عاشقانه‌ترین ضیافت افطار پشت بلندترین دیوارهای شهر

مرد جوان به‌پشتی صندلی تکیه داده است، چشم از درب ورودی سالن ورزشی زندان مرکزی کرمان برنمی‌دارد، دانه‌های سفید تسبیح را با انگشتان شست دست راستش آهسته‌آهسته می‌شمارد و اشک‌های چشمش را با دست چپش پاک می‌کند، ناگهان از جا بلند می‌شود وعاشقانه‌های پدرانه او آغاز می‌شود.

در میان مردهای منتظر در سالن ورزشی زندان مرکزی کرمان که قرار است بعد از مدت‌ها با خانواده‌های‌شان پای سفره آن هم سفره افطار بنشینند، مرد جوانی که تسبیح سفیدی به دست دارد و اشک می‌ریزد، بیش از دیگران توجهم را جلب می‌کند.

می‌روم پشت سر مرد می‌ایستم تا از زاویه دید او به لحظه‌هایی که منتظرش است نگاه کنم، تسبیح دانه سفیدی را به دست راست گرفته و آهسته‌آهسته ذکر می‌گوید و با هر ذکر هم دانه‌ای را با شستش رد می‌کند، گاهی با دست چپش اشک‌ها را از گوشه چشمش پاک می‌کند و گاهی هم اجازه می‌دهد، اشک‌ها بیایند و با خیال راحت خودشان را به چانه برسانند.

عاشقانه‌ترین ضیافت افطار پشت بلندترین دیوارهای شهر

این مرد یکی از ۱۷۰ مردی‌ست که به دلایل مختلف نتوانسته است برای مدت زیادی به مرخصی بروند و حالا با ابتکاری که مدیرکل زندان‌های استان کرمان انجام داده، قرار است، خانواده‌های‌شان به ملاقات آنها بیایند و پای سفره افطار بنشینند و ساعاتی را در کنار هم باشند.

پایان انتظار

توی سالن ورزشی بزرگ زندان میزها و صندلی‌ها را با نظم و ترتیب خاصی چیده‌اند، هر میز شماره‌ای دارد و مددجویان بر اساس شماره‌ای که به آنها داده‌اند میزشان را پیدا می‌کنند و می‌نشینند به انتظار، انتظار برای دیدن جگرگوشه‌های‌شان، همسر، مادر، پدر، خواهر و برادر.

مددجویان گروه به گروه وارد سالن می‌شوند و دم‌دمای غروب سر و کله خانواده‌ها پیدا می‌شود، بچه‌ها وقتی پدر را می‌بینند دست مادر را رها می‌کنند و بدون توجه به همه‌چیز و همه‌کس فقط می‌دوند و می‌دوند تا به آغوش پدر برسند.

هر دختربچه‌ای که در آغوش پدر جای می‌گیرد، هر پسری که دست پدرش را در دست می‌فشارد و آن زمان که پسر نوجوانی دستان پدر را می‌بوسد، اشک‌ها قبل از جدا شدن بچه‌ها از پدرها از قلب‌ها جدا می‌شوند و خودشان را با عجله به گونه‌ها می‌رسانند.

در گوشه‌ای از سالن مرد میانسالی پسرک نوجوان خود را در آغوش گرفته است و اشک می‌ریزد، دخترکی از آغوش پدرش جدا نمی‌شود و دختری با دو دست ظریفش دست مردانه پدر را در دست گرفته است.

مادری لنگ‌لنگان خود را به پسر می‌رساند، مردی سرش را کنار گردن دخترکش برده و عطر تنش را می‌بوید و به تاسف سر تکان می‌دهد.

اما مرد جوانی که من پشت سرش ایستاده‌ام تا از زاویه دید او پایان یافتن لحظات انتظارش را ببینم، ناگهان از جا برمی‌خیزد، دختر خردسال و پسر نوجوانی خودشان را به پدر می‌رسانند، دختر از آغوش پدر جدا نمی‌شود و روی پایش می‌نشیند و دستش را حلقه می‌کند دور گردن بابا، پدر با دست‌های مردانه‌اش موهای بلند دخترکش را نوازش می‌دهد، می‌گویم: چشم‌تان روشن، اشک‌های مرد دوباره جاری می‌شود. دلم می‌خواست بچه‌ها بدون مادر نیامده بودند، دلم می‌خواست زنی هم دور این میز و چشم در چشم این مرد نشسته بود، اما افسوس ... .

چرا این ضیافت برگزار شد؟

آقای علویان مدیر روابط عمومی اداره کل زندان‌ها وقتی بچه‌ها را توی بغل باباها می‌بیند، جوری که بقیه متوجه نشوند، به من می‌گوید: آقای حسینی مدیرکل زندان‌ها خیلی برای برگزاری این برنامه تلاش کرد و حرفش فقط این بود وقتی بچه‌ای را در آغوش پدرش ببینم، آرام می‌گیرم و همین برایم کافی‌ست و حالا آن لحظه زیبا فرا رسیده است.

۱۰ نفر از زندانیان در قالب گروه تواشیح و همخوانی مددجویان زندان مرکزی کرمان شعر شهریار درباره مولا علی (ع) را می‌خوانند.

رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان کرمان بعد از تجلیل از زندانیان برگزیده در رشته‌های مختلف به کنار میزها می‌روند و هدیه‌ای را به خانواده مددجویان اهدا می‌کنند.

عاشقانه‌ترین ضیافت افطار پشت بلندترین دیوارهای شهر

بعضی از مددجویان و خانواده‌های‌شان هم از فرصت استفاده می‌کنند و درخواست‌های‌شان را به صورت رودرو با مسؤولان ارشد قضایی در میان می‌گذارند، حتی دادستان پشت یکی از میزها می‌نشیند و نامه‌هایی را برای پیگیری مشکلات بعضی از مددجویان می‌نویسد تا مشکل‌شان در اسرع وقت پیگیری شود.

بر و بچه‌های زندان مرکزی کرمان برای ضیافت افطار زندانیان و خانواده‌های‌شان سنگ‌تمام گذاشته‌اند، از پذیرایی و برنامه‌های فرهنگی و هنری تا اهدای هدایا و تجلیل از برگزیدگان، برای مصاحبه با مسؤولان قضایی استان از سالن بیرون می‌روم، لحظاتی بعد صدای خواننده خوش‌صدایی به‌گوشم می‌رسد که قرار است این شب عاشقانه را طولانی‌تر کند....

زندان‌های کرمان با عفو رهبری به شرایط استاندارد جمعیتی رسیدند

مهدی بخشی در جمع خبرنگاران در حاشیه برگزای ضیافت افطار مددجویان و خانواده‌های آنها در محل زندان مرکزی اظهار داشت: در زمینه جمعیت زندانیان در استان کرمان مشکلاتی داشتیم و بعد از عفو اخیر مقام معظم رهبری شاهد آزادی حدود 2 هزار نفر از زندانیانی بودیم که شرایط لازم را داشتند.

وی تصریح کرد: پس از عفو رهبری در زندان‌های استان کرمان شاهد کاهش جمعیت زندانیان هستیم و تناسب خوبی بین تعداد زندانیان و استاندارد زندان‌ها داریم.

دادستان مرکز استان کرمان ادامه داد: یکی از برنامه‌های قوه قضاییه در استان کرمان این است که جمعیت زندانیان را طی سال جاری کاهش دهیم و در این زمینه اقداماتی در دست انجام داریم.

بخشی با اشاره به برگزاری ضیافت افطار ۱۷۰ نفر از زندانیان و خانواده‌های آنها در زندان مرکزی کرمان و قدردانی از مدیرکل زندان‌های استان و همکاران وی خاطرنشان کرد: با برگزاری این ضیافت دل بیش از ۷۰۰ نفر از خانواده‌ها را شاد کردند و ان‌شاء‌الله این برنامه ادامه پیدا کند، زیرا از لحاظ روحی و روانی در روحیه زندانیان و خانواده‌ها موثر است.

وی یادآور شد: در جمع خانواده‌های عزیز شرکت‌کننده در ضیافت افطار زندان مرکزی کرمان حضور پیدا کردیم و مشکلات خانواده‌ها را شنیدیم و امیدواریم بتوانیم، مسائل و مشکلات آنها را در اسرع‌وقت پیگیری کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان خاطرنشان کرد: الحمدالله زندان‌های استان کرمان و به‌ویژه زندان مرکزی کرمان از نظر برنامه‌های فرهنگی دارای وضعیت خوبی هستند و برنامه‌های سالانه به‌شکل منظم و زمانبندی با حضور روحانیون و اساتید در زندان برگزار می‌شود و این فعالیت‌ها موفقیت‌آمیز و مثمرثمر بوده است و این روند کماکان ادامه دارد.

16 مددجوی کرمانی دانشجوی کارشناسی و ارشد هستند

همچنین مدیرکل زندان‌های استان کرمان در سخنانی اظهار کرد: کارهای خوبی در زندان‌های استان در زمینه فرهنگی و معنوی انجام شده است و ضیافت افطار زندانیان و خانواده‌های آنها در زندان‌های سراسر استان برگزار می‌شود.

حسینی از کسب رتبه برتر سوادآموزی مددجویان زندان‌های استان کرمان در سطح کشور طی سال قبل خبر داد و بیان داشت: ۱۶ نفر از مددجویان در کرمان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول ادامه تحصیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مددجویان استان کرمان در رشته‌های قرآنی و هنری حائز رتبه‌های برتر هستند و ۳۳ باب کتابخانه با ۷۳ هزار جلد کتاب در زندان‌های استان داریم.

2000 زندانی در کرمان با عفو رهبری به آغوش خانواده برگشتند

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی نیز اظهار داشت: این ضیافت افطار اقدامی خوب و ابتکاری نوین است و تاثیر خوبی در روحیه خانواده‌ها و آرامش زندانیان دارد.

وی بیان داشت: بعضی از مددجویانی که در ضیافت افطار زندان مرکزی کرمان شرکت کرده‌اند جزو افرادی هستند که به‌علت محدودیت قانونی و یا نداشتن سند نتوانسته‌اند به مرخصی بروند و این ضیافت فرصت خوبی شد تا با خانواده خود دیدار کنند و ساعاتی را در کنار آنها باشند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با قدردانی از مدیرکل زندان‌های استان کرمان و همکاران وی برای برگزاری ضیافت افطار عنوان کرد: از مدیرکل زندان‌های استان درخواست کردم برنامه دیدار زندانیان با خانواده‌ها را برای گروه‌های مختلف مددجویان طی سال برگزار کنند.

حمیدی همچنین فعالیت‌های فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی برای زندانیان را مطلوب خواند و یادآور شد: کارهای خوبی در زمینه آموزشی و فرهنگی انجام شده است و شمار زیادی از زندانیان مشغول کار و حرفه‌آموزی هستند و مددجویان در کلاس‌های قرآنی و برنامه‌های معنوی مشارکت‌های خوبی دارند.

وی خاطرنشان کرد: زندان با برگزاری برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و مذهبی به رسالت اصلی خود نزدیک می‌شود که بازپروری شخصیت زندانیان است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی نگاه ویژه‌ای به‌زندانیان وجود دارد، افزود: در سال گذشته عفو مقام معظم رهبری در کشور و استان کرمان به‌خوبی اجرا شد و حدود ۴ هزار نفر از زندانیان مورد عنایت پدرانه رهبری قرار گرفتند و از زندان‌ها آزاد و یا مشمول تخقیف مجازات شدند.

حمیدی به ارائه جزئیاتی از عفو رهبری در استان کرمان پرداخت و خاطرنشان کرد: حدود 2 هزار نفر از زندانیان در استان کرمان به آغوش خانواده برگشتند و حدود 2 هزار نفر نیز از تخفیف مجازات بهره‌مند شدند.

وی تصریح کرد: نگاه جمهوری اسلامی به انسان بزه‌کار به شکل انتقام‌گیری نیست و نگاه تربیتی به مجرم دارد و مسائل اخلاقی و رفتاری را دنبال می‌کند تا این افراد به فطرت خدادادی خود و به جامعه و آغوش خانواده برگردند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: به‌مناسبت عید سعید فطر یک هفته مرخصی به مددجویان دارای شرایط اعطا می‌شود تا شب عید در آغوش گرم خانواده باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha