تعطیلی رجایی‌شهر؛ وعده‌ای که محقق شد

با توجه به تاکید رئیس قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی دستگاه قضا بر انتقال زندان‌‏ها از مراکز شهرها به حاشیه و بیرون از محیط شهری، نهایتا زندان رجایی‌شهر تعطیل و زندانیان آنجا به ندامتگاه قزلحصار منتقل شدند.

خبرگزاری ایسنا: یکی از تاکیدات حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی دستگاه قضا، انتقال زندان‌‏ها از مراکز شهرها به حاشیه و بیرون از محیط شهری است.

بهمن ماه سال ۱۴۰۰ رئیس قوه قضاییه در جریال سفر به استان خراسان رضوی از زندان مرکزی مشهد بازدید کرد و دستور داد که روند انتقال این زندان به خارج از شهر هر چه سریع‌تر اجرایی شود که با اقدامات سازمان زندان‌ها این کار در حال انجام است. همچنین انجام این اقدام به منظور رفاه حال و آسایش شهروندان و دور بودن محیط زندان از فضای جامعه است که مقدمات ابتدایی آن برای برخی از زندان‏‌ها از قبیل زندان‎های مرکزی شهرستان‎های مشهد، زنجان، تبریز، کرمانشاه، یزد، بیجار در استان کردستان فراهم شده است و در این رابطه مسئولان قضایی در حال اتخاذ تدابیر برای انتقال این زندان‌‏ها به خارج از محیط شهری هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ۲۱ فروردین سال جاری در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به ضرورت ساماندهی زندان‌های مستقر در استان البرز به منظور رفاه حال ساکنان و مردم این استان، به رئیس سازمان زندان‌ها دستور داد تا تمهیدات و مقدمات لازم را برای تعطیلی زندان رجایی‌شهر و اقدامات متعاقب بعدی صورت دهد.

رئیس قوه قضاییه در همین راستا گفته بود: موضوع انتقال زندان‌ها از مناطق شهری باید پس از مصوب شدن در بخش‌های مربوطه و فراهم آمدن مقدمات لازم، در اسرع وقت اجرایی گردد تا حلاوت آن در کام مردم بماند و نباید در این خصوص تاخیر و اتلاف وقتی صورت گیرد؛ در قضیه انتقال زندان سمنان که از مصوبات سفر بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ هیئت عالی قضایی بود، شاهد تاخیر در اجرای کامل این امر بودیم؛ موضوعی که سبب می‌شود حلاوت یک اقدام امیدوارکننده برای مردم، کم شود؛ آن دسته از تصمیمات امیدوارکننده برای مردم، به شرطی حلاوت را به کام آن‌ها می‌نشاند که با سرعت تحقق یابند.

مطابق مصوبات سفر استانی رئیس قوه قضاییه به استان البرز و تاکیدات وی در خصوص تعطیلی زندان رجایی شهر، زندانیان این زندان که در یکی از بهترین نقاط کرج قرار دارد، قرار شد به زندان دیگر منتقل شود.

نهایتا با توجه به انجام مقدمات از سوی سازمان زندان‌های کشور و هماهنگی‌های صورت گرفته در استان البرز، تا روز سه شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ حدود نیمی از زندانیان تخلیه شده بودند و روز شنبه ۱۴ مردادماه سال جاری نیز تمامی زندانیان ندامتگاه رجایی شهر به ندامتگاه قزلحصار منتقل شدند و این زندان تعطیل شد. پس از انتقال و خروج زندانیان از این ندامتگاه، در حال حاضر زندان رجایی شهر که در یکی از بهترین نقاط استان البرز قرار دارد از زندانی تخلیه و تعطیل شده است.

با انتقال زندانیان از رجایی شهر، مرحله بعد جهت انتقال کامل زندان رجایی شهر، پیگیری ها و اقدامات از سوی سازمان زندان‌‎ها جهت حصول توافق نهایی با استانداری البرز در حال انجام است.

زندان رجایی شهر یکی از زندان های کشور بود که در شمال شهر کرج استان البرز قرار داشت و شامل زندانیان جرایم خشن اعم از قتل ، سرقت مسلحانه و آدم ربایی می شد.

مراسم عقد یک محکوم به قصاص در زندان رجایی‌شهر برگزار شد

یکی از پرونده های جالب زندان رجایی شهر که پایان خوشی داشت، مربوط به اول تیرماه سال ۹۵ و مراسم عقد یکی از مددجویان (متولد سال ۶۸) بود که از سال ۸۸ به اتهام قتل عمد در زندان رجایی شهر به‌سر می‌برد و با دختری (متولد سال ۶۷ و فوق لیسانس تربیت بدنی) ازدواج کرد.

ماجرا از این قرار بود که در سال ٨٨ در خانه‌، برادر و خواهرزاده‌ این زندانی با هم بر سر یک جفت کتانی درگیر می‌شوند، گویا برادرش به خواهرزاده اش می‌گوید که تو کتانی مرا برداشته ای که وی انکار می کند و زمانی هم که این محکوم به اعدام از خواب بیدار می شود می بیند که برادرش از ناحیه پهلو هدف چاقوی خواهرزاده اش قرار گرفته است. با دیدن این صحنه چاقوی خونین را بر می دارد تا به درگیری آنها پایان دهد که خواهرزاده‌اش پا به فرار می گذارد و در تعقیب خواهر زاده اش با او درگیر می شود و در دفاع از خود چاقو را به سمت خواهر زاده اش می زند و همین امر باعث مرگ خواهرزاده اش می‌شود. پس از آن دختر جوان پیگیر کارهای این زندانی می شود و در اول تیرماه سال ۹۵ هم مراسم عقد آنها در زندان رجایی شهر کرج برگزار شد.

داماد اعدامی زندان رجایی شهر آزاد شد

نهایتا در ۳۰ شهریورماه سال ۹۵ داماد اعدامی که به اتهام قتل خواهرزاده‌اش هشت سال زندانی بود با همکاری یک خیر و پرداخت دیه ۲۰۰ میلیونی دوشب مانده به عید غدیر از زندان آزاد شد.

مددجوی زندان رجایی شهر در آزمون دکتری شرکت کرد

در سال ۹۷ به گفته محبی مدیرکل سابق زندان های استان تهران، یکی از مددجویان زندان رجایی شهر ( ش .پ) در آزمون دکتری در رشته مهندسی صنایع شرکت کرد. این مددجو در مدت تحمل ۸ سال حبس مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد خویش را در محل زندان رجایی شهر سپری کرده بود.

روزانه ۸۰۰ جلد کتاب در زندان رجایی شهر امانت سپرده میشد

در سال ۱۴۰۰، طبق اعلام مسوولان زندان رجایی شهر، در این زندان، روزانه بیش از ۸۰۰ جلد کتاب از کتابخانه های زندان به مددجویان متقاضی برای مطالعه با عناوین مختلف امانت داده می شد و حدود پانصد نفر از مددجویان روزانه به طور متوسط از خدمات کتابخانه های مستقر در اندرزگاهها بهره مند می شدند.

یک مددجوی زندان رجایی شهر پس از ۲۱ سال آزاد شد

یکی دیگر از پرونده های این زندان مربوط به آزادی یک مددجو پس از ۲۱ سال از زندان رجایی شهر در ۲۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ بود. این مددجو در سال ۸۰ از سوی محاکم قضایی شهریار به قصاص نفس محکوم و به زندان رجایی شهر معرفی شده بود که پس از گذشت ۲۱ سال و با تلاش مستمر مددکاران با اخذ رضایت اولیاء دم فرصت دوباره زندگی یافت.

براساس این گزارش، زندان رجایی شهر یکی از زندان های کشور در استان البرز بود که متهمان جرائم خشن اعم از قتل، سرقت مسلحانه و آدم ربایی در آنجا نگهداری می‌شدند و نهایتا با تکمیل جابه‌جایی و انتقال زندانیان به ندامتگاه قزل‌حصار( یکی از بزرگترین زندان های کشور که شامل متهمانی همچون جرایم مواد مخدر است)، این زندان کاملاً تخلیه و تعطیل شد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha