حضور هنرمندان در جشنواره زندان‌ها، باعث کمتر شدن آسیب‌های اجتماعی می‌شود

معاون دفتر امور فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور و دبیر بیستمین جشنواره تئاتر زندان های کشور، از همه هنرمندان کشور خواست تا در جشنواره‌های مختلف زندان‌ها به خصوص حوزه نمایش حضور پیدا کنند چرا که حضور آن‌ها باعث دلگرمی و انگیزه هر چه بیشتر زندانیان و کمتر شدن آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان فارس، معاون دفتر امور فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور با بیان اینکه فعالیت بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور از مهرماه سال 1401 آغاز شد، گفت: برای اولین بار در کشور طی سال 1401 همه استان‌ها الزام به برگزاری جشنواره تئاتر استانی شدند که باعث رشد قابل توجهی در گروه‌های نمایش زندان‌های کشور شد.

حمیدرضا جهانگیری با بیان اینکه در جشنواره نوزدهم 82 اثر از کل کشور به دبیرخانه ارسال شد، اما در سال 1401 به دلیل برگزاری جشنواره استانی با 227 گروه و اثر نمایشی در حوزه‌های مختلف روبرو بودیم که به نسبت سال 1400 بالای 190 درصد در سطح زندان‌های کشور رشد داشتیم.
دبیر بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور با اشاره به اینکه هدفمان گسترش تئاتر در یه قالب هنری است که ظرفیت زیادی برای انتقال مفاهیم در خود زندان را دارد؛ بیان کرد: سعی شده تا تئاتر در همه بندها، خوابگاه‌ها و اندرزگاه‌ها نمایش داده شود؛ از همین رو در سال 1400 کل افرادی که در گروه‌های نمایشی فعالیت داشتند حدود 80 گروه و 110 نفر بود در حالی که طی سال 1401 ،227 گروه و یک هزار و ده نفر در آثار نمایشی شرکت کردند.
وی ادامه داد: هیئت داوران‌ جشنواره استانی مجموعا 86 اثر از جشنواره استانی را به جشنواره کشوری و به دبیرخانه مرکزی معرفی کردند که از این تعداد 24 اثر برای بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های کشور از 16 استان و تعداد 150‌ هنرمند انتخاب شدند.
جهانگیری گفت: از 24 اثر انتخاب شده 11 اثر صحنه ای، 2 نمایش عروسکی، 6 تئاتر خیابانی و 7 مورد نمایشنامه خوانی است.
معاون دفتر امور فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور بیان کرد: از 30 اردیبهشت کار بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور آغاز و تا سوم خرداد ادامه خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: از 227 گروهی که از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند 124 اثر مربوط به نمایش صحنه‌ای بوده است که 21 گروه خانم‌ها و 103 گروه آقایان بودند؛ 36 نمایش خیابانی که 3 گروه آن را خانم‌ها و 33 گروه را آقایان تشکیل می‌دادند؛ 10 نمایش عروسکی که 5 گروه متعلق به آقایان و 5 گروه خانم بودند و همچنین 57 اثر نمایش نامه خوانی که 13 گروه مربوط به خانم‌ها و 44 گروه آقا بود.
جهانگیری افزود: در مجموع از سراسر کشور در حوزه نمایش 42 گروه از خانم‌ها و 185 گروه آقایان در این جشنواره شرکت کردند.
وی با اشاره به اینکه بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور در سه سالن تالار آزادی، تالار فجر و سالن استاد هودی اجرا خواهد شد، یادآور شد: شهرام زرگر، حمید کاکاسلطانی و خانم شهره سلطانی سه عضو هیئت دواران بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور هستند.
معاون دفتر امور فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور گفت: در زندان‌های کشور بخش هنری طرفداران زیادی دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد کمتر از 2 درصد کسانی که در فعالیت هنری شرکت کرده اند به زندان بازگشت داشته‌اند.
وی افزود: گروه‌های نمایشی زندان‌ها معمولا صفر تا صد آثار را خودشان کارگردانی، نویسندگی و طراحی کرده و درصدی هم مربیان از بیرون به آن‌ها کمک می‌کنند که در واقع می‌توان گفت 70 درصد آثار توسط خود زندانیان و 30 درصد توسط مربیان افتخاری و مربیان دیگر به اجرا در می‌آید.
جهانگیری از همه هنرمندان کشور خواست تا در جشنواره‌های مختلف زندان‌ها به خصوص حوزه نمایش حضور پیدا کنند چرا که حضور آن‌ها باعث دلگرمی و انگیزه هر چه بیشتر زندانیان و کمتر شدن آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha