دادستان‌های آذربایجان‌غربی برای اعمال جایگزین‌های حبس و ارفاقات قانونی تلاش مضاعف کنند
دکتر عتباتی در جلسه کمیته ساماندهی امورات زندان

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: از آمار پیش بینی شده در برنامه عملیاتی۱۴۰۱ در خصوص جایگزین های حبس ۵۲ درصد آن محقق شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان آذربایجان غربی، ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان در جلسه کمیته ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان های استان که به صورت ویدیو کنفرانس با حوزه های قضایی استان در سالن جلسات دادگستری کل استان برگزار می شد گفت: اهمیت جایگزین های حبس و تاسیسات ارفاقی اکنون به هیچ کس پوشیده نیست خصوصاً اعمال این گونه ارفاقات قانونی در خصوص افرادی که شرایط قانونی و استحقاق آن را دارند.

عتباتی با بیان اینکه برخی حوزه های قضایی در آمار ارائه شده عملکرد بسیار خوبی در این زمینه داشته اند و قابل تقدیر و تشکر هستند و دیگر حوزه ها هم نیازمند تقویت هستند.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به برنامه عملیاتی دادگستری استان که بر اساس اسناد بالادستی تهیه و تنظیم شده است گفت: نگاه ویژه ای به امر جایگزین های حبس و ارفاقات قانونی در این برنامه و اسناد بالادستی شده است و انتظار می رود در حوزه های قضایی که در این خصوص آمار کمتری دارند با همت و تلاش و عنایت ویژه موضوع را مورد توجه قرار دهند و در صدور آراء جایگزین حبس همت ویژه داشته باشند.

عتباتی به تکمیل و تنظیم دقیق جامع آماری در این خصوص تاکید و گفت: آمار دقیق اطلاع از وضعیت استفاده از جایگزین های حبس را به ما نشان می دهد و کمک می کند کارهای بعدی را با آن هماهنگ کنیم.

عتباتی با بیان اینکه از آمار پیش بینی شده در برنامه۵۲ درصد آن در خصوص جایگزین های حبس محقق شده است و ۴۸ درصد آن باقی مانده است گفت: باید با تلاش مضاعف در زمان باقیمانده این آمار را به حداکثر برسانیم.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه به استفاده دادسراها هم از تاسیسات ارفاقی وفق قانون تاکید و گفت: دادسراهای استان کمتر از این تاسیسات استفاده می کنند که جا دارد دادستان حوزه ها با نظارت بیشتر از شعب دادسرا استفاده از تاسیسات ارفاقی را مطالبه نمایند و موضوع را به دادگاه موکول نکنند.

عتباتی با بیان اینکه در ۷ ماهه سال ۱۴۰۱ تعداد۴۵۱۸ فقره رای جایگزین حبس معادل۳۶درصد در استان صادر شده است و تعداد۷۴۴۶ فقره هم تاسیسات ارفاقی در ۷ماهه سال ۱۴۰۱ معادل ۵۲درصد در استان صادره شده است که انتظار می رود تا پایان سال این آمار رشد قابل توجهی داشته باشد.

عتباتی در قسمت دیگر از صحبتهای خود به اهمیت انجمن حمایت از زندانیان اشاره و گفت: وظیفه و کار انجمن بسیار ارزشمند و دارای آثار و برکات زیادی هست که درآمدهای حاصل از آن امانتی هست در ید کارکنان و مسئولان مرتبط که به خانواده زندانیان و خود مددجویان ارائه خدمات نمایند و در کارهای خیر و خداپسندانه مصرف کنند.

مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم با ارائه گزارش از استفاده مطلوب شعب دادسرای ارومیه از تاسیسات ارفاقی گفت: می بایست در کلیه دادسراهای استان استفاده از تاسیسات ارفاقی نهادینه شود و در موارد قانونی شعب از این امر استفاده کنند.

محمدی مدیرکل زندانهای استان هم در خصوص یکی از دستورات جلسه به ارائه گزارش مفصلی از زندانهای استان پرداخت.

در ابتدای جلسه بخشی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به ارائه گزارش مفصلی از آمار مرتبط با کاهش جمعیت کیفری زندانها در دادگستری استان پرداخت و سپس با طرح دستورات جلسه اعضاء حاضر به ارائه دیدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند و جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود پرداخته خاتمه داد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha