زندان‌ها میدان حرفه‌آموزی مددجویان/ اشتغال عامل بازدارنده رفتارهای پرخطر زندانیان است

مدیرکل زندان‌های استان همدان گفت: اشتغال عامل بازدارنده در کاهش رفتارهای پرخطر و کاهش میزان ارتکاب جرم زندانیان است.

رضا ذوالفعلی‌نژاد مدیرکل زندان‌های استان همدان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: پیروی تحولات بنیادی پس از انقلاب اسلامی و فرمایش امام راحل مبنی بر اینکه زندان‌ها باید به دانشگاه تبدیل شوند و نیز نگاه انسان محور مقام معظم رهبری به مقوله زندانبانی که به تعبیر ایشان نیز زندان  به آموزشگاه نیکی‌ها تبدیل شود، مجموعه زندانبانی کشور همچون سایر ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر دستخوش تغییراتی شد ازجمله اینکه در مدیریت زندان ها نگاه اصلاحی و تربیتی جایگزین دیدگاه امنیتی شد.

اصلاح و تربیت مددجویان با پیروی از دستاوردهای زندانبانی نوین 

وی افزود: با این هدف و درجهت علمی ‎سازی زندانبانی کشور، همسو با سند تحول قضایی، در سال جاری شاهد ابلاغ اولویت‌های ده‌گانه رئیس سازمان زندان‌های کشور مشتمل بر اصولی مبتنی بر آخرین دستاوردهای زندانبانی نوین  هستیم که این‌ها همه به منظور بازسازی، اصلاح و تربیت زندانیان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل زندان های همدان با بیان اینکه فعالیت روحانیون در زندان‌ها مهمترین اقدامات فرهنگی و تربیتی زندان های استان است، گفت: جذب و به‌کارگیری 25 نفر از روحانیون متعهد و مجرب به اجرای برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و قرآنی در زندان‌های استان کمک کرده است.

وی افزود: شرکت 2500 نفر از مددجویان استان در جشنواره کتابخوانی رضوی و کسب رتبه برتر کشوری در این زمینه، کسب  عنوان دستگاه برگزیده در برگزاری نماز جماعت در سطح استان، شرکت مددجویان استان در نوزدهمین جشنواره هنری زندانیان کشور و کسب سه مقام در رشته‌های نورپردازی، کارگردانی و بازیگری و کسب مقام برتر ورزشی در رشته‌های مختلف توسط مددجویان زندان‌های استان، بخشی از اقدامات استان در حوزه فرهنگی بوده است.

معرفی واحدی موثر در عدم بازگشت مجدد زندانیان به زندان

مدیرکل زندان‌های همدان از زندان به عنوان مکانی برای بازاجتماعی شدن زندانیان نام برد و گفت: اگر یک نفر خطایی مرتکب و به مجازات حبس محکوم می‌شود، وظیفه اصلی ما اصلاح و بازگرداندن این شخص به جامعه و مراقبت از سایر اعضای خانواده فرد زندانی است که این امر دستورالعمل ما در مواجه با زندانیان خواهد بود.

ذوالفعلی‌نژاد در ادامه از اداره خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج زندانیان به عنوان واحدی موثر در عدم بازگشت مجدد زندانیان به زندان یاد کرد و افزود: در راستای توانمندسازی زندانیان و پیاده‌سازی برنامه‌های اشتغال، اعتبارات تخصیصی مربوط به کارآفرینی زندانیان آزاد شده در سال 1400 به مبلغ 16 میلیارد ریال  به طور کامل جذب شد که به 20نفر از زندانیان کمک هزینه هایی برای فعالیت اقتصادی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: همچنین از ابتدای سال 1400 تاکنون حمایت‌های نقدی و غیر نقدی از خانواده زندانیان  به تعداد 4هزار و 213 نفر در سطح زندان‌های استان صورت گرفته که پرداخت  تسهیلات اشتغال به 22نفر از زندانیان از طرف صندوق کارآفرینی امید به مبلغ   دو میلیارد تومان بخشی از این فرآیند بوده است.

اعلام آمار اشتغال زندانیان استان به رقم 2135 نفر

مدیرکل زندان‌های استان همدان با بیان اینکه از ابتدای سال 1400 با کمک ستاد دیه استان  325 نفر از زندانیان جرائم غیر عمد از زندان‌های این منطقه آزاد شده‌اند، به اقدامات شورای حل اختلاف استان اشاره کرد و گفت: 64 درصد از پرونده‌های ارجاعی به این شورا منجر به مصالحه و مختومه شده است. همچنین 10 فقره از پرونده‌های قتل عمد با پیگیری‌های شورای حل اختلاف و مددکاری به رضایت و سازش منتهی شده است.

ذوالفعلی نژاد اشتغال را به عنوان عاملی بازدارنده در کاهش رفتارهای پرخطر و کاهش میزان ارتکاب جرم زندانیان دانست و گفت: جایگاه اشتغال زندانیان در اولویت‌های ده گانه ابلاغی از سوی ریاست سازمان زندان‌ها نشان از اهمیت این موضوع در اصلاح و تربیت زندانیان دارد. در این راستا تعداد کل زندانیان مشغول به کار در سطح زندان های استان به رقم قابل توجه 2135 نفر رسیده است که میزان دستمزد پرداختی به مددجویان شاغل در پایان سال 1400 از طریق بنیاد تعاون زندانیان، کارخانه خوراک دام و طیور و انجمن­ حمایت­ها  (حدود هشت میلیارد تومان) می­باشد که  بنیاد تعاون زندانیان استان همدان در پرداخت دستمزد به زندانیان شاغل رتبه برتر کشور را در سال گذشته کسب کرد.

صدور گواهینامه مهارت برای 1504 مددجوی حرفه‌آموز

وی همچنین خاطرنشان ساخت: در سال 1400برنامه تکلیفی سازمان برای آموزش مهارت آموزی 2700 نفر اززندانیان واجد شرایط ابلاغ شد و 2912 نفر از زندانیان در دوره‌های مهارت‌آموزی ثبت‌نام و شرکت کردند. از این تعداد 2230 نفر به آزمون معرفی و در نهایت 1504 نفر در آزمون ها قبول شده و موفق به اخذ گواهینامه مهارت شدند. همچنین تعداد کلاس­ مهارت‌آموزی در زندان‌های تابعه برای 376 نفر در 25 رشتهدرحال برگزاری است.

مدیرکل زندان های همدان توضیح داد: در راستای توسعه خدمات قضایی در سطح زندان‌های استان، از ابتدای راه‌اندازی مرکز مراقبت الکترونیک، دادرسی الکترونیک و بازدیدهای الکترونیکی  در مهرماه سال 1399 تاکنون تعداد 408 زندانی تحت نظارت پابند الکترونیک  از زندان خارج شده که هم‌اکنون 251 نفر تحت مراقبت این مرکز قرار دارد.

ذوالفعلی نژاد  در پایان اعلام کرد؛ در بخش دادرسی الکترونیکی نیز تعداد 10هزارو 597 مورد انجام شده که این آمار نشان می‌دهد بیش از 70 درصد دادرسی‌ها در زندان های همدان از طریق سامانه الکترونیکی انجام می‌شود. قابل ذکر است 290 مورد از بازدیدهای قضات از زندان های استان از طریق سامانه الکترونیکی انجام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha