اولین نشست «هم‌اندیشی زندانبانی نوین و مراقبت‌های الکترونیکی» در مشهد مقدس برگزار شد

اولین نشست هم اندیشی زندانبانی نوین و مراقبت‌های الکترونیکی با حضور اکبرپور مدیرکل دفتر ساماندهی مراکز نیمه آزادی و نظارت الکترونیک سازمان زندان‌های کشور، جمعی از مسئولین و مدیران قضائی زندان های خراسان رضوی و قضات محاکم قضائی استان در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان‌های استان خراسان رضوی، اولین نشست تخصصی هم اندیشی قضائی با موضوع زندانبانی نوین و مراقبت‌های الکترونیکی با هدف ترویج فرهنگ استفاده از پابند الکترونیک ویژه قضات و مدیران قضائی و روسای زندان ها، در مشهد مقدس برگزار شد.

اولین نشست هم اندیشی زندانبانی نوین و مراقبت های الکترونیکی در مشهد مقدس

اولین نشست هم اندیشی زندانبانی نوین و مراقبت های الکترونیکی در مشهد مقدس

در ابتدای این نشست حسینی مدیرکل زندان های استان ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و عملکرد مرکز کنترل و نظارت الکترونیکی استان ، استفاده از پابند الکترونیکی را راهکاری موثر در کاهش جمعیت کیفری زندان ها دانست و گفت زندانیانی می‌توانند از این دستاورد نوین در نظام زندانبانی استفاده کنند که در پایش های انجام شده علاوه بر احراز شرایط لازم مندرج در قانون به درستی در چرخه اصلاح و تربیت قرار گرفته باشند.

اولین نشست هم اندیشی زندانبانی نوین و مراقبت های الکترونیکی در مشهد مقدس

سید مجتبی حسینی ارفاقت قانونی را راهی برای کاهش جمعیت کیفری و کاهش آسیب های ناشی از حبس برای زندانیان و خانواده این قشر آسیب پذیر دانست و همچنین خواستار توسعه تعاملات مراجع قضائی استان و مجموعه زندان ها با هدف صدور آرا منتج به بهره مندی زندانیان واجدالشرایط از تاسیسات قضائی شد.

اکبرپور مدیرکل دفتر ساماندهی مراکز نیمه آزادی و مراقبت الکترونیکی سازمان زندان های کشور نیز در این نشست تخصصی به بیان اهداف و مبانی سند تحول قضائی و راهکار های برون رفت از چالش های پیش روی تحقق این سند پرداخته و بر همکاری و همگرایی مجموعه قضائی و زندان ها در پیشبرد اهداف مد نظر سند تحول قضایی و ماموریت ابلاغی در آن با هدف کاهش جمعیت کیفری زندان ها در راستای توسعه بسترهای اصلاح مجرمان با بهره مندی از نظام نیمه آزادی و ابزار مراقبت الکترونیکی(پابند) تاکید کرد.

اولین نشست هم اندیشی زندانبانی نوین و مراقبت های الکترونیکی در مشهد مقدس

وی با استناد به ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی و ماده ۵۵۳ و بند «چ»ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری زندانیان بیان داشت که می توان با پیشگیری از ورود متهمان و محکومانی که شرایط مندرج در قانون را دارند، زمینه کاهش جمعیت کیفری در زندان را فراهم آورد.

اکبرپور در ادامه ضمن تاکید بر لزوم استفاده از فناوری های نوین در نظام زندانبانی گفت: در دوران پسامدرنیته ،مراقبت های الکترونیکی دستاوردی است که اگر مورد توجه مراجع قضائی قرار گیرد قطعا در استمرار پیوند عاطفی خانواده متهمان یا محکومان جرائم سبک و ادامه فعالیت اقتصادی آنان بعنوان عنصر بالفعل اشتغال در جامعه و تامین نیازهای معیشتی خانواده ونیز کاهش هزینه هنگفت نگهداری زندانیان در زندان مؤثر خواهد بود.

در حاشیه این نشست هم اندیشی از قضات منتخب و پیشرو در صدور آرای مربوط به بهره مندی زندانیان از پابند الکترونیک تقدیر شد.

گفتنی است کلیه مدیران و رؤسای زندان ها و مقامات قضایی حوزه های قضایی شهرستانهای تابعه از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست حضور داشتند.

اولین نشست هم اندیشی زندانبانی نوین و مراقبت های الکترونیکی در مشهد مقدس

شایان ذکر است اکبر پور در سفر خود به خراسان رضوی از مرکز کنترل و نظارت الکترونیکی استان بازدید کرد و فرایند های اجرایی این مرکز را مورد ارزیابی قرار داد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha