جشنواره بیستم تئاتر زندان‌های کشور خاتمه یافت/ رئیس سازمان زندان‌ها: تئاتر با قابلیت ترویج معنویت و انسانیت کاربرد موثری در بازسازگاری زندانیان ایفا می‌کند

دکتر غلامعلی محمدی در اختتامیه جشنواره تئاتر زندان‌های کشور گفت: تئاتر ابزار درمانی و  اثربخش است که نقش جدی در توانمندسازی و اصلاح و تربیت زندانیان ایفا می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، بیستمین دوره از جشنواره تئاتر زندان‌های کشور عصر امروز، سوم خردادماه با حضور رئیس سازمان زندان‌ها، هنرمندان و معرفی مددجویان برگزیده این رویداد در استان فارس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ابراهیمی، مدیرکل زندان‌های استان فارس با قدردانی از بانیان این جشنواره تأکید کرد: در سال جاری یکی از اولویت‌های جاری پرداخت به هنر تئاتر است که به شکل جدی‌تری دنبال خواهد شد. هدف ما برگزاری جشنواره به بهترین نحو بود برهمین اساس هم بهترین سالن‌ها را در اختیار گرفتیم و بهترین آثار را میزبانی کردیم.

در این دوره شاهد رقابت و افزایش کیفیت آثار جشنواره بوده‌ایم

همچنین عزیزیان، مدیرکل دفتر فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‎ها ضمن ارائه گزارشی تصریح کرد؛ درسال گذشته 81 اثر به مرحله مقدماتی جشنواره تئاتر زندانیان کشور راه یافت اما امسال 227 تولید و ارائه شد که رشد بیش از 100 درصدی را داشتیم. در مرحله نهایی نیز 24 اثر در اشکال مختلف به رقابت پرداختند که بالتبع شاهد افزایش کیفیت رقابت بین آثار بودیم.

وی ادامه داد: دو رویکرد را برای گسترش تئاتر مدنظر داشتیم که یکی پردازش هنر دینی و ارزش‌های انسانی در آثار و دیگری کشف و پروش هنر زندانیان است تا مسیر بازسازگاری آنان فراهم شود. حتی خانه‌های فرهنگی احداث کنیم که به شکل مردمی اداره شود و زندانیان پس از خروج در این کار هنری دورهم جمع گردند.

جشنواره باید بین‌المللی شود چون لیاقتش را دارد

در ادامه نیز کاکاسلطانی از داوران جشنواره با تقدیر از این آثار و تمجید از رئیس سازمان زندان‌ها بعنوان حامی تئاتر زندانیان گفت: باید به شما و یارانتان تبریک گفت که با این اقدام فرهنگی، مخاطب را وادار و قانع می‌کنید که کارهای فرهنگی باید تولید شوند. امیدوارم این جشنواره شما بین‌المللی شود چون لیاقتش را دارد.

وی افزود: خیلی از شما مسیر متعالی شدن را روی صحنه آموزش می‌دهید. این بچه‌ها می‌توانند حتی در دانشگاه‌ها به اجرا بروند چون توانایی‌اش را دارند. برهمین اساس است که باید گفت برگزاری این جشنواره جای تقدیر دارد.

درراستای رسالت اصلاحی‌وتربیتی زندان‌ها روش‌های کارآمد مثل هنر را بکار گرفته‌ایم

در بخش اصلی اختتامیه نیز رئیس سازمان زندان‌ها در سخنانی بر اهمیت تئاتر در امر اصلاح و تربیت مددجویان تأکید کرد. وی در این ارتباط گفت: تمام تلاش ما باید منتج به بازسازگاری شدن زندانیان باشد و اگر این تلاش‌ها منجر به تعالی فکری یا روحی زندانیان گردد به هدف خود رسیده‌ایم. زندان شبیه شهری است که مددجویان آن نیز قابلیت‌های متفاوتی دارند و باید این استعدادها را کشف و شکوفا کنیم. پس مکلفیم درراستای رسالت اصلاحی‌وتربیتی سازمان زندان‌ها از روش‌های کارآمد مثل هنر بهره‌مند شویم.

دکتر محمدی با تأکید بر اینکه باید تئاتر را در تربیت دینی و معنوی زندانیان بکار گیریم، گفت: هنر را می‌توان در خدمت بهداشت و روان افراد و برای بالندگی فکری مددجویان استفاده حداکثری داشت. تئاتر ابزار درمانی و اثربخش است که نقش جدی در توانمندسازی و اصلاح و تربیت زندانیان دارد.

وی اینگونه نیز یادآور شد: تئاتر می‌تواند معنویت و انسانیت را ترویج دهد که در زندان‌ها کاربرد موثری هم خواهد داشت. هدف جشنواره تمرین برای زندگی بهتر است یعنی فرصت و بستری برای تعامل و تبادل تجربیات خواهد بود.

قابل ذکر است که در مراسم پایانی جشنواره تئاتر زندان‌های کشور از رئیس سازمان زندان‌ها با رونمایی از تابلوی یادبودی منقش به تصویر دکتر غلامعلی محمدی از وی به عنوان «حامی تئاتر زندانیان کشور» تقدیر و قدردانی شد. اهدای جوایز به برترین‌های این جشنواره پایان‌بخش این رویداد هنری بود.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha