بازدید رییس کل دادگستری استان از کانون اصلاح و تربیت شیراز و فراهم شدن زمینه آزادی ۳ مددجوی نوجوان

همزمان با هفته قوه قضائیه رییس کل دادگستری استان فارس در راستای تأکیدات رییس قوه قضاییه ضمن بازدید و سرکشی از کانون اصلاح و تربیت شیراز با مددجویان نوجوان ملاقات کرد و پس از پذیرفته شدن قرار3تن از مددجویان این کانون، زمینه آزادی آنها فراهم شد .

حجت الاسلام و المسلمین سیدکاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس،  و معاونین قضایی دادگستری استان در این دیدار ضمن ملاقات چهره به چهره با نوجوانان ‌این مرکز و بررسی امکانات آموزشی، تربیتی، بازپروری ‌و تفریحی در این کانون، آخرین وضعیت پرونده های قضایی آنان را مورد بررسی قرار دادند.

وی تصریح کرد: دادگستری استان فارس از تمام ظرفیت های قانونی خود در خصوص پذیرش قرار نوجوانان زیر 18 سال  که بعضاً ناخواسته مرتکب جرم شده اند استفاده می نماید و به کمک شعبه توسعه حل اختلاف و داوری مستقر در حوزه زندان نیز در تلاش هستیم تا ضمن اخذ رضایت از شکات زمینه آزادی این مددجویان فراهم گردد.  

نماینده  عالی قوه قضاییه در استان فارس با بیان اینکه توجه به مسائل آموزشی نوجوانان و هدایت آنان به سمت ورزش و تفریحات‌ سالم در کانون اصلاح و تربیت نقش بسزایی در باز پروری  مددجویان و بازگشت مؤثر آنان به جامعه دارد گفت: در این خصوص‌ لازم است از دیدگاه های تخصصی و همچنین امکانات نهاد های اجتماعی، فرهنگی ، آموزشی و ورزشی استفاده شود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی  به برخی از مسائل آموزشی و فرهنگی کانون اصلاح و تربیت شیراز اشاره کرد و گفت: با تلاش مدیر و کارکنان امور زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان فارس دوره های حرفه آموزی در جهت اشتغال پس از آزادی و بازگشت به جامعه این مددجویان نوجوان از جمله کلاس های حرفه آموزی تعمیرات خودرو، موتورسیکلت، برق و سایر آموزش های فنی و حرفه ای دیگر بر اساس نیاز سنجی برگزار و همچنین برگزاری کلاس های فرهنگی و آموزشی قرآن کریم و آشنایی با نماز و احکام اسلامی نیز برگزار می شود.

وی با تأکید براینکه سازمان های مردم نهاد و خیرّین می توانند به باز اجتماعی شدن نوجوانان بزهکار و جلوگیری از بازگشت آنان به زندان کمک نمایند گفت: با مدیریت مناسب می توان از تکمیل شدن چرخه بزهکاری توسط نوجوانان ‌جلوگیری کرد.

رئیس شورای قضایی استان فارس همچنین توجه به مسائل پژوهشی در حوزه روانشناسی و جامعه شناسی در کانون های اصلاح ‌ تربیت را زمینه پیشگیری و کنترل ارتکاب جرم در بین کودکان و نوجوانان خواند و تصریح کرد: در این راستا لازم است به وقوع جرائم در فضای مجازی ‌و شیوه های جدید ارتکاب جرائم توجه شود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس در پایان این دیدار بر توجه قضات به اِعمال دستور العمل کاهش جمعیت کیفری نسبت به مددجویان کانون اصلاح و تربیت و همچنین استفاده از مجازات های جایگزین توسط قضات تاکید کرد.

لازم به ذکر است در این بازدید زمین چمن  مصنوعی فوتبال کانون اصلاح و تربیت شیراز توسط مسئولان قضایی استان فارس افتتاح و به بهره برداری رسید

مدیرکل زندان های فارس گفت: باز اجتماعی نمودن زندانیان، فرایند دشوار و پیچیده ای می باشد که نیازمند فراهم کردن بستر مناسب از نظر فضا، منابع مالی و انسانی است و افتتاح زمین چمن مصنوعی در کانون اصلاح و تربیت شیراز، با هدف بازپروری مددجویان این مرکز انجام شده است.

ابراهیمی ادامه داد: فضای مناسب و استاندارد از لحاظ اصول زندانبانی اولین و زیربنایی ترین مؤلفه برای اصلاح و تربیت زندانیان است و برای اجرای دقیق برنامه های اصلاحی و تربیتی و آموزش مددجویان، احداث زمین چمن برای این گروه سنی ضروری است.

وی یادآور شد: زمین چمن کانون در زمینی به مساحت 1500 متربع با  همکاری اداره کل ورزش و جوانان، معاونت پیشگیری دادگستری، موسسه امید فردا و خیرین راه اندازی شده است.

ابراهیمی اضافه کرد: مشارکت مددجویان در فعالیت های فرهنگی و مذهبی و تغییر نگرش در افکار و رفتار آنان ودرس گرفتن از گذشته باعث می شود در کمیسیون عفو استان شرایط خاص و ویژه برای این زندانیان فراهم شود

و زندانیان باید سعی در کسب این تسهیلات قانونی را، سرلوحه کار خود قرار دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha