گفتگوی مدیرکل زندان های فارس درخصوص گزارش عملکرد زندان های استان طی یکسال گذشته

مدیرکل زندان های فارس گفت: یکی از ریشه های جرم و بزه در جامعه فقدان حرفه و شغل مناسب و بیکاری می باشد، به همین دلیل مقوله حرفه آموزی و اشتغال در زندان ها، نقشی اساسی در توانمندسازی زندانیان و خانواده آنان و به تبع آن پیشگیری از وقوع جرم و کاهش نرخ بازگشت به زندان دارد.

اسحاق ابراهیمی افزود: از ابتدای سال جاری، ضمن تعامل با بخش خصوصی و نهادها و دستگاه های اجرایی استانی، 58درصد اشتغال مولد برای زندانیان ایجاد شده، و 88 دوره آموزشی حرفه آموزی برگزار و تعداد 1321 نفر در این دوره ها ثبت نام کرده اند که تعداد 860نفر در آزمون های پایان دوره شرکت نموده و 380نفر تاکنون موفق به دریافت گواهی مهارت شده اند.

وی اظهار داشت: سوله کارگاهی اشتغال زنان زندانی رأی باز در جنب زندان مرکزی شیراز با مساحت بیش از 600  مترمربع با ظرفیت اشتغال 100 نفر در سه رشته خیاطی، قالیبافی و فیروزه کوبی مس احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است و کارگاه های اشتغال برای زندانیان صنعتگر مرد مورد استفاده می باشد. و با کمک 11 میلیارد و 350میلیون ریالی خیرین تعدادی از کارگاه های اشتغال زندان های استان تجهیز شده اند.

وی یادآور شد: با مشارکت یکی از کارآفرینان در صنعت مبل سازی نیز تعداد 60نفر از زندانیان با حقوق و دستمزد کافی مشغول به کار شده اند و تعدادی از زندانیان نیز در این کارگاه، بعنوان استاد شاگردی در حال فراگیری این حرفه هستند.

مدیرکل زندان های فارس ادامه داد: علاوه بر اشتغالزایی برای زندانیان در درون و بیرون زندان ها، تعداد 3695 خانوار زندانیان، زیر پوشش انجمن های حمایت استان قرار دارند و این مراکز در سطح استان، فضای لازم را برای اشتغال خانواده های زیرپوشش فراهم کرده اند.

این مقام مسؤول در زندان های استان با اشاره به خدمات انجمن ها حمایت استان گفت: 16 انجمن حمایت در سطح استان وجود دارد و در سال گذشته تعداد 32508 مورد خدمات به مبلغ 51 میلیارد و 150میلیون ریال و در 3 ماهه اول  سال جاری تعداد 9885 خدمات به خانواده زندانیان انجام شده است.

ابراهیمی گفت: تعداد 548 نفر از زندانیان جرایم عمد و غیر عمد با همکاری شوراهای حل اختلاف از طریق کمک های خیرین و با اقدامات مددکاری زمینه آزادی و جلب رضایت شکات آنان فراهم شده و مبلغ 40میلیارد و 578 میلیون ریال در این خصوص هزینه شده است.

مدیرکل زندان های فارس ادامه داد: با راه اندازی 11 باب درالقرآن و 6مدرسه قرآنی در زندان های تابعه و شرکت 2794 نفر از زندانیان در کلاس های حفظ قرآن، مسابقات قرآن زندانیان مرد منطقه 6 به میزبانی اداره کل زندان های فارس برگزار و تعداد 75 نفر از زندانیان در این مسابقات و 14نفر از زندانیان زن در مسابقات قرآن منطقه ای به میزبانی استان بوشهر شرکت کردند و رتبه های خوبی در این مسابقات به خود اختصاص داده اند.

ابراهیمی افزود: تعداد 156نفر از زندانیان در دوره های سواد آموزی، انتقال و تحکیم و تعداد 203نفر در مدرسه زندان عادل آباد همچون آموزش از راه دور، متوسطه اول و دوم، کار و دانش شرکت و با همکاری دانشگاه پیام نور  نیز تعداد 15 نفر دانشجو در مقاطع عالی تحصیل می کنند.

وی یادآور شد: زندانیان فارس در نوزدهمین جشنواره تئاتر زندان های سراسر کشور به میزبانی زندان های استان قزوین شرکت و 8 مقام برتر کسب و استان فارس بهترین عملکرد را در بین زندان های کشور کسب نمود.

مدیرکل زندان های فارس گفت: بیش از 4000 جلد کتاب خریداری و در بین زندان های استان توزیع شده است و بیش از 30 نفر در مسابقه کتابخوانی رضوی از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.

ابراهیمی اضافه کرد: براساس ماده 62 قانون مجازات اسلامی و ماده 553 قانون آئین دادرسی کیفری، زندانیان مشمول پابند الکترونیکی شناسایی و در شورای طبقه بندی مطرح و از ابتدای اجرای طرح  692 نفر از زندانیان، از پابند الکترونیک استفاده کرده اند و هم اکنون 382نفر در حال استفاده پابند هستند و فضای ایجاد شده به منظور نظارت الکترونیک بزودی افتتاح و راه اندازی می شود.

وی اظهار داشت: ستاد دیه با استفاده از تمامی منابع جهت آزادی زندانیان جرائم غیرعمد (از جمله گذشت شاکی، اعسار، نقدینگی زندانیان، تسهیلات بانک های عامل، تسهیلات وجوه اداره شده بانک تجارت، منابع در اختیار صندوق تأمین خسارت های بدنی، کمک بلاعوض ستاددیه کشور و استان با مبلغ 183 میلیارد و 819 میلیون ریال موفق به آزادی تعداد 474 نفر اززندانیان شده است.

مدیرکل زندان های فارس ادامه داد: در سال جاری نیز با استفاده از ظرفیت های موجود تاکنون موفق به جذب 69میلیارد و 354 میلیون ریال مشارکت های مردمی شده است که با این مبلغ زمینه آزادی 62نفر فراهم شده است.

ابراهیمی یادآور شد: سال گذشته 65پرونده قصاص منجر به صلح و سازش گردید و از این تعداد36 پرونده منجر به آزادی و مابقی در حال تحمل کیفر جنبه عمومی جرم خود هستند و در سال جاری نیز 12پرونده تشکیل و 8پرونده منجر به سازش و 4 مورد منجر به آزادی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha