روایت یک دیدار

به همراه مدیرعامل و مددکار انجمن حمایت زندانیان مرکز به یکی از محله‌های قدیمی تهران در نزدیکی مولوی، چهارراه سرچشمه می رویم ... .

پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل زندان‌های استان تهران: به همراه مدیرعامل و مددکار انجمن حمایت زندانیان مرکز به یکی از محله‌های قدیمی تهران در نزدیکی مولوی، چهارراه سرچشمه می رویم. به دیدار خانمی که به تنهایی در جمع معتادین در یک حیاط ۲۰ اتاقه زندگی می‌کند. از کوچه پس کوچه های محله سرچشمه در جنوب تهران عبور می‌کنیم . از هر کوچه‌ای که گذر می‌کنیم کوچه بعدی باریک‌تر می‌شود تا به کوچه باریکی می‌رسیم. کوچه‌ای که دو نفر به سختی می‌تواند از آن عبور کند که اصطلاحاً به آن کوچه، کوچه‌ی آشتی کنان هم می‌گویند.
زهرا ورودی این کوچه در انتظار ما بود. دوربین را برای فیلمبرداری آماده کردم، می‌گوید اگر ساکنین خانه دوربین را ببینند می‌ترسند! وارد حیاط شدیم، حدود ۲۰ اتاق در یک حیاط ۲۰۰ متری کنار هم بودند. از پله‌هایی که به اتاق زهرا منتهی می‌شد بالا رفتیم؛ خیلی باریک بود. وارد اتاق ۶ متری شدیم، اوضاع خوبی نبود، نیمی از اتاق یک زیلو پهن بود و نیمی دیگر گچ و سیمان بود، شیلنگ گاز به یک اجاق تک شعله کوچک وصل بود، چند تکه آهن به دیوار تکیه داده شده بود . طاقچه ای دو طبقه که پایین آن چندتا ظرف و بالای آن چند بسته گل سر بود .
پرسیدیم چند خانواده در این حیاط زندگی می کنند گفت ۲۰ اتاق است و غیر از یکی از آنها مابقی همه مجرد و معتاد هستند، از اجاره‌اش پرسیدیم، شبی ۱۰۰ هزار تومان اجاره می‌داد که هرشب صاحب‌خانه می‌آید و از مستاجرینش جمع می‌کرد و می‌رفت. سقف اتاق را که دیدیم خواستیم زودتر محل را ترک کنیم، از چوب و تخته بود و چند شکاف حدود ۳۰ سانتی بین سقف تا دیوار وجود داشت، بنظر می‌رسید این خانه ۶۰ سال قدمت داشته باشد. درآمدش را پرسیدیم گفت: در مترو گل سر می‌فروشد و درآمد بخور نمیری دارد از ازدواجش پرسیدیم گفت: قصه‌ای دراز دارد ولی هر دو مصرف کننده مواد بودیم و با هم آشنا شدیم حاصل ازدواجشان یک پسر بود، به تازگی همسرش به جرم مواد محکوم به سه سال حبس شده است. می‌گوید سه ماهی هست که پاک شده است و انگیزه‌اش بازگرداندن پسرش بود. عکس پسرش را نشان می‌دهد و از دلتنگی پسرش می‌گوید. پسرش به دلیل شرایط موجود در بهزیستی زندگی می‌کند.زهرا می‌گوید شرط بهزیستی برای بازگشت پسرش فراهم شدن خانه‌ای مستقل و امن است.

مظفر الوندی مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز، اعتیاد و مواد مخدر را عامل اصلی تزلزل خانواده می‌داند و می‌گوید تلاش می‌کنیم با کمک خیرین این خانواده را نجات دهیم.

شماره تلفن ۰۲۱۸۸۳۱۳۵۳۷ واحد مشارکت‌های مردمی انجمن حمایت زندانیان مرکز آماده جمع آوری کمک خیرین است.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha