دکتر علی دهقانی: غربالگری زندانیان به منظور برخورداری افراد واجد شرایط از ارفاقات حقوقی انجام پذیرد

صبح امروز رئیس کل دادگستری خوزستان به همراه دادستان مرکز استان، جمعی از معاونین قضایی  رئیس کل دادگستری و معاونین دادستان مرکز استان،  با حضور در ندامتگاه مرکزی اهواز، طی نشست و رسیدگی قضایی  با بیش از ۱۴٠  زندانی از نزدیک دیدار و ضمن استماع  مسائل و مشکلات قضایی آنان، دستورات لازم را به منظور رسیدگی به موارد درخواست شده و برخورداری آنان از ارفاقات  قضایی برابر مقررات به  قضات و حوزه‌های قضایی ذیربط ابلاغ نمودند. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زندانهای خوزستان ، در حاشیه این حضور و رسیدگی قضایی  رئیس کل دادگستری خوزستان و مقامات عالی قضایی استان، تعداد ۲۸ نفر از زندانیان واجد شرایط از امتیازات و ا فاقات قضایی برخوردار، از زندان آزاد و به جامعه بازگشتند. 

رئیس کل دادگستری خوزستان در حاشیه این حضور و رسیدگی قضایی ۳ ساعته گفت: برنامه حضور مقامات قضایی و قضات در زندان بعنوان دستور کار تبیین و ابلاغ شده است،  ضمن اینکه این مدیریت به همراه مقامات عالی قضایی استان طبق برنامه‌ریزی هر ماه در  یکی از ندامتگاه های استان حاضر، ضمن بازدید با زندانیان از نزدیک دیدار و موضوع  رسیدگی قضایی را  خواهیم داشت.

 دکتر علی دهقانی تحصریح کرد:  موضوع کنترل و کاهش جمعیت کیفری به عنوان یکی از اولویت های مهم  نظام قضایی در عصر تحول و تعالی تعریف و تایید شده و  ما بنا داریم آن را جهت زندانیان واجد شرایط اعمال نماییم. 

این مقام  ارشد  قضایی تصریح داشت:  یکی از این راهکارها غربالگری پرونده کیفری زندانیان است به ترتیبی که بتوان زندانیان جرائم غیر عمد،  غیرمهم و  مالی را احصاءو نسبت به اعطای امتیازات قضایی به آنان اقدام نمود. 

وی با تاکید بر اینکه زندانیان جرایم خاص و خشن، سارقین، سارقین مسلح ،  قاچاقچیان،  زندانیان عادت به تکرار  جرم از امتیازات و ارفاقات قضایی برخوردار نخواهند شد و دستگاه قضا در صیانت از امنیت و آسایش مردم با مجرمان مماشات نخواهد کرد افزود: ظرفیت سامانه نیمه آزادی یا همان پابند الکترونیک فرصت مناسبی جهت برخورداری زندانیان واجد شرایط از این امتیاز و در عین حال نظارت جدی و موثر بر  رفتار مجرمان است که می‌تواند به صورت توامان کنترل و کاهش جمعیت کیفری و صیانت از امنیت جامعه در مواجهه با جامعه جرم را به همراه داشته باشد. 

این مقام ارشد قضایی همچنین موضوع جلسات منظم کاهش جمعیت کیفری را بعنوان  دستور کار شورای معاونین قضایی دادگستری کل خوزستان معرفی کرد  و گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند سرعت روند رسیدگی به پرونده ها و  نظارت بر امور زندانیان و رسیدگی به درخواست آنها را شتاب داده و در تعیین تکلیف زندانیان اثر موثر داشته باشد،  استفاده از ظرفیت دادرسی الکترونیک در رسیدگی به پرورنده هاست که باید به عنوان یک اولویت مهم در تمام حوزه‌های قضایی استان مد نظر قرار گرفته و از این ظرفیت استفاده حداکثری به عمل آید. 

 رئیس کل دادگستری خوزستان در خاتمه بر ذرات تلاش ارزونتره مدیران زندان ها و حوزه های مددکاری برای غربالگری زندانیان و معرفی زندانیان جرائم غیرعمد و غیر مهم و واجد شرایط برای برخورداری از امتیازات قضایی تاکید کرد. 

در  آغاز این جلسه که با حضور روسای حفاظت اطلاعات، بازرسی،  یگان حفاظت،  امور قضایی، روابط عمومی اداره کل زندانهای خوزستان نیز همراه بود، ایگدرمعاون سلامت اصلاح و تربیت زندانهای استان گزارشی از وضعیت جمعیت کیفری و فراوانی  زندانیان در ندامتگاه را ارائه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha