حرکت به سمت زندانبانی نوین با بهره‌گیری از تکنولوژی روز در سند تحول قضایی

مدیرکل دفتر ساماندهی مراکز نیمه آزادی و نظارت الکترونیکی سازمان زندان‌های کشور در نشست آموزشی مراقبت الکترونیکی زندانیان که امروز در گرگان برگزار شد، بر استفاده از فناوری‌های نوین با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا در زندانبانی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان‌های استان گلستان، در این نشست ابتدا غلامرضا سرلک مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان گلستان ضمن عرض خیرمقدم گفت: از ابتدای اجرای طرح پابند الکترونیک از سال 1398 تاکنون 787 زندانی استان با استفاده از پابند الکترونیک ، دوران محکومیت خود را خارج از زندان و تحت نظر سامانه الکترونیک گذرانده اند.

سرلک افزود: هم اکنون 212 محکوم کیفری در استان با استفاده از پابند در خارج از زندان تحت نظر هستند .

در ادامه مدیرکل دفتر ساماندهی مراکز نیمه آزادی و نظارت الکترونیکی سازمان زندان‌ها گفت: یکی از اقدامات موثر در کاهش جمعیت کیفری زندان حرکت به سمت زندانبانی نوین با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا به منظور مراقبت الکترونیکی زندانیان  با جرائم سبک است. 

دکتر بهرام اکبرپور ضمن تبیین راهبردها و راهکارهای مندرج در سند تحول قضایی، تاکیدات سند تحول قضایی بر هوشمندسازی زندانها در بستر سامانه های متعدد اشاره کرد و افزود: پابندهای الکترونیکی اولین قدم ارزشمند در حرکت به سمت زندانبانی الکترونیکی است.

مدیرکل دفتر ساماندهی مراکز نیمه آزادی ونظارت الکترونیکی افزود: اجرای طبقه بندی زندانیان برمبنای راهکارهای مندرج در سند تحول  قضایی برمبنای جرم وشخصیت زمانی محقق خواهد شد که در اجرای ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی ،محکومان جرائم درجه ۵الی۸ وارد زندان نشوند.

وی بهره مندی از بند «چ» ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری را فرصت خوبی برای عدم ورود متهمان به زندان وکاهش جمعیت کیفری در زندانها دانست.

 دکتر اکبرپور شکسته نشدن قبح زندان،عدم تجربه زندان توسط افرادی که مخل امنیت جامعه نیستند و استمرار پیوند عاطفی خانواده ها را از برکات مراقبتهای الکترونیکی بیان کرد.

رئیس کل دادگستری گلستان هم در این جلسه با تبیین سیاست جنایی قضایی و سند تحول قضایی و نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب و رئیس قوه قضاییه بر کاهش جمعیت کیفری زندان ها به تغییر نگرش قضات استان به مجازات های جایگزین حبس تاکید کرد و گفت: تلاش ما این است تا قضات جز در پرونده های جرایم خشن و افرادی که آزادی آنها سلب اسایش جامعه است ، در سایر پرونده ها و برای محکومانی که جرایم سبک مرتکب شده اند یا سابقه دار نیستند از مجازات های جایگزین حبس یا حبس تحت نظارت سامانه های الکترونیکی به ویژه پابندالکترونیک استفاده کنند .

حیدر آسیابی افزود: حبس تحت نظارت سامانه های الکترونیکی برای آن دسته از محکومانی که برای اولین بار محکومیت کیفری دارند از آسیب های احتمالی ورود به زندان جلوگیری می کند و از ایجاد تنش در خانواده های محکومان نیز می کاهد .

وی ادامه داد: ظرفیت زندان های استان به خصوص در وضعیتی که اردوگاه حرفه آموزی هنوز دایر نشده است ، پاسخگوی جمعیت کیفری استان نیست و استفاده از پابند الکترونیک می تواند از بار مضاعفی که بر زندان های استان تحمیل شده ، بکاهد.

وی گفت: امیدواریم پس از این دوره آموزشی و اشنایی بیشتر با فرایندهای نظارت الکترونیک، از این پس آرای جایگزین حبس به ویژه استفاده از پابند الکترونیک افزایش یابد.

در پایان نشست امروز از تعدادی از قضات که در صدور آرای مراقبت الکترونیک با استفاده از پابند در استان پیشرو هستند تقدیر شد.

نخسین نشست آموزشی با موضوع مراقبت‌های الکترونیکی و ترویج استفاده از پابند الکترونیکی پیش از ظهر امروز با حضور قضات اجرای احکام،قضات محاکم کیفری و مدیران زندان‌های استان در دادگستری استان گلستان برگزار شد .

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha