این صحنه، صحنه جرم نیست

مدیرکل زندان‌های استان فارس از برگزاری بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های کشور از 29 اردیبهشت تا سوم خرداد ماه با شعار«این صحنه، صحنه جرم نیست» به میزبانی شیراز خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان فارس، اسحاق ابراهیمی با اشاره به اینکه برای چهارمین بار است که یک جشنواره هنری را در سطح ملی در استان فارس برگزار می‌شود، افزود: فارس در برگزاری جشنواره‌های استانی پیشرو بوده و ۱۵ جشنواره استانی تا سال ۱۴۰۱ برگزار شده است و گروه‌ها بعد از پایان جشنواره سراسری برای شانزدهمین جشنواره تئاتر زندان های استان خود را آماده می‌کنند.

صحنه تئاتر صحنه بازگشت است

ابراهیمی با بیان اینکه صحنه تئاتر صحنه تمرین زندگی سالم و بازگشت سعادتمندانه است؛ بیان کرد: تجربه دو دهه کار تئاتر در زندان‌های کشور به ما ثابت کرده است که کسانی که در زندان با تئاتر آشنا می شوند کمتر بازگشت به زندان داشته‌اند.

وی با بیان اینکه تئاتر کسب مهارت‌های زندگی و اجتماعی است و زندانی عزت نفس خود را در این صحنه به دست می‌آورد، گفت: از همین رو در زندان‌های فارس بیش از ۴۲ گروه هنری فعال هستند و در طول سال به صورت مستمر به اجرای فعالیت می پردازند.

ابراهیمی این تعداد گروه نمایش و تعداد آثار نمایشی تولید شده در زندان‌های استان در کشور را بی نظیر دانست و عنوان کرد: فارس رتبه اول را از این حیث دارد و دلیل میزبانی بیستمین جشنواره تئاتر زندان های کشور به فارس نیز از همین جهت است.

وی ادامه داد: در جشنواره استانی سال 1401 تعداد ۴۲ گروه با هم به رقابت پرداختند که با رای هیات داوران تعداد۷ اثر به ستاد مرکزی جشنواره معرفی شد و براساس رای هیات داوران ۵ اثر استان فارس برای حضور در بیستمین جشنواره تئاتر زندانیان کشور انتخاب شدند.

بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های کشور در شیراز برگزار می‌شود / این صحنه جرم نیست

ابراهیمی با بیان اینکه از تعداد گروه های فعال در زندان های استان 8 گروه متعلق به خانم ها و ۳۴ گروه متعلق به آقایان است، گفت: گروه ها در بخش های صحنه ای ، خیابانی ، نمایشنامه خوانی و عروسکی آثار خود را خلق و ارائه کرده اند.

اولویت های سازمان زندان ها توسعه تئاتر است

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی تنها نظامی است که در در زندان بانی هم بحث حقوق انسانی افراد و هم توانمندسازی برای بازگشت سعادتمندانه آنها به آغوش جامعه را مد نظر دارد، یادآور شد: برای آنکه اهداف تعالی در زمینه زندان بانی محقق شود فرآیندهای اصلاحی و تربیتی از جنبه های گوناگون برنامه ریزی و هر ساله ابلاغ می شود.

ابراهیمی ادامه داد: این فرآیندها در زمینه مهارت های اساسی زندگی ، توسعه آموزه های دینی ، آموزشی ، فرهنگی ، مهارت آموزی، اشتغال ، خانواده های در معرض آسیب زندانیان و هنر که یکی از موارد برجسته در اصلاح و تربیت افراد به خطا رفته است؛دسته بندی می شود.

مدیرکل زندان های استان فارس خاطرنشان کرد: در همه جوامع بشری وقتی از زندانی نام برده می شود هدف تنبیه فرد است اما در نظام جمهوری اسلامی هدف قانون گذار از اجرای مجازات حبس، اصلاح افراد و مجرمین است که در این راستا برنامه ریزی های متعددی در فرآیند خاص تعریف می شود تا افراد بتوانند با توانمندسازی خود به آغوش خانواده و جامعه بازگردند.

بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های کشور در شیراز برگزار می‌شود / این صحنه جرم نیست

وی گفت: هنر تئاتر در زندان هنر تعالی افراد است و در فرآیند رسیدن از منظر قانونی زندانی است اما سعی داریم در فرآیند اصلاح و تربیت خود را امانت دار بدانیم و زندانی را امانت که این اقدامات همواره از لحظه ورود افراد به زندان تا روزی که پایان حبس آن رقم می خورد؛ ادامه خواهد داشت.

او یکی از اولویت های سازمان زندان ها در سال جاری را توسعه تئاتر در زندان های کشور دانست و عنوان کرد: امیدواریم با افزایش تعداد گروه ها و زندانیان فعال بتوانیم آثار فاخر بیشتری داشته باشیم و در جشنواره های بیشتری حضور داشته باشیم.

مدیرکل زندان های فارس افزود: باید از ظرفیت های همه دستگاه های متولی فرهنگ و هنر در استان و حتی گروه های جهادی دارند استفاده کنیم که در این زمینه همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی متمایز و ضرورت بیشتری دارد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha