گردهمایی آموزشی رؤسای فرهنگی‌وتربیتی ادارات‌کل زندان‌های کشور به میزبانی مشهد مقدس

گردهمایی هم اندیشی و آموزشی رؤسای فرهنگی و تربیتی ادارات کل زندان‌های کشور با حضور مدیر کل دفتر فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌ها در مشهد مقدس آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان‌های خراسان رضوی، این گردهمایی با محوریت هم اندیشی و آموزش مدیریت برنامه‌ریزی امور فرهنگی و تربیتی بر اساس تقویم آموزشی سازمان زندان‌ها ، به میزبانی اداره کل زندان‌های خراسان رضوی با حضور روسای ادارات فرهنگی و تربیتی ۳۱ استان و مدیرکل و کارشناسان دفتر فرهنگی و تربیتی سازمان زندانهای کشور به مدت دو روز در مشهد مقدس آغاز به کار کرد.

گردهمایی آموزشی رؤسای فرهنگی و تربیتی ادارات کل زندان‌های سراسر کشور به میزبانی مشهد مقدس
حسینی مدیر کل زندان‌های خراسان رضوی در آیین افتتاحیه این گردهمایی ضمن خیر مقدم به فعالین و فرهیختگان حوزه فرهنگی و تربیتی زندان‌های کشور ، برای سلیمانی مدیرکل جدید دفتر فرهنگی و تربیتی سازمان زندانهای کشور آرزوی عزت و توفیق کرد و از خدمات و اقدامات زیربنایی و ساختاری حمیدرضا عزیزیان در طول مدت تصدی این مسئولیت قدردانی نمود و با اشاره به اهمیت جایگاه فرهنگ در فرآیند اصلاح و تربیت زندانیان گفت : در دوران تحول و تعالی نظام زندانبانی اسلامی حوزه فرهنگی و تربیتی خط مقدم و اثرگذارترین رکن در ارتقاء شاخص‌های اصلاحی و تربیتی است.

گردهمایی آموزشی رؤسای فرهنگی و تربیتی ادارات کل زندان‌های سراسر کشور به میزبانی مشهد مقدس
وی با اشاره به نقش فرهنگ در سلامت اجتماعی و کاهش جرم و بزه گفت: تربیت زندانیان با ابزارهای فرهنگی و اعتقادی مبتنی بر تعالیم اسلامی رسالت اصلی زندان بانی و مهم‌ترین مولفه اقدامات فرهنگی و تربیتی است که قطعاً با توجه ویژه به این حوزه و هدف گذاری مشخص، برنامه‌ریزی علمی و استمرار اقدامات و تلاش در جهت تغییر نگرش زندانیان، نتایج مطلوب حاصل و اصلاح و تربیت واقعی محقق می‌شود.
حسینی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت و بستر فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی مناسبی در زندان‌ها برای اصلاح و بازپروری زندانیان به وجود آمده گفت: اقدامات اثر بخش فرهنگی موجب کاهش آسیب رفتارهای پر خطر و در نتیجه تقویت امنیت پایدار در زندان‌ها می شود و ما به عنوان متولیان امر باید تلاش کنیم تا زندانیان را در مسیر خودسازی و بازپروری قرار دهیم.

گردهمایی آموزشی رؤسای فرهنگی و تربیتی ادارات کل زندان‌های سراسر کشور به میزبانی مشهد مقدس
در ادامه این نشست سلیمانی مدیر کل دفتر فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور با اشاره به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت کار عمیق فرهنگی گفت: فعالیت در حوزه فرهنگی توفیقی است که باید با استمرار، مجاهدت و دلسوزی همراه باشد تا اثرگذاری لازم را داشته باشد.
سلیمانی خاطرنشان کرد: باید با همفکری، تکیه بر خرد جمعی و بهره‌گیری از ابزارها و امکانات موجود و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین، علاوه بر اجرای تکالیف و ماموریت‌های ابلاغی، خلاقیت و نوآوری نیز در روش‌ها و فرآیندها تبیین شود.
مدیر کل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌ها ضمن تاکید بر پرهیز از اقدامات نمایشی و تشریفاتی گفت: کار فرهنگی باید دارای عمق و اثر مشخص باشد و در حوزه زندانبانی نیز باید افق نگاه ما در حوزه فرهنگی پیشگیری از وقوع مجدد جرم و کاهش تکرار جرم باشد.
سلیمانی در ادامه بر پرهیز از افراط و تفریط در فرآیند توانمندسازی و تغییر نگرش زندانیان با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و اعتقادی تاکید کرد و گفت: برنامه‌های فرهنگی باید بر اساس تکنیک‌های مخاطب شناسی و متناسب با شخصیت، سطح اعتقادات و میزان اثرپذیری مددجویان تدوین و تبیین شود.
وی در پایان بر لزوم بهره‌گیری از نیروهای جوان، با انگیزه و خلاق در حوزه فرهنگی و تربیتی زندان‌ها تاکید کرد و خواستار تشکیل اتاق فکر اندیشه ورز در جهت به اشتراک گذاشتن تجربیات موفق، ارائه نظرات پیشنهادی و تدوین اقدامات و فرایندهای نوین و اثرگذار در حوزه فرهنگی و تربیتی زندان‌ها شد.
شایان ذکر است در این رویداد آموزشی دو روزه علاوه بر نشست‌های مشورتی، کارگاه‌های آموزش محور با دعوت از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha