اعتراض حق فرد فرد مردم است/ ما دوست داریم که کسی به زندان نیفتد

حضرت حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در جمع زندانیان مشمول عفو مقام معظم رهبری ضمن قدردانی از سازمان زندان های کشور از مددجویان خواست پس ازآزادی در راستای خدمت به مردم گام بردارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان اصفهان، حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور که در سفری سه روزه مهمان مدیران و مجموعه قضایی این استان بود ،در آئین آزادی زندانیان مشمول عفو گسترده مقام معظم رهبری در زندان مرکزی اصفهان حضور یافت.

وی در این آئین که جمعی از زندانیان حوادث اخیر نیز حضور داشتند،بااشاره به عفو اعطایی رهبر کبیر انقلاب گفت:بنده به نوبه خودم تشکر می کنم از رهبر حکیم انقلاب که در آستانه پیروزی بزرگ انقلاب با این عفو بزرگ،عیدی ارزشمندی را به ملت ایران و خصوصاٌ افرادی که در اثر اشتباه و غفلت گرفتار زندان شدن،به درخواست ریاست محترم قوه قضائیه و مطالبات جامعی که شده بود این لطف و محبت را ارائه فرمودند.

عضو شورا عالی قضائی کشور در ادامه به اشاره به نوع عفو اعطاء شده گفت:عفو حق زندانی نیست،از نظر قانونی در هیچ کجا از قوانین نمی توانیم پیدا کنید که یک مجرم به هردلیلی و با هر جرمی که محکوم به مجازات شده است، این حتما باید عفو بشود!نه!..فرایند دادرسی که طی شود و وقتی جرم و هر فردی در بخشی، یا کاری به اثبات رسد به موجب قانون فرد مجرم محکوم می شود و بایستی که در چارچوب قانون در آن حکم اجرا شود.

وی ادامه داد:در قانون اساسی این حق به رهبری انقلاب داده شده است که به درخواست رئیس قوه قضائیه با یکی فرایندی که طی می شود؛اگر مصلحت بدانند افراد مجرم و محکوم را عفو می کنند.

حجت الاسلام منتظری در بیان نوع عفو در کشور گفت:در کشور ما ارائه عفو به دو گونه است یکی عفو مصداقی که در طول سال و ایام رضایت های مختلف با ارائه لیست و مشخصات فرد توسط ریاست قوه قضائیه پیشنهاد می شود و یکی هم عفو معیاری است که طی فرایندی توسط قوه قضائیه در خواست می شود و معیارهایی را انتخاب می کنند،که دامنه آن گسترده و فراگیر است و به مراتب بیشتر از حبس مصداقی و تعینی است.

حجت الاسلام منتظری در ادامه سخنانش پیرامون عفو مهم رهبر بزرگ انقلاب تصریح کرد:تفاوت این عفو با عفو های گذشته در این بود که علاوه بر محکومین عمدی،زندانیان حوادث اخیر را هم مشمول و حتی متهمین هم در این گروه قرار گرفتند و دامنه عفو بسیار گسترده شد.

عضو شورای عالی قضایی کشور در بخش دیگری از سخنانش ضمن قدردانی از حضور خیرین در این آئین گفت:از همه کسانی که در طول سال در جهت کمک و مساعدت به محکومین در زندان ها تلاش می کنند،تشکر می کنم و شهادت می دهم که بحمدالله کشور ما یک کشوری ست که به برکت اسلام و تعالیم آن،افراد خیر و نیکوکار در این عرصه فراوان دارد وتلاش می کنندکه افرادی که از روی غفلت و ندانم کاری مرتکب جرمی شده اند و یا ناخواسته وارد زندان شده اند،با لطف و مساعدت خیرین بزرگوار به آغوش خانواده و جامعه باز می گردندو این حرکت خیرخواهانه شما خیرین بسیار ارزشمند است.

دادستان کل کشور در ادامه سخنانش توصیه هایی نیز به جوانان بازداشت شده حوادث اخیر هم داشت و از آنها خواست تا مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرند،چرا که برای انسان تلخ است که جوانان به جای اینکه در دانشگاه یا کار باشند وچون سرمایه های کشور هستند، مورد غفلت قرار بگیرند.

وی ادامه داد: اعتراض حق فرد، فرد مردم است.شاید هر مدیریتی و مدیری اشکالاتی دارد و قابل انتقاد باشد اما دشمنان،جوانان ما را تحت عنوان اعتراض به میدان کشید ولی اهداف خودشان را پیاده کردند و بدنبال کشته سازی،اغتشاش-نارامی-آتش افروزی و مجروح و مصدوم کردن مردم بودند.

وی گفت:این اغتشاش و ناآرامی برنامه تدوین شده آمریکا-اسرائیل-انگلیس-فرانسه و آلمان و دیگر کشورهای متخاصم بود که برنامه شان جدای از این جوانان بود و دیدید که مامورین بسیج -سپاه-پلیس امنیت و اطلاعات ما را چگونه به شهادت رساندند.

حجت الاسلام منتظری ادامه داد:یک نکته مهم در عفو رهبری انقلاب این است که این افرادی که کشته سازی کردند،خسارت به بار آوردندو....مورد عفو قرار نخواهند گرفت و باید در پیشگاه قانون و مردم جوابگو باشند.

حجت الاسلام منتظری گفت:برای ماکشته شدن یک بسیجی -پاسدار-پلیس امنیت و یک فرد عادی با آن جوانی که در اثر غفلت و نادانی وارد گود شده و کشته می شود،کشته شدن برای همه زجر آور است منتهی یک نفر در دفاع از کشور و یک نفر در اغتشاش که هر دو سرمایه این مملکت هستند.

عضو شورای قضایی کشور در بخش پایانی سخنانش پیرامون نگهداری زندانیان در زندان ها گفت:ما دوست داریم که کسی به زندان نیفتد.ما دوست داریم اگر کسی هم به هر علت جرم و خلافی کرده است به زندان معرفی شد زندان برای او محل آموزش و مدرسه باشد.

دادستان کل کشور با قدردانی از سازمان زندانها تصریح کرد:من واقعا تشکر می کنم از عزیزان در سازمان زندان ها که با همه محدودیت ها و مشکلاتی که داریم،بتوانیم زندانی را به گونه ای بار بیاوریم و مطالعاتی را در اختیار آنان قرار دهیم،برخی را برای اشتغال و کار در کارگاهها مشغول شوند؛در کل تلاش همه در این جهت است تا زندانیان پس از بازگشت از زندان افراد موثری در خانواده و جامعه باشند.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha