کاهش جمعیت کیفری و استفاده از جایگزین‌های حبس از مطالبات جدی حوزه زندانبانی است

دکتر محمدی در این مراسم گفت: کاهش مجازات‌های حبس را باید در اولویت گذاشت و همزمان باید بر اقدامات اصلاحی و تربیتی برای زندانیان با هدف بازگشت سعادتمندانه به جامعه متمرکز شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، نخستین همایش ملی «اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی» امروز سه‌شنبه(۱۷ بهمن‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان قضایی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این ارتباط رئیس سازمان زندان‌ها به عنوان سخنران عصر امروز این همایش در سخنانی با اشاره به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه زندانبانی که فرموده‌اند پیگیری سیاست حبس زدایی از کارهای خوب است اما وجود زندان نیز یک واقعیت است که باید با مدیریت صحیح، زندان به آموزشگاه نیکی‌ها تبدیل شود گفت: این دیدگاه معظم‌له حاوی دو پیام است که ناظر بر کاهش مجازات حبس و دیگری اصلاح و تربیت زندانیان و بازاجتماعی شدن آنان است

لازم است از تأسیسات نوین کیفری بهره حداکثری داشت

وی در این ارتباط افزود: باید به سمت استفاده حداقلی از مجازات حبس برویم بنابراین مطالبه ما از قانونگذار اتخاذ تدابیری برای کاهش جمعیت کیفری و استفاده حداقلی از مجازات حبس است.

این عضو شورای عالی قضائی تأکید داشت: استفاده از جایگزین‌های حبس، مطالبه دیگری است که با همکاری مراجع قضایی محقق می‌شود بنحوی که لازم است از ظرفیت قوانین بویژه تأسیسات نوین کیفری استفاده حداکثری داشت.

کاهش جمعیت کیفری و استفاده از جایگزین‌های حبس از مطالبات جدی حوزه زندانبانی است

دکتر محمدی با اشاره به ساماندهی اجرای احکام کیفری یادآور شد: کاهش مجازات‌های حبس را باید در اولویت گذاشت و همزمان بر اقدامات اصلاحی و تربیتی برای زندانیان با هدف بازگشت سعادتمندانه به جامعه متمرکز شویم که در منویات رهبر معظم انقلاب هم آمده است. همچنانکه آموزش مهارت‌های شغلی و حرفه‌آموزی امروز به عنوان بهترین بستر در دستور کار مدیریت زندان‌ها قرار دارد.

نیازمند تعامل هرچه بیشتر قوا با دستگاه قضا هستیم

رئیس سازمان زندان‌ها همچنین در بخش دیگر سخنان خود اقدامات گسترده فرهنگی در زندان‌ها، انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها، توسعه حمایت از خانواده زندانیان و غیره را از دیگر اقدامات سازمان زندان‌ها دانست که خود به تعامل هرچه بیشتر سایر قوا با دستگاه قضا نیاز دارد.

گفتنی است همایش ملی «اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی» به همت پژوهشگاه قوه قضاییه با همکاری سازمان زندان‌ها، مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و جمعی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور برگزار شده است. «نظام‌سازی قضایی مبتنی بر اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی»، «اندیشه‌ورزی؛ ارائه مقالات برتر» و «بایسته‌های تحقق اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی» ازجمله نشست‌های تخصصی این همایش بوده است.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha