در کمیسیون عفو استان فارس، به ۶۵ پرونده مطروحه رسیدگی شد

شانزدهمین کمیسیون عفو دستگاه قضایی استان فارس با حضور اعضا و به میزبانی اداره کل زندان‌های استان فارس تشکیل شد و پرونده ۶۵ زندانی متقاضی عفو بررسی و اتخاذ تصمیم شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندانهای استان فارس؛ رئیس کل دادگستری استان فارس در ارتباط با این جلسه گفت: بر اساس سیاستهای تحولی و تعالی محور قوه قضاییه و برنامه های عملیاتی دادگستری کل فارس مقرر شد در طول سال جاری ۲۶ نشست کمیسیون برگزار و نسبت به درخواست‌های وارده اتخاذ تصمیم شود که تا کنون ۱۶ جلسه آن برگزار شده است.در کمیسیون عفو استان فارس، به ۶۵ پرونده مطروحه رسیدگی شد

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی افزود: در این کمیسیون‌ها در تلاشیم تا در راستای حقوق شهروندی و برخورداری زندانیان و افراد واجد شرایط از عفو، از ظرفیت‌ها و ابزار قانونی استفاده کنیم تا افرادی که نباید در زندان باشند به جامعه و خانواده بازگردند. بنابر این افرادی که فاقد جرم مهم و قابل توجه باشند، افرادی که فاقد سابقه کیفری هستند، افرادمتاهل یا بیماران، همچنین افرادی که توانسته اند رضایت شاکی را بدست بیاورند یا جزای نقدی آنان خاتمه یافته یا آنان را در محکومیت‌های مختلف مثل مواد مخدر پرداخت کرده‌اند و... در اولویت برخورداری از عفو قرار دارند.

نماینده عالی قوه قضاییه در فارس افزود: بحمدالله کمیسیون عفو استان فارس از فعالترین کمیسیون‌های عفو کشور است و نتیجه جلسات و عفوهای آن برابر با عملکرد چندین استان است.

رییس کمسیون عفو فارس تصریح کرد: غالب پرونده های مطروحه ما، پرونده مواد مخدر است و برخی پرونده ها مانند جرایم سرقت، جرائم خاص و خشن و... برای حفظ امنیت روانی- اجتماعی و قضایی مردم در جلسات مطرح نمی‌شود.

رییس دستگاه قضایی استان فارس ادامه داد: به حوزه قضایی تاکید شده تا مستمرا به موضوع عفو توجه نموده و پرونده‌های افراد واجد شرایط را جهت بررسی در کمیسیون عفو به مرکز استان معرفی نمایند.

وی در خاتمه با اعلام اینکه سال گذشته پنج هزار پیشنهاد عفو از فارس به قوه قضاییه ارسال شده است، گفت: امیدواریم در عفوهای آتی، بخصوص عفو دهه فجر، استان فارس شاهد برخورداری تعداد قابل توجهی از زندانیان واجد شرایط از عفو باشیم .

مدیرکل زندان‌های فارس هم گفت: زندانیانی که در برنامه‌های آموزشی ، اصلاحی و تربیتی فعالیت دارند در اولویت برخورداری از عفو هستنددر کمیسیون عفو استان فارس، به ۶۵ پرونده مطروحه رسیدگی شد

اسحاق ابراهیمی در شانزدهمین جلسه کمیسیون عفو دستگاه قضایی استان که به میزبانی اداره کل زندان‌ها برگزار شد گفت: در راستای سند تحول قضایی،اعطای عفو هدفمند به زندانیان واجد شرایط در دستور کار است و زندانیانی که در فعالیت‌های باز اجتماعی سازی، اصلاحی و تربیتی و مهارتهای اساسی زندگی مشارکت دارند،در اولویت برخورداری از عفو قرار خواهند داشت.

این مقام ارشد زندانهای فارس افزود: اعطای ارفاقات و تاسیسات حقوقی و قانونی به زندانیان واجد شرایط از سیاست‌های مجموعه زندانبانی در عرصه عدالت کیفری است و اعطای عفو به این قشر از زندانیان نیز از جمله این سیاست‌های قضایی است.

عضو کمسیون عفو استان فارس تصریح کرد: درخواست زندانیان واجد شرایط توسط حوزه‌های قضایی و مددکاری زندان‌ها اخذ و پس از بررسی‌های لازم از سوی حوزه های قضایی مربوطه به کمیسیون عفو استان ارسال می‌شود که در صورت واجد شرایط بودن پیشنهاد آنان به مرکز ارسال خواهد شد.

مدیرکل زندان های استان فارس افزود: افراد برخوردار از عفو،افرادی بوده و هستند که امید به بهبود و اصلاح آنها پس از آزادی از زندان در جامعه وجود دارد.

اسحاق ابراهیمی ادامه داد: بصورت مکرر استفاده زندانیان و برخورداری آنان از تاسیات و ارفاقات قضایی از طریق سیمای زندان یا حوزه‌های مددکاری و قضایی به زندانیان اطلاع رسانی می‌شود که نقش بسزایی در ارتقاء انگیزه سایرین برای جذب و مشارکت در این برنامه‌ها به دنبال دارد و از دیگر سو موجبات کاهش پایدار و هدفمند جمعیت کیفری را نیز فراهم می نماید.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha