با قلاب‌بافی راه کسب درآمد حلال را پیدا کردم

قلاب بافی در زندان های استان همدان رونق زیادی دارد و زندانیان در کارگاه قلاب بافی و اندرزگاه‌های مختلف با تهیه مواد اولیه، اقدام به تولید محصولاتی مانند کلاه، شال گردن، روسری و لباس های بافتنی می کنند تا از این طریق برای تامین معیشت خانواده گامی برداشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان همدان، در راستای باز اجتماعی شدن زندانیان کارگاه های اشتغال در زندان های همدان در حوزه های مختلفی مانند: منبت کاری، معرق کاری، خیاطی، تسبیح سازی، جوراب بافی، قالی بافی، و انگشترسازی و ... شرایط اشتغال و کسب درآمد برای زندانیان را فراهم کرده است.

همچنین با همکاری اداره فنی و حرفه ای دوره های مهارت آموزی زندانیان با حضور مربیان مجرب برگزار می گردد که زندانیان با حضور در این کلاس ها به صورت عملی مهارتی را آموزش ببیند و این فرصت برای آنها فراهم می شود که پس از آزادی به بازار کار وارد شوند.

زندانی همدانی: با قلاب بافی راه کسب درآمد حلال را پیدا کردم

قلاب بافی یکی از رشته هایی است که زندانیان زیادی را به مسیر درست هدایت کرده و زندانیان زندان مرکزی همدان نگاه ویژه ای به این حرفه دارند.

الف. ب یکی از زندانیان متبحر در قلاب بافی است. او به جرم سرقت در زندان به سر می برد و معتقد است با قلاب بافی مسیر زندگی اش را یافته است.

زندانی همدانی: با قلاب بافی راه کسب درآمد حلال را پیدا کردم

وی در حالیکه شالی را گره می زند سرش را بالا می آورد و با کمی مکث ادامه می دهد: به نظر من دزدی بدترین کار دنیاست زیرا خودم زمان زیادی را صرف می کنم تا یک شال را ببافم و تمام گره هایی که می زنم برایم حکم پول را دارند. اگر قرار باشد کسی آن را از من بدزد...

اشکی در چشمانش راه می گیرد و این گونه ادامه می دهد: ولی من با آدم های زیادی این کار را کردم. امیدوارم همه آنها من را ببخشند. وقتی به گذشته نگاه می کنم زبانم از شرمندگی بند می آید.

زندانی همدانی: با قلاب بافی راه کسب درآمد حلال را پیدا کردم

الف.ب مجرد است و می گوید: برنامه هایی برای ازدواج در سر دارم با همین هدف دارم قلاب بافی می کنم. خوشحالم که با قلاب بافی توانستم راه کسب درآمد حلال را پیدا کنم و از کارهای گذشته ام توبه کنم. دلم نمی خواهد کسی از گذشته ام خبر داشته باشد و قطعا هیچ فرزندی از این که پدرش سارق یا خلافکار باشد احساس خوبی ندارد. پس من هم باید طوری رفتار کنم که باعث سرافکندی خودم و خانواده ام نباشم.

او در پایان این گفتگوی چند دقیقه بازهم دزدی را بدترین کار می داند و می گوید: اگر قبل از دزدی خودمان را جای طرف مقابل بگذاریم احتمالا دست به سرقت اموال هیچ کس نخواهیم زد چون دوست نداریم دیگران هم با ما چنین رفتاری کنند.

از درآمدش پرسیدم و در حالیکه خنده ای بر لب داشت گفت: خوب است انشاالله با همین کار ازدواج می کنم.

انتهای خبر /

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha