آن سوی دیوارهای خاکستری که زندگی می‌آفریند

زندان، واژه‌ای سرد و خاکستری؛ واژه‌ای برگرفته از مجرم و جرم و محاکمه که کسی دوست ندارد درگیر آن شود. واقعیت این است که واژه زندان و زندانی به‌تنهایی بار یک دنیا مصیبت و مکافات را به دوش می‌کشد و افراد شاید حتی به ذهنشان هم خطور نکند که روزی سروکارشان به این مکان بیفتد، اما اگر افتاد چه؟ چه کسی می‌داند پشت آن دیوارهای بلند و سیم‌های خاردار چه خبر است؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان فارس، زندان؛ واژه‌ای سرد و خاکستری؛ واژه‌ای برگرفته از مجرم و جرم و محاکمه که کسی دوست ندارد درگیر آن شود. واقعیت این است که واژه زندان و زندانی به‌تنهایی بار یک دنیا مصیبت و مکافات را به دوش می‌کشد و افراد شاید حتی به ذهنشان هم خطور نکند که روزی سروکارشان به این مکان بیفتد، اما اگر افتاد چه؟ چه کسی می‌داند پشت آن دیوارهای بلند و سیم‌های خاردار چه خبر است؟

هرچه از ذهن داریم فضایی تاریک و سرد و تیره و میله‌های آهنی و لباس‌های راه‌راه است. تنها صدایی که از زندان می‌شنویم، نوای خوردن درب‌های آهنی خاکستری و زنگ‌زده زندان است. کمی ‌اما که گوش کنیم، صداهای دیگری نیز می‌شنویم. از درون زندان صداهای دیگری مانند صدای کارکردن می‌آید، صدای چرخ تراشکاری، اره‌های چوبی، منبت‌کاری، چرخ‌های خیاطی و حتی لالایی‌های مادرانه؛ صداهایی که نام دیگرش زندگی است.

در پس این دیوارهای سنگی و سیاه، عده‌ای زندگی می‌کنند، کار می‌کنند و افراد زیادی هستند که سعی می‌کنند آمادگی خود را برای روزهای سخت پس از زندان بالا ببرند.

مسئولان هم می‌گویند راه این تلاش را برای آنها باز می‌کنند. همین نبض جاری زندگی، ما را بر آن داشت که پای صحبت‌های مدیرکل زندان‌های استان فارس بنشینیم که اتفاقا به تازگی سازمان زندان‌های کشور وی را به‌عنوان مدیر برتر سازمان زندان‌ها در سال 1401 معرفی کرده است.

آن سوی دیوارهای خاکستری که زندگی می آفریند

وی معتقد است: زندانی یک امانت است. از این‌رو رعایت حقوق شهروندی و حفظ کرامت انسانی آن‌ها لازم و ضروری است. زندان هم شهر کوچکی است در درون شهری بزرگ. همان‌قدر جاری، همان‌قدر دارای چالش. پس در قدم نخست رئیس زندان یک شهردار است.

ابراهیمی ‌در این زمینه عنوان می‌کند که ریاست سازمان زندان‌ها در راستای سند تحول قضایی بر این تاکید داشت که اداره زندان‌ها باید به‌صورت علمی‌ و دانایی‌محور مدیریت شود و در همین خصوص اولویت‌های دهگانه را با خلاصه نیازها و ظرفیت‌هایی که وجود داشت، برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و سند تحول قضایی، ابلاغ و تاکید ایشان بر این بود تا عملکرد استان‌ها در زمینه اولویت‌های دهگانه، هم در کوتاه‌مدت، هم میان‌مدت و بلندمدت مورد ارزیابی قرار گیرد. بر همین اساس در خصوص هر اولویت برنامه‌ریزی‌های منسجمی ‌صورت گرفت و به زندان‌های سراسر استان ابلاغ شد تا به‌صورت مستمر بر روند اجرای کارها نظارت شود و معایب و نقاط ضعف کار، شناسایی و برطرف شود. با تشکیل کمیته‌ها و تلاشی که همکاران ما در زندان‌های استان داشتند، اقدامات شایسته‌ای انجام شده است و ما به نوبه خودمان باید در پیشرفت نظام و ایجاد آرامش و امنیت در سطح جامعه سهیم باشیم و فرآیند را به گونه‌ای مدیریت کنیم تا افرادی که در معرض لغزش و آسیب هستند را نجات دهیم.

برنامه سازمان زندان‌ها در جهت اصلاح زندانیان

رسالت سازمان زندان‌ها مبتنی بر اصلاح و تربیت است. ابراهیمی ‌خود را مقید به این رسالت می‌داند و می‌گوید: برای تحقق این مهم، سه مؤلفه آموزش، حرفه‌آموزی و تقویت باورهای دینی به‌عنوان اولویت‌های اصلی در دستور کار سازمان قرار دارد و در بدو ورود زندانیان به زندان، اجرای این سه فرآیند برای آنان برنامه‌ریزی می‌شود تا زمینه اصلاح و تربیت و بازگشت سالم و سعادتمندانه این افراد به جامعه فراهم گردد. تحقیقات نشان داده افرادی که گواهی مهارت‌آموزی کسب کردند، احتمال بازگشت آن‌ها به زندان در حد صفر است و این به معنی تحقق اهداف قانونگذار از اجرای مجازات جایگزین حبس است و در این زمینه همکاران ما در زندان‌ها تلاش‌های مستمر و شبانه‌روزی دارند.

رئیس کل زندان‌های فارس در ادامه به ایجاد فضاهای کسب‌وکار زندانیان نیز اشاره کرد: تعداد ۲۰ عنوان رشته شغلی در مشاغل کارگاهی زندان‌های استان وجود دارد و در ۱۰۹ باب کارگاه در داخل و خارج زندان‌ها، بیش از ۶۰ درصد از زندانیان محکوم واجد شرایط، مشغول به‌کار هستند. اکثر زندانیان جوان به علت فقر و بیکاری مرتکب جرم شدند؛ لذا لازم است با مهارت‌آموزی و توانمندسازی، زمینه بازگشت سالم آنان به جامعه را فراهم کنیم. تسهیلاتی برای زندانیان در نظر گرفته شده تا ضمن تعامل با بخش خصوصی، نهادها و ادارات استانی مرتبط، فضای لازم برای اشتغال مولد و همراه با حقوق و دستمزد زندانیان فراهم گردد و از همه ظرفیت‌ها در راستای کمک به زندانیان استفاده شده است.

وی ادامه می‌دهد: ایجاد اشتغال در زندان‌ها علاوه‌بر اینکه اوقات فراغت زندانیان را پر می‌کند، از بروز ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی درون زندان نیز پیشگیری می‌کند. این زندانیان پس از آزادی جذب بازار کار می‌شوند و در این میان وام و تسهیلات ارزان‌قیمت توسط اداره‌کل زندان‌های استان به آنان پرداخت می‌شود تا زمینه گرایش مجدد به سمت جرم نداشته باشند.

سالم‌سازی، یک اصل در کار ماست

مدیرکل زندان‌های استان فارس تاکید می‌کند: سالم‌سازی محیط زندان از وظایف ذاتی ما است، بر همین اساس از ورود اشیای ممنوعه و مواد مخدر با استفاده از تیم‌های بازرسی و دستگاه‌های ایکس‌ری جلوگیری می‌شود. درواقع هر جایی که تقاضایی وجود داشته باشد، افراد سودجویی هم به خاطر کسب منافع از فرصت سوءاستفاده می‌کنند اما همکاران ما شبانه‌روز در جهت مقابله با ورود مواد مخدر تلاش و با افراد فرصت‌طلب به جد برخورد می‌کنند.

اهمیت به سلامت زندانیان در ابتدای راه

ابراهیمی ‌در ادامه می‌گوید: در راستای حفظ حقوق شهروندی، از ابتدای ورود، زندانیان توسط تیم پزشکی و پرستاری متخصص مورد پایش سلامت جسمی ‌و روحی قرار می‌گیرند و اگر نیاز به درمان داشته باشند، این امر با نظارت دقیق پزشک و روان‌پزشک دنبال می‌شود و در صورت اعتیاد مورد درمان قرار می‌گیرند.

در این میان تغذیه، امکانات بهداشتی مورد نیاز، خدمات پزشکی و سایر امکاناتی که برای زندانی صرف می‌شود نه تنها هزینه نیست، بلکه اگر بتوانیم فرد را اصلاح کنیم تا زندگی سعادتمندانه داشته باشد سرمایه‌گذاری است. در واقع سرمایه‌گذاری وقتی در راستای اصلاح فرد صورت گیرد و تاثیرگذار باشد، صیانت از فرد است.

وی می‌افزاید: تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان به لحاظ اهمیت به‌عنوان یکی از اولویت‌های دهگانه سازمان زندان‌ها در سال جاری مدنظر و یکی از اولویت‌های ابلاغ‌شده به ادارات کل بوده است. بر همین اساس زندانیان محکوم را از زندانیان متهم جدا کردیم، افرادی که اتهام آنان هنوز ثابت نشده، در بازداشتگاه نگهداری می‌شوند و زندانیان مالی هم از سایر زندانیان تفکیک شده‌اند. زندانیان موادمخدر در اردوگاه‌های حرفه‌آموزی و کاردرمانی و مددجویان زیر 18سال نیز در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند.

نیک‌اندیشان، همراهان همیشگی

مدیرکل زندان‌های استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: ما از اعتبارات دولتی و از وجود خیرین و افراد نیک‌اندیش در جهت آزادسازی زندانیان، حل مشکلات آنها، تجهیز و توسعه کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی افراد در جهت پیشگیری از بسیاری از آسیب‌ها ازجمله طلاق استفاده می‌کنیم. نگاه نظام زندانبانی به زندانیان به‌عنوان یک انسان مبتنی‌بر ارائه حقوق شهروندی است تا ضمن حبس و فراهم‌کردن فرصت ندامت از جرم و بازگشت موثر به جامعه و کانون خانواده، فرد مفیدی واقع شوند.

امیدآفرینی منعکس شود

ابراهیمی ‌می‌گوید: در موقعیت فعلی اجتماع، باید امیدآفرینی و اقدامات مثبتی که انجام شده، منعکس شود. دشمن در کمین ماست اما تکلیف ما این است که در جهت خدمت‌رسانی بیشتر به مردم گام برداریم. انعکاس اقدامات مثبت باعث ایجاد امید و نشاط در سطح جامعه می‌شود. هدف ما آگاه‌سازی مردم از اقداماتی است که دشمنان برای به زانو درآوردن نظام برنامه‌ریزی می‌کنند، بنابراین بهترین اقدام، خدمات‌رسانی به مردم عزیز

نوسانات اقتصادی؛متهم ردیف اول

مدیرکل زندان‌های فارس به نقش مشکلات اقتصادی در به وجود آمدن جرم و زیادشدن میزان زندانیان اشاره می‌کند و می‌گوید: نوسانات اقتصادی و عوامل اجتماعی در بدهکاری زندانیان جرایم غیرعمد نقش دارد. ماندن زندانی جرایم غیرعمد در زندان، دردی از جامعه درمان نمی‌کند، بلکه در این روند خانواده وی هم با آسیب‌های جدی‌تری مواجه می‌شوند و ممکن است در چرخه جرم گرفتار شوند و مشکلاتی برای جامعه ایجاد کنند که امنیت همه ما نیز با مشکل مواجه شود، بنابراین مشارکت همگان برای آزادسازی این زندانیان ضروری است.

مدیرکل زندان‌های فارس در رابطه با مسئولیت زندانبان‌ها به آیه شریفه «وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» (و هر کس، کسی را زنده بدارد چنان است که گویی تمام مردم را زنده داشته است) اشاره کرد و گفت: به دنبال نجات و رهایی افراد آسیب‌دیده و دربند هستیم و انتظار داریم اگر برخی حوزه‌ها در فرآیند اشتغال، آموزش و تربیت فرزندان کوتاهی کرده‌اند و نتیجه عملکرد آنان به زندان منتهی شده، با زبان و کلام خود گرهی از مشکلات حوزه زندانبانی باز کنند.

افرادی که نیازمند دست حمایت خیرین هستند

ابراهیمی ‌در ادامه اظهار می‌کند: از تمام ظرفیت‌های موجود برای کاهش جمعیت کیفری استفاده شده است اما هنوز حدود 900 نفر از هم‌نوعان ما منتظر دستان سخاوتمند خیرین عزیز هستند. در آستانه نیمه شعبان، ماه مبارک رمضان و سال نو هستیم. با ایثار، فداکاری و کمک به هم‌نوعان، شیرینی زندگی را به افرادی که گرفتار شده‌اند، هدیه کنیم و با حداقل کمک‌های خود لبخند را بر لبان آنان بنشانیم. همراهی مطلوب نیک‌اندیشان در زمینه کمک به آزادی محبوسان جرائم غیرعمد و ختم پرونده‌ها به صلح و سازش، باعث می‌شود شمار زیادی از زندانیان جرائم مالی غیرعمد در فارس همچنان امیدوار به کمک خیرین باشند، هر چند مبالغ ناچیز باشد، زمانی که قطره‌قطره جمع گردد، دریا می‌شود.

گفتنی است، توسعه کمی ‌و کیفی اشتغال زندانیان، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، ارتقای کیفیت غذای زندان‌ها، توسعه خدمات رفاهی ویژه کارکنان، توجه به خانواده زندانیان از طریق توسعه خدمات حمایتی، توسعه و تجهیز زندان‌ها به سامانه‌های هوشمند سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان و انتقال زندانیان محکوم غیربومی ‌متقاضی انتقال به موطن خویش ازجمله اولویت‌هایی است که سازمان زندان‌های کشور در راستای سند تحول قضایی برای انتخاب مدیران برتر استانی در نظر گرفته است.

یادآور می‌شود، ستاد دیه استان فارس با شماره حساب ۱۱۹۹۱۱۹۹/۱۰ نزد کلیه شعب بانک ملت و شماره کارت بانکی ۶۱۰۴۳۳۷۷۷۰۰۳۰۹۶۱ آماده دریافت کمک‌های نقدی خیرین در امر آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد استان فارس است.

انتهای خبر/

اخبار «سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی» را در کانال پیام‌رسان «بله» به آدرس https://ble.ir/prisons دنبال کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha