زمانی که فرد مهارت ندارد به سمت ناهنجاری های رفتاری گرایش پیدا می کند
اسحاق ابراهیمی مدیرکل زندان های استان فارس

مدیرکل زندان های فارس، بیسوادی و ضعف آگاهی، فقر و بیکاری، ضعف اعتقادات و باورهای دینی را عوامل مهم در اتکاب جرم افراد می داند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زندان های استان فارس، اسحاق ابراهیمی می گوید: بررسی های میدانی و تحقیقات انجام شده بیانگر آن است که ارتباط مستقیمی بین میزان سواد و تحصیلات افراد و ارتکاب جرم آنان، وجود دارد و آمار زندان های استان نشان می دهد که ورود افراد تحصیلکرده در مقایسه با افرادی که فاقد سواد یا کم سواد بوده به زندان بسیار پایین است و افراد بیسواد و یا با تحصیلات پائین بیشتر مرتکب جرم می شوند.

وی اظهار می کند: در زمینه آموزشی و سوادآموزی زندانیان، طی تفاهم نامه با برخی نهادهای آموزشی همچون آموزش و پرورش و دانشگاه ها، زمینه تحصیل زندانیان در نهضت سواد آموزی 156نفر، مقاطع مختلف آموزش و پرورش203 نفر و تحصیلات عالی 15 نفر فراهم شده و شرایط ادامه تحصیل تا مقطع دکترا برای آنان مهیا است.

مدیرکل زندان های فارس، داشتن مهارت شغلی را پیش فرض داشتن شغل و درآمد می داند و می گوید: فقدان مهارت و به تبع ان نداشتن شغل مناسب و مشکلات اقتصادی و فقر از عواملی هستند که در ورود افراد به زندان نقش دارند. داشتن مهارت و حرفه مناسب، پیش زمینه اشتغال است و زمانی که فرد مهارت ندارد به دلیل اینکه قادر به انجام فعالیت های اشتغالزایی نبوده به سمت ناهنجاری های رفتاری گرایش پیدا می کند.

افراد جامعه اگر مهارت های شغلی خود را ارتقاء دهند می توانند در شغلی مناسب مشغول بکار شده و  برای آینده خود سرمایه گذاری کرده و به سمت جرم سوق داده نمی شوند.

ابراهیمی ادامه می دهد: ضعف اعتقادات و باورهای دینی از عوامل مؤثر در ارتکاب جرم است زمانی که فرد به مسائل اعتقادی و دینی پایبند نیست و به نتیجه کار خود در دنیا و عقبی آگاهی نداشته و به دستورات قرآن و فرامین ائمه اطهار(ع) بیگانه بوده و آنشایی نداشته باشد و از هنجارهای اجتماعی جامعه فاصله می گیرد و وارد چرخه گناه و جرم می شود.

وی می گوید: بنابراین تقویت باورهای دینی از دیگر فرایندهای اصلاح و تربیت در زندان ها است و با همکاری مؤسسات قرآنی بیت الاحزان، بنیاد غدیر، بنیاد مهدویت، اداراه اوقاف، سازمان تبلیغات، ستاد اقامه نماز و روحانیون زندان ها دوره های مختلف دینی، مذهبی، عقیدتی و هنری با مشارکت حداکثری زندانیان برگزار می شود و در حال حاضر تعداد 682 نفر حافظ قرآن از یک جز تا حفظ کل قرآن در زندان های استان تربیت شده است و شاهدیم که نرخ ارتکاب جرم مجدد این افراد به نسبت سایر زندانیان به زندان به حداقل ممکن کاهش یافته است.

مدیرکل زندان های فارس با تأکید براینکه حرفه آموزی در زندان مورد توجه مسؤولین ارشد سازمان زندان ها می باشد می گوید: برای اجرایی شدن این برنامه مهم، سال گذشته با همکاری اداره کل  آموزش فنی و حرفه ای استان، جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیش از 89درصد از زندانیان محکوم در 693 دوره آموزشی شرکت کردند و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 21درصد از محکومین در 207دوره آموزشی شرکت داشته اند.

ابراهیمی یادآور می شود: به منظور پرکردن اوقات فراغت زندانیان، سالم سازی محیط زندان و استفاده مؤثر زندانیان از وقت خود در طی دوران تحمل حبس و ایجاد درآمد برای زندانیان و خانواده هایشان، سال گذشته برای بیش از 70درصد زندانیان اشتغال مولد ایجاد شده است و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز برای حدود 60درصد از زندانیان با همکاری بنیاد تعاون زندانیان و بخش خصوصی اشتغالزایی شده است.

وی با اشاره به اینکه رسالت سازمان زندان ها مبتنی بر اصلاح و تربیت است بیان می کند: برای تحقق این رسالت مهم، سه مؤلفه مهم آموزش، حرفه آموزی و تقویت باورهای دینی به عنوان اولویت های اصلی در دستور کار قرار سازمان قرار دارد و در بدو ورود زندانیان به زندان، اجرای این سه فرایند برای آنان برنامه ریزی می شود تا زمینه اصلاح و تربیت و بازگشت سالم و سعادتمندانه این افراد به جامعه فراهم شود.

شایان ذکر است زندانیانی که در حوزه های مختلف فرهنگی، اشتغال، حرفه آموزی و آموزشی شرکت دارند با ارفاقات قضایی و حقوقی از مراجع قضایی برای آنان پیگیری و اخذ می شود و از آنان حمایت های لازم انجام می شود.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha