رتبه‌ جهانی علمی در خانواده کارکنان زندان‌های لرستان

در خانواده زندانبانان همواره استعدادهای بسیاری وجود دارد. این گفتگو اختصاص به یکی از نوجوانان موفق بین المللی در خانواده زندانبانان استان لرستان دارد.

کنار یکی از خانواده های با استعداد که دارای رتبه علمی جهانی و از خانواده های زندان های لرستان نشستیم و به گفتگو پرداختیم.

گزارشگر:خودتونو معرفی کنید،بیژن جعفری هستم از کارکنان یگان حفاظت زندانهای لرستان،درحال حاضر در کانون اصلاح و تربیت لرستان مشغول انجام وظیفه می باشم.

گزارشگر: این افتخار علمی که متعلق به خانواده جعفری است در موردش توضیح بفرمایید، کدام یک از اعضاء خانواده جعفری این رتبه را کسب کرده؟

بیژن جعفری:این رتبه علمی متعلق به دخترم سارا جعفری هست که متولد سال 1390 می باشد.

گزارشگر:چطور به استعداد سارا خانم پی بردین؟

پدر سارا:ایشون کلاس اول مدرسه امام سجاد ع شهر خرم آباد بودن که یکی از آموزگاران ایشون به مادر سارا خانم میگن که بچه تون با استعداده و می تونه در مقاطع بالاتر تحصیلی شرکت بکنه و موفق هم بشه و بدین صورت به ما پیشنهاد کلاس های چرتکه روهم داد.

گزارشگر:یعنی سارا خانم تو مدرسه اینقدر شاگرد زرنگیه که معلمها را وادار میکنه که به شما زنگ بزنن و از شما درخواست کنند که ایشون رو ببرید و ثبت نام بکنید؟

پدر سارا:من دقیق یادمه روز اولی که سارا به مدرسه رفت بعد از چند روز مدیر مدرسه شون به من زنگ زد و گفت دختر شما خیلی با استعداده و نسبت به هم سن و سالهای خودش بسیار باهوش تره و این شد که ما هم رفتیم سراغ موسسه فرهنگیان که در زمینه چرتکه فعالیت می کرد.

گزارشگر:خیلی ممنون حالا با کسی صحبت کنیم که افتخار علمی این خانواده به ایشان تعلق داره.

کنار یکی از خانواده های با استعداد که دارای رتبه علمی جهانی و از خانواده های زندان های لرستان نشستیم و به گفتگو پرداختیم

گزارشگر: سلام عرض می کنم خدمتت و اینکه چند سالته چطور شد متوجه شدی به این رشته علمی علاقه مندی؟

سارا جعفری:عرض سلام خدمت شما و همه عزیزان شنونده بنده سارا جعفری هستم ، یازده سالمه وهمیشه برای درسام برنامه ریزی می کنم و کلا به محاسبات،ریاضی و چرتکه علاقمند هستم . با توجه به اینکه معلمام هم توی مدرسه به این امر پی بردن و خانواده من رو در این زمینه راهنمایی کردن حنی معلمینم به خودم گفتن شما از هوش خوبی برخوردار هستی و در دوره های چرتکه ثبت نام کن و برای آیندت هدف داشته باش و این شد که منم رفتم و ثبت نام کردم .

گزارشگر:برامون توضیح بده که چطور وقتی می خوای در چرتکه مهارتی کسب کنید ،تا جاییکه من متوجه شدم مثل ورزش کاراته سبک های خاصی هم داره برای ما و شنوندگان بگو که تو چه سبکی در چرتکه مشغول فعالیت هستی؟

سارا:بله درست می فرمایید من در سبک پاما که سبک اصلی چرتکه هست یعنی اینکه سبکهای دیگر چرتکه تا حد خاصی میتونن در یادگیری به شما کمک کنن اما در سبک پاما چرتکه پیشرفته تره ودر ایران موفقیت های زیادی رو جوناونوجونا داشتن و اینکه چرتکه تو دنیا تا 24ترمه ولی تو ایران تا 18 ترمش اومده و من الان هم دیپلم چرتکمو گرفتم و اینکه کسانی که در سبک های دیگه فعالیت دارن اگه بخوان ادامه بدن وموفقتر باشند باید در سبک پاما فعالیت داشته باشن.

گزارشگر: می بینم که الان شما یک سری تجهیزات اوردین مثل چرتکه ای که شکل شمایلش خیلی جدیده و به چرتکه های قدیمی که ما دیدیم شباهتی نداره... چندتا ستون داره؟!.... 23 تا درسته حالا ممکنه برای ما توضیحی در باره این وسیله بده خیلی کوتاه؟

سارا: ببینید این یه سری اعداد بالا داره و یه سری عدد پایین مثلا اگر من بخوام عدد 8 رو بزنم باید عدد 5 رو از بالا بزنم و عدد 3 رو در پایین و یه فعالیت حساب به شمار میره وتخصصیه.

گزارشگر:خوب خانم جعفری من می خوام چندتا سوال بپرسم ،سوالات عددی ...ببینم با چرتگه چطوری می خوای حساب کنی ....با ذهنتون حساب میکنی یا با چرتکه؟

سارا: من اوایل که در این زمینه شروع به فعالیت کرده بودم با چرتکه با وسیله چرتکه حساب می کردم ولی الان دیگه چرتکه داخل ذهنمه و به راحتی می تونم محاسبات ذهنی رو به راحتی انجام بدم و دستامو وقتی تکون میدم یعنی این مهره های چرتکه داخل ذهنمه دارم .

کنار یکی از خانواده های با استعداد که دارای رتبه علمی جهانی و از خانواده های زندان های لرستان نشستیم و به گفتگو پرداختیم

گزارشگر:من چندتا سوال ریاضی دو رقمی سه رقمی پرسیدم ازش و قبل از اینکه تو ماشین حساب ارقام رو وارد کنم جواب داد که این باعث تعجب بسیار من شد.

گزارشگر: سارا خانم برای من و مخاطبین عزیز توضیح بده که تو چرتکه تا کجا پیش رفتی و چه رتبه های رو کسب کردی؟

سارا:من برای بار اول در مسابقات استانی شرکت کردم که اون موقع من ترم سوم در چرتکه بودم و با بچه هایی ترم پنجم رقابت کردم و در اون مسابقات مقام اول رو کسب کردم.بعد از اون به من گفتن می تونم در مسابقات کشوری هم شرکت کنم و سهمیه اون رو هم دارم یعنی اول باید سهمیه استانی رو داشته باشی که بدونن تو مسابقات کشوری هم توانایی داری که در مسابقات کشوری هم مقام اول رو کسب کردم، بعد از مسابقات کشوری مسابقه جهانی بود که نیاز به سهمیه خاص داشت و من چون هم از مسابقات استانی اول شده بودم و هم در مسابقات کشوری مقام اول رو داشتم سهمیه مسابقات جهانی رو به من دادند.مسابقات جهانی به خاطر شرایط کرونا که همه دنیا با آن مواجه شده بودن به صورت آنلاین و در سال 1399 برگزار شد و من در اون مسابقه هم مقام اول جهانی مسابقات ذهنی پاما 2020 رو کسب کردم.

گزارشگر: رده سنی خاصی داشت مسابقات جهانی یا نه همه سنین شرکت داشتند و شما تونستین مقام اول رو کسب کنید؟

سارا:سطوح خاصی داشت و من در سطح m شرکت کردم یعنی هرکسی در رده سنی خودش شرکت داشت و من هم چون نمی تونستم در سطوح پایین تر یا بالاتر شرکت کنم در رده ستی m شرکت کردم.

گزارشگر: خوب خیلی هم عالی ،آقای جعفری از شما سوال داشتم،فرزند شما سارا خانم قطعا بدون حمایت شما و مادرش به مقام دست پیدا نمی کرد و به اینجا نمی رسید برای ما و پدر مادر هایی که بعدا این مطالب رو می خونن یا می شنوند که چطور می شود یک نوجون یا یک کودک را حمایت کرد که بتونه به موفقیت های جهانی دست پیدا کنه و تا آخر عمرش برای خودش وخانواده ش باعث سر بلندی وافتخار باشه؟

پدر سارا:بله کاملا درست است ،نقش پدر و مادر در موفقیت فرزندانشان بسیار مهمه وبه نظر بنده پدر و مادر نقش مشاور در زندگی برای فرزندانشان را دارندو فرزندان باید خودشان انگیزه کافی داشته باشند برای کسب اون موفقیت تا به هدفشون برسند .سارا دختر من خودش اهل برنامه ریزیه و خیلی دقیق به دنبال تحصیله و من تا حالا یاد ندارم که گفته باشم سارا برو سر درس و مشقت.

گزارشگر: از شما پدر سارا خانم می پرسم در مورد درس و مشق صحبت شما درست ومتین ،اما در مسیر مسابقات جهانی چطور ایشون رو کمک کردید لطفا این رو بگید تا خانواده ها بدونن و یاد بگیرن از تجربه شما برای فرزندانشون؟

پدر سارا: پدر و مادر باید پشتوانه فرزندانشون باشند از لحاظ مالی ،از لحاظ کنترل رفت و آمد و میهمانی ها ،باید وقت گذاشت باید حوصله کرد و پشتکار داشت و خسته نشد تا این درخت ارزشمند ثمر بده.

گزارشگر:احسنت ... (من سوال کردم که مدارک مقام هایی رو که کسب کردی رو می تونی به من نشون بدی و سارا خانم دکمه کلاسور پلاستیکی که همراهش بود رو باز کرد و دونه دونه مقام ها و رتبه های محتلفی رو که در طول مصاحبه راجع به آنها صحبت کردیم رو نشونم داد ،هم حیرت انگیز بود که چطور یه نوجوان 11ساله به این مقام های ارزشمند رسیده و هم خیلی خوشحال کننده.

گزارشگر:ناگفته نمونه که سارا خانم در رشته ی ورزشی کاراته مقام های اول استانی در سبک کاتا و مبارزه ای دارد. ودر قرآن هم دارای مقام ی استانی از رو خوانی و حفظ می باشد،در رشته زبان انگلیسی هم فعالیت به صورت حرفه ای دارد و کلا 18 حکم قهرمانی دارد.

گزارشگر:حالا که شما حکم قهرمانی دنیا را در مسابقات ذهنی چرتکه داری ،آیا برای سالهای آینده برنامه ریزی خاصی داری؟

سارا:بله من می خوام این مسیر ادامه بدم و نمی خوام اون رو زمین بگذارم و در این راه مسمم هستم ،امسال هم مسابقه در کره جنوبی بود که هزینه بالایی داشت و من نتونستم شرکت کنم به دلیل هزینه بالا به مبلغ 100میلیون تومان ولی قصدارم سال آینده با کمک خداوند باری تعالی دوباره شرکت کنم.

گزارشگر:برای کسانی که در آینده این مطالب رو میشنوند یا می خوانند و شاید افراد باتمکن مالی خوب و مسئولین بین آنها باشند و دوست دارند قهرمانهای ملی خود رو حمایت کنند چه صحبتی با آنها دارید ؟

سارا:از همه تقاضا دارم که افرادی مثل ما که در این مسابقات جهانی و بررگ شرکت میکنند و مقام جهانی میاورند وافتخاری برای کشور هستند حمایت خودشونو از ما دریغ نکنند و قدر زحمات ما رو بدونن.

در پایان از اینکه در این مصاحبه ما شرکت کردید تشکر میکنم و ما همه می دانیم که شما ها که برای کشور در مسابقات مختلف علمی شرکت می کنید و مقام کسب می کنید برای ما اهمیت دارید بخصوص شما که از خانواده مجموعه بزرگ زندان های لرستان هستید ،انشالله در تمام مراحل زندگی پیروز و موفق باشید و مدارج علمی بالاتر رو کسب نمایید.

پایان خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha