک به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، از اولویت‌های رییس قوه قضاییه و رییس‌کل دادگستری استان کرمان به‌شمار می‌رود.

پابند الکترونیک و عدم تجربه زندان

دکتر ذوالفعلی‌نژاد در خصوص مزایای استفاده از سامانه‌های الکترونیک، گفت: زندانی که تحت مراقبت الکترونیک قرار می‌گیرد، به صورت شبانه‌روز تحت پایش و نظارت است. وی افزود: از اهداف دیگر دوره آموزشی مراقبت الکترونیک، این است که قضات در نظر داشته باشند اگر زندانی قبل از ورود به زندان شرایط دریافت پابند الکترونیکی را دارد، او را به مرکز پابند معرفی کنند تا دیگر زندان را تجربه نکنند چراکه تجربه زندان می‌تواند آسیب‌هایی برای این‌گونه افراد به‌همراه داشته باشد.

زندانی با پابند الکترونیک در پایش ۲۴ ساعته است

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس‌کل دادگستری استان کرمان، در خصوص مزایای این دوره آموزشی، گفت: در این دوره، قضات با مسائل فنی پابند الکترونیک بیشتر آشنا می‌شوند. وی افزود: وجود مانیتورینگ و کنترل‌های انجام شده این اطمینان را حاصل می‌کند که فرد استفاده کننده از پابند، به صورت کامل تحت مراقبت و نظارت قرار دارد.

پابند الکترونیک راهی برای کاهش جمعیت کیفری

رئیس‌کل دادگستری استان، ضمن اشاره به اینکه سیاست کیفری اسلام، سیاست پرورشی است نه فقط سزاگرایانه؛ اعمال مجازات‌ها برای تنبیه افراد با هدف برگشتن آن‌ها به جایگاه اصلی و بازپروری شخصیت فرد است گفت: بنابر قوانین آیین دادرسی، علاوه بر پرونده قضایی باید پرونده شخصیت نیز تشکیل شود. وی افزود: قاضی در تعیین مجازات‌ها باید با توجه به پرونده شخصیت افراد، شخصیت فرد، شرایط ارتکاب جرم را نیز مدنظر قرار دهد تا بتواند بهتر تصمیم گیری کند.

حجت‌الاسلام حمیدی با تأکید بر اینکه در هیچ امری نباید افراط و تفریط داشته باشیم، اظهار داشت: فردی که نباید مورد تخفیف قرار گیرد و آزادی او، جامعه را با ناامنی روبرو می‌کند، به هیچ عنوان نباید آزاد شود و از سوی دیگر اگر فردی شرایط استفاده از سامانه‌های الکترونیک را دارد و بدانیم که نتیجه نهایی از مجازات او حاصل می‌شود، باید از این سامانه‌ها استفاده کرد.

رئیس‌کل دادگستری استان، در این دوره آموزشی، گفت: در ۴ ماهه ابتدای سال گذشته، ۲۸ حکم در زمینه استفاده از سامانه‌های الکترونیک صادر شده بود که این میزان در ۴ ماهه سال جاری ۵۳ حکم بوده است که به یقین، امکان افزایش دارد و باید در این زمینه‌ها تجدیدنظر شود.

بازدید مستمر قضات از زندان‌ها ضروری است

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان، بر بازدید مستمر قضات از زندان‌ها به منظور ارزیابی رفتار زندانیان، تأکید کرد و افزود: این بازدیدها و سرکشی‌ها سبب می‌شود تا قاضی از وضعیت و رفتار زندانی در زندان مطلع شود و در صورت متنبه شدن فرد مجرم و شرایط زندانی، با راهنمایی زندانیان، بتوانند از مواردی نظیر آزادی مشروط، استفاده از سامانه‌های الکترونیک و ... استفاده کنند.

وی تصریح کرد: وقتی می‌توانیم فردی را در بیرون از زندان مورد نظارت قرار دهیم، باید از این سامانه‌ها استفاده کنیم؛ زیرا با این اقدام، ضمن کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، صرفه‌جویی در هزینه زندان‌ها، پیشگیری از آسیب‌های احتمالی برای خانواده زندانیان، ایجاد زمینه فعالیت محکوم برای تامین معیشت خانواده خود و ایجاد آرامش برای مددجو و خانواده او از جمله دستاوردهای استفاده از سامانه‌های الکترونیک در مجازات افراد است.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha