زندانبانان مربی اصلاح و تربیت هستند

مدیر کل زندان‌های استان تهران در آخرین جلسه سال جاری شورای اداری زندان‌های استان تهران که در ندامتگاه قزلحصار برگزار شد، اظهار داشت: زندانی فارغ از هر جرم و دین و مذهب، امانت نزد ماست، مأموریت اصلی ما اصلاح و تربیت است و کارکنان زندان‌ها مربی این ماموریت هستند و افتخار می‌کنیم که توفیق در عرصه خدمت به خلق خدا نصیب ما شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل زندان‌های استان تهران، سید حشمت‌الله حیات‌الغیب، در آخرین جلسه شورای اداری زندان‌های استان تهران سال جاری که با حضور معاونین، مسئولان ادارات و واحدهای مختلف اداره کل، مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان مرکز و همچنین مدیران زندان‌های استان در محل سالن کنفرانس ندامتگاه قزلحصار برگزار شد، با اشاره به لزوم اعتلای کار زندانبانی و اعتباربخشی به آن به عنوان ضامن اجرای موثر مجازات حبس، گفت: اصلاح و تربیت، سرلوحه خدمات ماست و زندانی نباید دغدغه‌ای جز محدودیت آزادی داشته باشد.

مدیر کل زندان‌های استان تهران ضمن بررسی عملکرد مدیران زندان‌ها و تببین برنامه‌های سال آینده با تأکید بر ضرورت عمل به توصیه‌های رئیس سازمان زندان‌ها در بحث طبقه بندی زندانیان بیان کرد: امنیت بخش مهمی از جامعه است و آرامش در سایه امنیت تأمین می شود، بنابراین زندانبانان در تمام سطوح خدمتی با نگهداری افرادی که ممکن است با جرایمی مانند سرقت، قتل یا کلاهبرداری مخل امنیت شهروندان شوند، تأمین کننده امنیت و آرامش جامعه هستند.

وی ادامه داد: در آیین نامه سازمان، موضوع پیشگیری از ارتکاب جرم به عنوان اولویت مهم یاد شده و در این راستا، برنامه‌هایی تدوین و ابلاغ شده و انتظار می‌رود مدیران زندان‌ها در سال جدید بیش از پیش بر اجرای آن اهتمام ورزند.

حیات الغیب همچنین تأکید کرد: زندانی فارغ از هر جرم و دین و مذهب، امانت نزد ماست، مأموریت اصلی ما اصلاح و تربیت است و کارکنان زندان‌ها مربی این ماموریت هستند و افتخار می‌کنیم که توفیق در عرصه خدمت به خلق خدا نصیب ما شده است.

او ضمن اشاره به تأثیر باورهای دینی و عقیدتی در رشد فکری و اخلاقی زندانیان اظهار کرد: اصلاح و تربیت، سرلوحه خدمات ماست و زندانی نباید دغدغه‌ای جز محدودیت آزادی داشته باشد. تمام اقدامات صورت گرفته در زندان‌های استان، برای بازآموزی اجتماعی و بازگشت سالم زندانیان به جامعه است و ایجاد محیط شاداب و زیباسازی اماکن موجب ارتقای انگیزه تربیتی و خودسازی در زندانیان می‌شود که بر اساس آن مسیر بازگشت سالم به جامعه روشن‌تر شود.

مدیر کل زندان‌های استان تهران افزود: ترویج فرهنگ و آموزه‌های دینی و اخلاقی با محوریت قرآن و نماز، ارتقای امنیت درون زندان‌ها با رعایت حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی، توسعه، بازسازی و بهسازی زندان‌ها و مراکز اصلاحی و تربیتی از برنامه‌های مهم اجرایی این اداره کل خواهد بود.

او همچنین گفت: استفاده از پابند الکترونیکی راهکار مناسبی در جهت کاهش جمعیت کیفری، حضور زندانی در کنار خانواده و کاهش آسیب‌های زندان است و بایستی در سال جدید با توسعه بسترهای الکترونیکی و تعامل با مراجع قضایی تا حد امکان از این ظرفیت قانونی استفاده شود.

حیات‌الغیب خاطرنشان کرد: علیرغم برخی محدودیت های قانونی و جمعیت کیفری استان، توسعه دادرسی الکترونیک بایستی با دقت دنبال شود، زیرا موجب کاهش و صرفه جویی در امر هزینه های انتقال زندانی و تسریع در روند رسیدگی به پرونده ها و به تبع تعیین تکلیف متهمان و محکومان می‌گردد.

مدیر کل زندان‌های استان تهران همچنین در ادامه ضمن بررسی عملکرد مدیران زندان‌های در حوزه‌های فرهنگی، تربیتی، بهداشت و درمان، اشتغال، امنیت و رفاه و سایر حوزه ها، اشکان کمالی مدیر ندامتگاه قزلحصار را مدیر نمونه و برجسته زندان‌های استان تهران در سال 1401 معرفی و تصریح کرد: امتیازات اکثر مدیران زندان ها، با اختلاف کم نزدیک به هم بوده و انتخاب مدیر برتر کار آسانی نبود و تمام مسئولان و کارکنان به صورت جهادی و ایثارگرانه طی سال جاری خدمت کرده‌اند.

بنا به این گزارش، طی جلسه شورای اداری که تا ظهر به طول انجامید، اعضای شورای اداری، مسائل و مشکلات حوزه‌های مرتبط را مطرح کرده و راهکارهای لازم توسط مدیر کل اتخاذ و دستورات لازم صادر شد.

همچنین در پایان جلسه، سیدحشمت اله حیات الغیب ضمن اهدای لوح سپاس از مدیران زندان‌ها و روسای ادارات مختلف اداره کل جهت خدمت و تلاش شبانه روزی در مسیر اصلاح و تربیت تقدیر کرد.

انتهای خبر /

اخبار «سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی» را در کانال پیام‌رسان «بله» به آدرس https://ble.ir/prisons دنبال کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha