ایجاد فرصت شغلی برای ۱۱۰ نفر از مددجویان در مجتمع غذایی آفتاب ارومیه

آقایی کارآفرین و مدیر مجتمع غذایی آفتاب در حاشیه بازدید مدیرکل زندانهای استان گفت : با همکاری بنیاد تعاون استان و مرکز اشتغال زندانیان ۱۱۰ ظرفیت کاری برای اشتغال مددجویان واجد الشرایط در کارخانه صنایع غذایی آفتاب آذربایجان فراهم شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندانهای استان آذربایجان غربی، یکی از اولویت‌های مهم و مورد توجه قوه قضاییه در سطح کلان حمایت از توسعه اشتغال و حرفه آموزی مولد در زندان‌ها در راستای باز اجتماعی شدن زندانیان و حمایت از خانواده آنان است که در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است چرا که یکی از علل ارتکاب جرم عدم اشتغال و بهره مندی از دانش ویژه اشتغال و بازار کار است.

بهبود وضعیت زندان‌ها و زندانیان، از جمله تاکیدات همیشگی حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای و ریاست سازمان زندانها می باشد. ایجاد شرایط و بستر اصلاح، تربیت و بازاجتماعی شدن زندانیان، اشتغال زندانیان، حبس‌زدایی، اعمال تأسیسات ارفاقی و ایجاد ترتیبات فنی و قضایی برای استفاده از پابند الکترونیک در قبال محکومان واجد شرایط قانونی از جمله رویکردهای تحولی در مقوله زندان و زندانیان است که مورد تاکید جدی رئیس قوه قضاییه است.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق در مورد اشتغال زندانیان در نشست خبری روز یکشنبه ۲۸ خرداد ماه اظهار کرد: خوشبختانه در خصوص اشتغال زندانیان بنیاد تعاون زندانیان کارهای بسیار خوبی انجام داده است ما هم با توجه به اینکه ریاست قوه قضاییه این مهم را به معاون اول تفویض کرده است در جلسات مستمری که با بنیاد تعاون زندانیان در مورد اشتغال زندانیان داریم و بر اساس گزارش‌هایی که اعلام کرده اند نرخ اشتغال نسبت به قبل بهبود یافته است به طوری که در سال ۱۴۰۱ برای حدود ۲۵ درصد زندانیان یعنی یک چهارم زندانیان کشور اشتغال مولد ایجاد شده است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: در سفر به اصفهان فردی که مشغول به کار بود اعلام کرد که خوشحالم از اینکه وقتی زمانی که از اینجا آزاد شوم خودم می‌توانم این کار را ادامه دهم و مشغول شوم. چرا که می‌دانید بیشتر سرقت‌ها به جهت بیکاری است و برخی به دلیل امور دیگر است. وی گفت: در صحبتی که با هیئت مدیره و مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان در مورد حقوق زندانیان شاغل داشتم احساس کردم مبلغ حقوق زندانیان کم است، اما قرار بر این شد که این مبلغ ۱۰۰درصد اضافه شود تا آنان که در زندان شاغل هستند هم خودشان کار یاد می‌گیرد حقوق مناسبی به آن‌ها داده شود تا هم بتواند به خانواده شان برسند و هم خودشان احساس کنند که دیگر به جامعه برگشتند. قوه قضاییه در راستای ایجاد اشتغال برای مددجویان در داخل زندان ها اقدام به حرفه آموزی مددجویان و ایجاد کارگاه هایی برای کار زندانیان کرده است. همچنین دستگاه قضایی به تعامل و همکاری با واحد های تولید زمینه را برای اشتغال مددجویان در زمان حبس و بعد از دوران محکومیت آنها فراهم کرده است.

ایجاد فرصت شغلی برای ۱۱۰ نفر از مددجویان در کارخانه آفتاب ارومیه مدیرعامل شرکت آفتاب آذربایجان ایجاد فرصت شغلی برای ۱۱۰ نفر از مددجویان در کارخانه آفتاب ارومیه مدیرعامل شرکت آفتاب آذربایجان ایجاد فرصت شغلی برای ۱۱۰ نفر از مددجویان در کارخانه آفتاب ارومیه مدیرعامل شرکت آفتاب آذربایجان

اداره کل زندان های استان آذربایجان غربی نیز در همین زمینه، بستری برای اشتغال زندان در واحد های تولیدی و کارخانه های خارج از زندان فراهم کرده است. شرکت آفتاب آذربایجان یکی از واحد های تولیدی است که با همکاری دادگستری استان آذربایجان غربی و رفع مشکلات حقوقی و بانکی به چرخه تولید برگشته است و در همان موقع آغاز فعالیت با قول مساعد به رئیس کل دادگستری استان زمینه اشتغال تعدادی از مددجویان استان را فراهم کرده است.

بهمن آقایی مدیرعامل شرکت آفتاب آذربایجان یکی از کارآفرینانی است که از سال‎ها گذشته با دادگستری کل استان آذربایجان غربی در راستای بهره مندی از مددجویان و کمک به آن‌‏ها در زمینه اشتغال و تولید همکاری دارد و توانسته است در این سال‌ها مددجویان قابل توجهی را حمایت و با ایجاد اشتغال برای آن‌ها عاملی شده تا این افراد به چرخه جرم بازنگردند.

بهمن آقایی در با اشاره به دیدار با رئیس کل دادگستری استان آذربایجان در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: صحبت‌هایی در این دیدار مطرح شد که یکی از موارد مربوط به فعالیت و اشتغال مددجویان بود که رئیس کل دادگستری استان در این رابطه اعلام کرد مددجویانی داریم که شما می‎ توانید آن‌ها را برای انجام کار به کارخانه خود ببرید. آقایی تصریح کرد: اقدامات عملیاتی از پس از پایان این جلسه آغاز شد و در ادامه با کمک دادگستری کل استان آذربایجان غربی توانستیم ۱۱۰ نفر از مددجویان را برای امر تولید و اشتغالزایی جذب کنیم. آزادی تعدادی از مددجویان شاغل پس از عفو مقام معظم رهبری در سال گذشته وی افزود: سال گذشته همزمان با عفو مقام معظم رهبری حدود ۴۰ نفر از ۱۱۰ مددجوی جذب شده در کارخانه، آزاد شدند.

ایجاد فرصت شغلی برای ۱۱۰ نفر از مددجویان در کارخانه آفتاب ارومیه مدیرعامل شرکت آفتاب آذربایجان ایجاد فرصت شغلی برای ۱۱۰ نفر از مددجویان در کارخانه آفتاب ارومیه مدیرعامل شرکت آفتاب آذربایجان ایجاد فرصت شغلی برای ۱۱۰ نفر از مددجویان در کارخانه آفتاب ارومیه مدیرعامل شرکت آفتاب آذربایجان

همزمان با آزادی این مددجویان که در کارخانه در حال فعالیت بودند، با کمک قاضی ناظر زندان ارومیه، ۲۰ مددجوی دیگر به ما ملحق شده و در راستای اشتغال زندانیان استان آذربایجان غربی در حال فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت آفتاب آذربایجان بیان کرد: با آزادی تعدادی از مددجویان در حال حاضر ۸۲ نفر از مددجویان در کارگاه بنده مشغول به کار هستند، تعدادی از مددجویان با وجود اینکه از زندان آزاد شدند، اما کماکان در کارخانه مانده و در حال کار هستند و امورات روزمره خود را سپری می‎ کنند. حتی یکی از افراد بعد از آزادی همراه با فرزند و همسرش در کارخانه در حال فعالیت هستند.

آقایی گفت: کارخانه‌‏ای که در حال حاضر فعال است، خط تولیدش مربوط به سیب زمینی نیمه سرخ منجمد است که شاغلان این کارخانه از دو بخش تشکیل می‏‌شوند، یک بخش افراد و شهروندان غیر زندانی و بخش دیگر شاغلان مددجو که با کمک بنیاد تعاون زندانیان استان آذربایجان غربی در این کارخانه مشغول هستند. وی افزود: مددجویانی که در کارخانه مشغول به کار هستند، در حوزه جرایم مالی و یا موادمخدر هستند که به دلیل این مسائل گرفتار شدند و ما نیز برآن هستیم تا با کمک به این افراد بتوانیم گره از کارشان باز کنیم. به هیچ عنوان اجازه حضور مجرمان مسئله دار به ویژه حوزه جرایم خشن و اراذل و اوباش را در کارخانه نخواهیم داد.

مدیرعامل شرکت آفتاب آذربایجان اظهار کرد: با توجه به اینکه برای مددجویان یک ظرفیت ۱۱۰ نفری را بابت اشتغال در کارخانه اختصاص دادیم، پس از عفو و آزادی زندانیان در سال گذشته، از دادگستری کل استان درخواست کردیم تا تعدادی دیگر از مددجویان را برای اشتغال در اختیار ما قرار دهند . وی افزود: بخش‌های مربوط به اشتغال مددجویان به صورت ویژه در یک محیط کاملا امن و مطمئن تدبیر شده است. آقایی عنوان کرد: طبق قراردادی که منعقد شد، مددجویان ساده برای هر ۸ ساعت کار مبلغ ۱۸۰ هزار تومان به همراه مبلغ اضافه کاری طبق قانون وزارت کار، دریافت می‌کنند، مددجویان فنی و نیمه فنی نیز برای هر ۸ ساعت کار مبلغ ۲۵۰ هزار تومان به همراه مبلغ اضافه کاری طبق قانون وزارت کار دریافت می‌کنند. وی با بیان اینکه میانگین دریافتی یک مددجو در کارخانه، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، گفت: به صورت میانگین در ماه بین ۲۷۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان پرداختی به عنوان حقوق به حساب مددجویان شاغل در کارخانه واریز می‏‌شود. ضمن اینکه این افراد بیمه هم هستند. مدیرعامل شرکت آفتاب آذربایجان بیان کرد: از مسئولان عالی دستگاه قضا درخواست دارم تا هر ۶ ماه یکبار با حضور در کارخانه مسائل را میدانی پیگیری کنند تا هم مسائل را مورد رصد قرار دهند و هم اینکه در صورت وجود مشکل از حضور آن‌ها بهره منده شویم تا بتوانیم این کار خیر را با تداوم بهتر و بیشتری پیش ببریم.

آقایی با بیان اینکه قوانین جاری برای تولید کنندگان و کارآفرینان دست و پا گیر است، اظهار کرد: قوانین جاری باعث شده تا بسیاری از امورات ما را مختل کند و از مسئولان عالی قضایی درخواست دارم تا با حضور در واحدهای تولیدی و صنعتی این موارد را بررسی و با دستورات قضایی که صادر می‌کنند این موانع را از سر راه تولیدکنندگان و کارآفرینان بردارند.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha